Jeg vil starte med at sige til hr. Frank Aaen og andre, at vi ikke kræver nogen modydelse for at lukke skattehuller. Vi lukker skattehuller, når vi får øje på, at de er der.
Det, der er sagen her, er, at USA sådan set ikke er kommet til os og har bedt os om at inddrage dobbeltbeskatningsoverenskomsten. Danmark er gået til USA og har sagt: Vi vil gerne have dobbeltbeskatningsoverenskomsten ændret, fordi vi har en gammel aftale om, at Danmark skal have forhold, der gør, at danske virksomheder med datterselskaber i USA er stillet på lige fod med de bedste vilkår, USA giver andre lande. Sådan gik det, da vi fik den sidste dobbeltbeskatningsoverenskomst, her fik vi så at sige best practice i forhold til andre lande.
Så er der efterfølgende sket det, at nogle lande har fået sænket beskatningen og har altså fået bedre mulighed for at få skattefrie udbytter hjem end Danmark. Derfor gik vi til USA i 2004 og sagde: Ved I hvad, vi ser sådan set gerne, at I lever op til, at danske virksomheder stilles mindst lige så godt som andre virksomheder i andre lande, så danske virksomheders udbyttebeskatning bliver forbedret. Det var vores ønske, det var vores indgangsvinkel, og vi tog initiativ til at tage drøftelsen.
USA valgte så at sige: Det vil vi gerne, men vil I ikke nok ændre ordlyden, så det bliver forhindret, at Danmark kan bruges som transitland til at flytte udbytte til lande, som ikke har den samme fordel? Det skal være sådan, at ordlyden i jeres dobbeltbeskatningsoverenskomst svarer til den ordlyd, vi bruger i de nyeste overenskomster med andre lande. Det vil altså sige, at det ikke er noget fuldstændig revolutionerende nyt, at man ikke kan bruge Danmark som transitland. Vi gør bare brug af den ordlyd, som USA på sin side finder er den bedste til at forhindre, at lande, de har dobbeltbeskatningsoverenskomst med, bliver transitlande.
Det er altså ikke sådan, at vi afpresser nogle og siger, at vi ikke vil lukke skattehuller, medmindre vi får skattelettelser. Vi har fået en skattefordel, som svarer til den, USA har givet til andre, det vil sige best practice på området, og samtidig med det har vi imødekommet USA's ønske om at opjustere indholdet i en beskyttelsesklausul.
Jeg er meget glad for, at det lykkedes. Det har været et stort ønske fra dansk erhvervsliv, at det at have datterselskaber i USA var lige så attraktivt som at have dem
i andre tilsvarende lande, og derfor synes jeg, det er glædeligt, at vi nu har fået en dobbeltbeskatningsoverenskomst, der gør, at danske virksomheder har mindst lige så gode vilkår i forholdet til USA, som andre lande har.