Tillægsbetænkning afgivet af Trafikudvalget den 13. december 2006
Tillægsbetænkning
over
 Forslag til lov om ændring af lov om taxikørsel m.v.
(Etablering af kommunale fællesskaber)
[af transport‑ og energiministeren (Flemming Hansen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Transport- og energiministeren har stillet ændringsforslag nr. 3 og 4, og Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2006 og var til 1. behandling den 24. oktober 2006. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget. Udvalget afgav betænkning den 30. november 2006. Lovforslaget var til 2. behandling den 8. december 2006, hvorefter udvalget har optaget lovforslaget til fornyet udvalgsbehandling.
Dispensation fra § 8 a, stk. 2, i Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2 dage fra omdeling af tillægsbetænkning, til lovforslaget behandles 3. gang i Tinget.
Møder
Udvalget har under den fornyede udvalgsbehandling behandlet lovforslaget i 1 møde.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Dansk Taxi RÃ¥d.
Transport- og energiministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet 2 spørgsmål til transport- og energiministeren og 1 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som disse har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget opfordrer transport- og energiministeren til at indhente en udtalelse fra Kammeradvokaten om begrebet kollektive overenskomster i taxiloven i lighed med Kammeradvokatens tidligere udarbejdede responsum om begrebet kollektive overenskomster i godskørselsloven og i busloven.
Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af transport- og energiministeren stillede ændringsforslag. Flertallet stemmer imod de af Socialistisk Folkeparti stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1, 2 og 4 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil ved 3. behandling redegøre for sin stilling til det af transport- og energiministeren under nr. 3 stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1, 2 og 4 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil ved 3. behandling redegøre for sin stilling til det af transport og energiministeren under nr. 3 stillede ændringsforslag. Såfremt de af Socialistisk Folkeparti stillede ændringsforslag ikke vedtages, vil mindretallet stemme hverken for eller imod lovfor-slaget.
Enhedslistens medlem af udvalget henviser i øvrigt til sine bemærkninger til lovforslaget i Trafikudvalgets betænkning, som blev afgivet til 2. behandling.
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af  et mindretal (SF), tiltrådt af et mindretal (S, RV og EL):
Til titlen
  1) I undertitlen indsættes efter »kommunale fællesskaber«: »og ændring af overenskomstkrav«.
[Konsekvensrettelse]
Til § 1
  2) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I § 5, stk. 5, ændres »pågældende kollektive overenskomster« til: »gældende landsdækkende brancheoverenskomster på området«.«
[Ændring af overenskomstkrav]
Af transport- og energiministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):
  3) Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»02. I § 12 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Transport- og energiministeren kan af hensyn til kundebetjeningen og på nærmere fastsatte vilkår efter ansøgning og høring af de berørte kommuner godkende, at en kommunalbestyrelse eller et kommunalt fællesskab udsteder taxitilladelser, der omfatter betjening af trafikale knudepunkter uden for kommunens eller det kommunale fællesskabs område.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.«
[Betjening af trafikale knudepunkter]
Af transport- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:
Til § 2
  4) I stk. 2 ændres »§ 1, nr. 1 og 5« til: »§ 1, nr. 1, 2 og 6«.
[Redaktionel ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Ændringsforslagene præciserer, at en betingelse for en tilladelse i medfør af taxiloven er, at den, der har tilladelsen, følger en landsdækkende brancheoverenskomst.
Hidtil har loven stillet krav om, at tilladelsesindehaveren skal følge en kollektiv overenskomst, men som det er fremgået af en henvendelse fra Chaufførernes Fagforening under 3F til Trafikudvalget og af høringssvaret fra Arbejdsgiverforeningen for Taxivognmænd i Danmark (ATD) til lovforslaget, er begrebet kollektiv overenskomst genstand for fortolkning, og der er derfor behov for en præcisering af overenskomstbegrebet i loven.
Transport- og energiministeren har ikke ment, at der var behov for at ændre på bestemmelsen i § 5, stk. 5, om de overenskomstmæssige betingelser, hvilket forslagsstilleren til ændringsforslaget midlertid er uenig i. Der er behov for at sikre ensartede konkurrencevilkår med hensyn til f.eks. lønområdet, arbejdsmiljø og trafiksikkerhed, således at chaufførlønninger, trafiksikkerhed m.v. ikke er konkurrenceparametre for arbejdsgiverne i taxibranchen. Det foreslås således, at det præciseres i loven, at man skal følge en landsdækkende brancheoverenskomst. I konsekvens heraf foreslås undertitlen til lovforslaget tilsvarende ændret.
Til nr. 3
Ændringsforslaget åbner mulighed for, at ministeren af hensyn til betjeningen af f.eks. større lufthavnsterminaler kan tillade, at taxier fra flere kommuner frit må optage og afsætte passagerer ved terminalen.
Efter gældende lovgivning kan taxier fra andre kommuner ikke uden for disses tilladelsesområde optage passagerer uden forudgående bestilling.
Bestemmelsen har navnlig til formål at sikre mod utilsigtede konsekvenser for såvel kundebetjeningen som taxierhvervet som følge af kommunalreformen.
Tilladelser udstedes på baggrund af ansøgning og høring af de berørte kommuner.
Bemyndigelsen til at fastsætte nærmere vilkår for godkendelsen skal medvirke til at sikre en tilfredsstillende publikumsbetjening, f.eks. fastsættelse af fælles takster.
Med dette ændringsforslag sikrer man således en tilfredsstillende kundebetjening af større trafikale knudepunkter og dermed eksistensgrundlaget for taxierhvervet i det pågældende område.
Til nr. 4
Der er tale om en redaktionel ændring. Ændringsforslaget indebærer, at loven kan sættes i kraft på en sådan måde, at Storkøbenhavns Taxinævn ikke nedlægges, før kommunerne i hovedstadsområdet har etableret et kommunalt fællesskab, som har overtaget Storkøbenhavns Taxinævns opgaver, eller transport- og energiministeren – hvis et sådant fællesskab ikke oprettes ved kommunernes foranstaltning – træffer bestemmelse herom.
 Kim Andersen (V)  Kristian Pihl Lorentzen (V)  Jacob Jensen (V)  Flemming Damgaard Larsen (V) fmd. Karsten Nonbo (V)  Walter Christophersen (DF)  Jørn Dohrmann (DF)  Henriette Kjær (KF) nfmd. Allan Niebuhr (KF)  Poul Andersen (S)  Magnus Heunicke (S)  Klaus Hækkerup (S)  Jens Christian Lund (S)  Jytte Wittrock (S)  Martin Lidegaard (RV)  Pia Olsen (SF)  Rune Lund (EL)
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
52 |
|
Enhedslisten (EL) |
6 |
Socialdemokratiet (S) |
47 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
24 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
18 |
|
Fólkaflokkurin (FF) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
17 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
11 |
|
|
|
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 34 omdelt efter afgivelse af betænkning
Bilagsnr. |
Titel |
10 |
Betænkning afgivet den 30/11-06 |
11 |
Henvendelse af 7/12-06 fra Dansk Taxi RÃ¥d |
12 |
1. udkast til tillægsbetænkning |
13 |
Ændringsforslag fra transport- og energiministeren |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 34 omdelt efter afgivelse af betænkning
Spm.nr. |
Titel |
9 |
Spm. om taxilovens § 5, stk. 5, i forhold til Kammeradvokatens responsum af 12. oktober 2005 om begrebet kollektive overenskomster i godskørselsloven og busloven, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå |
10 |
Spm. om beskæftigelsesministerens vurdering af transport- og energiministerens besvarelse af L 34 – spm. 7, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå |
11 |
Spm. om kommentar til henvendelsen af 7/12-06 fra Dansk Taxi Råd, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå |
|
|