Folketinget, Christiansborg
1240 København
att. Trafikudvalget
København, den 13. december 2006
J.nr. 23-1098-TW
Nærværende er sendt pr. mail samt pr. post.
Transport- og Energiministeren har den 12. december d.å. fremlagt et ændringsforslag til taxilovens § 12, således at det forslås i stk. 2, at kommuner eller kommunale fællesskaber kan udstede tilladelser, der omfatter betjening af trafikale knudepunkter uden for kommunens eller det kommunale fællesskabs område.
Dansk Taxi Råd finder flere problemer i ovennævnte forslag. For det første er det åbenlyst, at dette forslag alene har til opgave at løse problematikken omkring Billund og Gives ret til betjening af Billund Lufthavn.
Problematikken omkring Billund Lufthavn er, at Billund og Give i dag har indgået en aftale om fælles tilladelsesområde, således at både vognmændene i Billund og vognmændene i Give kan betjene Billund Lufthavn. Denne aftale er lavet 6 år tilbage da en udbygning af Billund Lufthavn betød, at udgangen fra ankomsthallen blev placeret i Give Kommune og dermed gav vognmændene i Give adgang til at søge hyre i lufthavnen. Siden er kommunegrænsen flyttet, således at hele lufthavnen igen ligger placeret i Billund Lufthavn og pr. 1. januar 2007 vil Billund blive sammenlagt med Grindsted og Give med Vejle.
Dansk Taxi Råd finder det i den grad beklageligt, at man forsøger at indrette taxiloven, således at man får løst det vi vil tillade os at kalde et politisk problem. Kommunal reformen har mange konsekvenser ikke blot for vognmændene i Billund Give, men også andre steder. Det er dog konsekvenser alle har kendt til i et par år og som alle på forskellig vis har kunnet indrette sig efter, bl.a. ved høring af og forhandlinger med taxierhvervet.
Et andet forhold Dansk Taxi Råd finder omkring forslaget er, at bestemmelsen synes at konflikte med taxiloven § 2, stk. 2. Fastsættelse af antallet af taxitilladelser inden for en kommune sker i henhold til § 2, stk. 2 af den enkelte kommune ud fra hensynet til en tilfredsstillende betjening af offentligheden i området. I de kommuner, som f.eks. Billund, hvor man har en lufthavn er der ingen tvivl om, at kommunen i sin behovsprøvning tager hensyn til, hvilke virksomheder og trafikknudepunkter, der er i kommunen. Med Transport- og energiministerens forslag vil denne behovsprøvning og udstedelse af tilladelser ikke alene kunne foretages af den enkelte kommune, men af en nabokommune efter tilladelse af Transport- og energiministeren. Et forhold, der synes at udhule behovsprøvningen i henhold til § 2, stk. 2.
Et tredje spørgsmål, der kan rejses i forbindelse med forslaget er om disse tilladelser, der udstedes i henhold til § 12, stk. 2 alene må betjene kunder fra trafikale knudepunkter eller om tilladelserne ligeledes må betjene kunder i den kommune, hvor tilladelsen er udstedt eller i den kommune, hvor det trafikale knudepunkt er beliggende.
Med venlig hilsen
Trine Bugge Wollenberg
direktør