Trafikudvalget 2006-07
L 36 Bilag 8
Offentligt
S 1111 -Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets LovsekretariatChristiansborg1240 København K
DatoJ. nr.
1. december 2006003-782
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Folketingsmedlem Walther Christophersen (DF) har den 27. november 2006stillet mig følgende spørgsmål nr. 1111, som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. S 1111:"Mener ministeren, at man kan sikre fair vilkår i luftfarten uden reelt atforetage indgreb i Esbjerg Kommunes og Odense Kommunes mulighed for viakommunal underskudsdækning at finansiere særligt attraktive vilkår forflyselskaber, der ønsker at benytte lufthavnene i Esbjerg og Odense ikonkurrence med de kommercielt drevne lufthavne i Billund og Århus"Svar:Det er en kommunalpolitisk afgørelse, hvorvidt der skal bruges kommunalemidler til at støtte og opretholde en regional lufthavn.Med hensyn til offentlig støtte kan jeg oplyse, at det bl. a. er kommunalfuld-magten og erhvervsudviklingsloven, der sætter rammerne for, i hvilket omfangkommunerne kan deltage i lufthavnsdrift. Det omfatter ydelse af driftstilskud,der endvidere skal ligge inden for EU´s statsstøtteregler.Statens Luftfartsvæsen fører tilsyn med, om lufthavnene, - uanset hvorledes deer organiseret -, overholder luftfartslovgivningen, herunder reglerne for luft-havnenes takstfastsættelse.Folketinget behandler i øjeblikket et lovforslag om ændring af luftfartsloven,der bl.a. omhandler en præcisering og modernisering af reglerne for lufthavne-nes takstfastsættelse.Det foreliggende lovforslag indebærer ikke et indgreb i organiseringen af luft-havnene eller i den offentlige støtte til visse provinslufthavne. Lovforslaget in-debærer derimod, at lufthavnene, uanset om de måtte oppebære offentlig støtteeller ej, er underlagt samme fair og lige regler for fastsættelsen af deres takster.Lovforslaget skal sikre, at alle luftfartsselskaber – lavprisselskaber såvel somøvrige luftfartsselskaber - får adgang til samme ydelser på lige vilkår, herundertil samme takster.
Lovforslaget indebærer også muligheden for at idømme bøder til de lufthavne,der ikke efterlever reglerne, herunder tilbyder rabatter til udvalgte luftfartssel-skaber i strid med de godkendte takster.Det bemærkes, at med den foreslåede ændring af luftfartsloven lempes tilsynetmed lufthavnene på den måde, at der kun fastsættes regler for godkendelse aflufthavnstakster for flyvepladser med væsentlig kommerciel trafik (lufthavnemed mere end 10.000 betalende passagerer årligt). Med den foreslåede lov-ændring vil Odense Lufthavn ikke være omfattet af reguleringen.Jeg kan øvrigt henvise til min tidligere besvarelser på (L 36) spørgsmål 2 og 9til Trafikudvalget.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Flemming Hansen