Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             1. december 2006

J. nr.           200-8

  

 

Trafikudvalget har i brev af 22. november 2006 (L 36) stillet mig følgende spørgsmål 13, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 13:

 

" Kan ministeren forestille sig en anden reguleringsmodel end den i lovforslaget foreslåede, som tager et større hensyn til de grundlæggende forskelle lufthavnene imellem? "

 

Svar:

 

Som jeg nævnte i min besvarelse af 9. november 2006 af spørgsmål 2 (L36) fra Trafikudvalget indebærer det foreliggende udkast til lovforslag ikke et indgreb i organiseringen af den offentlige driftsstøtte til provinslufthavnene. Lovforslaget indebærer derimod, at lufthavnene, uanset om de måtte oppebære offentlig støtte eller ej, er underlagt samme fair og lige regler for fastsættelsen af deres takster.

I lovforslaget lægges endvidere op til, at lufthavnene får større valgfrihed hvad angår reguleringsmodel. Forslaget er således, at lufthavne med færre end 10 mio. passagerer årligt får mulighed for at vælge mellem to typer af modeller for regulering af takstfastsættelsen.

 

Den ene model er en omkostningsrelateret model, hvor princippet er, at der skal være sammenhæng mellem indtægter og udgifter på takstområdet. Det er denne model, der i dag gælder for takstreguleringen af provinslufthavnene. Alternativt kan lufthavnene vælge at blive reguleret i henhold til en såkaldt incitamentsskabende model, som blandt andet sigter mod at give lufthavnene et incitament til at være så effektive som muligt.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen