|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            1. december 2006 J. nr.          200-8  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 22. november 2006 (L 36) stillet mig følgende spørgsmål 12, som jeg hermed skal besvare.
"Hvad vil konsekvensen være ved at udelade den foreslåede regulering i § 71. Dette scenarie blev omtalt af Aarhus Lufthavn under foretræde i Trafikudvalget, torsdag den 9. november 2006."
Sigtet med luftfartslovens § 71 er at sikre fair konkurrence på luftfartsmarkedet, og at lufthavnene ikke forskelsbehandler luftfartsselskaberne.
Som det fremgår af min besvarelse af spørgsmål 11 (L36) fra Trafikudvalget, udgør lufthavnene i en vis udstrækning monopoler. Sektorreguleringen i luftfartslovens § 71, der omfatter Københavns Lufthavn og de større provinslufthavne, skal sikre et effektivt tilsyn, hvor der er risiko for, at lufthavnene misbruger en dominerende stilling på markedet.
FormÃ¥let med det foreliggende forslag om ændring af luftfartslovens § 71, er at præcisere og modernisere den allerede eksisterende sektorregulering, herunder navnlig at indføre mulighed for at give bødestraffe til de lufthavne, der ikke følger reglerne. Hvis en lufthavn i dag ikke følger luftfartslovens regler om takstfastsættelse, er eneste sanktionsmulighed efter luftfartsloven at lukke lufthavnen, hvilket er en sanktionsmulighed som myndighederne indtil videre har været afholdende fra at tage i brug. Â
Med venlig hilsen
Flemming Hansen