Lovforslaget her indeholder, som i hvert fald Venstres ordfører var inde på, forskellige elementer, og jeg vil da tage fat på det første af dem: bestemmelsen om, at den sum, som rejsende, der rejser ind og ud af Danmark, højst må medbringe i likvide midler, nedsættes.
Vi har i og for sig i Dansk Folkeparti ikke noget imod, at der rykkes ved den mængde af kontanter, der udføres eller indføres i Danmark. I vore elektroniske dage kan det i mange sammenhænge synes lidt suspekt, hvis folk rejser rundt med en stor mængde kontanter i form af kroner eller anden valuta i deres bagage.
Hvad vi til gengæld har noget imod, er, at beløbsstørrelsen her i lovforlaget angives i en fremmed valuta, nemlig euro. Os bekendt er det altså kroner, der er den officielle valuta her i landet - og den eneste - og derfor undrer det os, at regeringen ønsker, at beløbsstørrelser i den lovgivning, man indfører, anføres i en fremmed valuta. Det agter vi i løbet af udvalgsbehandlingen at fremsætte ændringsforslag om, sådan at beløbsstørrelser naturligvis angives i danske kroner, som er den officielle valuta her i landet.
Lovforslaget indeholder også et par andre elementer,
f.eks. ændring af strafferammer i toldloven. Der har vi noteret os, at der i lovforslagets bemærkninger ikke lægges op til nogen ændring af retspraksis, så derfor ser vi ikke nogen problemer i, at man så harmoniserer med andre straffebestemmelser i toldloven. For os virker det, som om det, man lægger op til, blot er at ændre på, hvornår skillelinjen mellem, om man straffes efter toldloven eller efter straffeloven, går. Så længe det i praksis ikke medfører nogen ændring, ser vi ikke nogen problemer i det. Det sidste element i lovforslaget er en fastsættelse af en grænse for, hvor mange cigaretter man afgiftsfrit kan indføre ved rejser fra Bulgarien og Rumænien, og det er jo så følgelovgivning af, at Bulgarien og Rumænien sandsynligvis snart optages i EU.
I Dansk Folkeparti har vi naturligvis ikke noget imod, at andre europæiske lande optages i EU, men vi mener altså ikke, at Bulgarien og Rumænien er modne til det på det tidspunkt, som der lægges op til her, og vores indstilling til det her lovforslag må i sidste ende afhænge af, hvad vores indstilling bliver eller er til, at Bulgarien og Rumænien skal være medlem af EU. Vi forholder os åbent over for det her lovforslag. Vi kan godt se, at det er meget praktisk, at der er grænser for, hvor mange cigaretter der må medbringes, men da det er følgelovgivning af, at EU udvides med Rumænien og Bulgarien, må vores stillingtagen til det altså afhænge af, hvad vi mener om Bulgariens og Rumæniens optagelse i EU. Derfor kan jeg ikke på nuværende tidspunkt sige, hvad vi ender med at stemme til L 29.