Fuldmægtig John Roy Vesterholm

Transport- og Energiministeriet

 

[email protected]


 


 
1. september 2006

 

Luftfart

Transport- og Energiministeriet har med mail af 11. august anmodet om Forbrugerrådets kommentarer til udkast til forslag til ændring af lov om luftfart.

Forbrugerrådet har følgende kommentarer:

Lovforslaget er en blanding af konsekvensændringer af EU-regler og nationale anbefalinger.

Lufthavnstakster

Forbrugerrådet kan tilslutte sig anbefalingen om, at der skal være fair konkurrence for flyselskaberne, således at der ikke arbitrært kan ændres på taksterne for at stille nogle flyselskaber bedre end andre. Forbrugerrådet går ud fra, at der i håndteringen heraf vil blive taget hensyn til, at der skal være en sund konkurrence på området, således at det sikres, at der er et stort udbud fra de enkelte lufthavne.

Forbrugerrådet er derfor også enig i, at der fortsat er brug for at regulere taksterne for de lufthavne, der har et faktisk monopol. Forbrugerrådet har i øvrigt ikke en klar holdning til, hvilken model der vælges for Københavns lufthavn, men hælder dog mod den incitamentskabende model.

Forbrugerrådet er enig i, at det er en fordel også at indføre en bødestraf for lufthavne, der overtræder reglerne, som alternativ til at lukke lufthavnen, da der formentlig vil være utilbøjelighed til at anvende denne sanktion.


Groundhandling

Forbrugerrådet støtter, at der af hensyn til konkurrencen åbnes op for, at den enkelte lufthavn får tilladelse til selv at bestemme prisen, såfremt de samtidig åbner op for konkurrencen. Dette bør imidlertid følges nøje på grundlag af de særlige omstændigheder, der nævnes i forslaget.

Fortrolig indrapportering

§ 7 i lovforslaget udvider tavshedspligten i forbindelse med flyvesikkerhedsmæssige begivenheder. Forbrugerrådet har noteret sig oplysningen om, at indberetningerne er steget, siden tavshedspligten blev indført, og finder, at det er beklageligt, at der tilsyneladende kun indberettes, hvis offentligheden - in casu kunderne og de potentielt skadelidte - ikke får oplysninger om ulykkerne. Generelt skal Forbrugerrådet nævne, at det fort­sat bør drøftes , hvorledes kunderne kan blive orienteret om de indsamlede oplysninger om ulykker og  "near misses". 

Forsikring

Forbrugerrådet finder, at der bør holdes skarpt øje med den foreslåede undtagelse fra den almindelige regel om objektivt ansvar i de situationer, hvor der ikke kan tegnes forsikring. I bemærkningerne er bl.a. nævnt et eksempel om skader, der forårsages af atomvåben mv. Selvom det fremgår af bestemmelsen, at det er ejeren af luftfartøjet, der har bevisbyrden for, at der ikke kan tegnes forsikring, er det vigtigt, at der holdes øje med en udvidelse af undtagelserne, der beror på, at forsikringsselskaberne ikke kan genforsikre i udlandet. Det angives i øvrigt ikke i bemærkningerne, hvorledes dette er reguleret i de lande, som "vi normalt sammenligner os med".

Med venlig hilsen 

 

Rasmus Kjeldahl                   Benedicte Federspiel

Direktør                               Chefkonsulent