Hovedbevægelser på
finanslovforslaget 2008
i forhold til finanslov 2007
August 2007
Indholdsfortegnelse
§ 8. Økonomi- og Erhvervsministeriet
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
§ 18. Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration
§ 19. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling
§ 20. Undervisningsministeriet
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
§ 27. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
§ 28. Transport- og Energiministeriet
I denne oversigt gennemgÃ¥s hovedbevægelserne pÃ¥ finanslovforslaget for 2008 inden for hvert ministeromrÃ¥de.Â
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de største ændringer i forhold til finansloven for 2007. For hvert punkt henvises til den relevante hovedkonto på finanslovforslaget for 2008.
Som udgangspunkt nævnes de hovedkonti på finanslovforslaget for 2008, der ændres med mere end 20 pct., samtidig med at ændringen udgør mindst 20 mio. kr. i forhold til B-året.
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende kategorier:
· Nye initiativer
· Reserver
· Budgetforbedringer
· Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2008 skal ses i sammenhæng med finanslovspjecen, der redegør for regeringens overordnede prioriteringer på finanslovforslaget for 2008, og Betænkning vedr. finanslovforslaget 2008 i forhold til finanslov 2007, der indeholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra FL07 til FFL08.
Ingen ændringer på § 5. Statsministeriet
falder inden for det i indledningen nævnte kriterium.
§ 6. Udenrigsministeriet
Nye initiativer
· Som følge af regeringens målsætning om at yde mindst 0,8 pct. af BNI i udviklingsbistand afsættes yderligere ca. 500 mio. kr. til udviklingsbistand. Stigningen anvendes primært til øget bistand til Afrika og til forbedring af kvinders vilkår mv. (§ 06.3.).
Øvrige ændringer
· Den fastlagte profil for udlodningerne fra IØ og IFU indebærer et fald i udlodningerne fra 2007 til 2008 på 100 mio. kr. (§ 06.11.21.).
· Renteindtægten af diverse tilgodehavender falder med 31,3 mio. kr. fra 2007 til 2008. Mindreindtægten skyldes primært en omlægning af praksis for tilbagebetaling af renter på tilskud, som er indgået i fælles donorfinansierede puljer/fonde (§ 06.11.06.).
· I forbindelse med Danmarks Klimaallokeringsplan reduceres bevillingen til klimaprojekter i udviklingslande med 50,1 mio. kr. i 2008 i forhold til 2007 (§ 06.11.27.).
· Bevillingen til FN’s fredsbevarende operationer stiger med 46,9 mio. kr. fra 2007 til 2008. Merudgiften skyldes, at de pålignede bidrag til FN’s fredsbevarende operationer gennem de seneste år har været stigende (§ 06.22.01.).
· Der afsættes i 2008 yderligere 508 mio. kr. til udviklingsbistand til Afrika. Stigningen skyldes dels regeringens ønske om at opprioritere bistanden til Afrika og dels at tilsagnsbudgetteringen af udviklingsbistanden giver naturlige udsving mellem Ã¥rene (§ 06.32.01.).Â
· Eftergivelsen af de større nuværende indgåede gældslettelsesaftaler nærmer sig deres afslutning, og der forventes først indgået nye aftaler i 2009. Bevillingen til lånebistand reduceres som følge heraf med 225,2 mio. kr. fra 2007 til 2008 (§ 06.32.07.).
· Bevillingen til HIV/AIDS og sundhedsprogrammer falder med 190,0 mio. kr. fra 2007 til 2008. Faldet skyldes, at der i 2007 blev afgivet to-årige tilsagn til tre organisationer indenfor HIV/AIDS og befolkningsområdet. Nye forventede tilsagn afsættes som følge heraf først i 2009 (§ 06.36.03.).
· Bevillingen til FN’s øvrige bistandsprogrammer (§ 06.36.06.) øges med 89,0 mio. kr. fra 2007 til 2008. Der forventes afgivet et to-årigt tilsagn til ILO og samtidig øges det to-årige tilsagn fra 40 mio. kr. til 60 mio. kr.
· Der vil i 2008 skulle afgives både det sidste bidrag under den 14. genopfyldning og det første bidrag under den 15. genopfyldning af fonden for udviklingslande under Verdensbanken (den Internationale Udviklingssammenslutning (IDA)). Bevillingen til Verdensbanken stiger bl.a. som følge heraf med 280,0 mio. kr. fra 2007 til 2008 (§ 06.37.01.)
· Udenrigsministeriet forventer, at der i 2008 afgives et to-årigt tilsagn til trustfonde under den Afrikanske Udviklingsbank. Bevillingen til regionale udviklingsbanker stiger derfor med 20,0 mio. kr. fra 2007 til 2008 (§ 06.06.37.02.).
· Udgifterne til genopbygningsbistand afholdes fra 2008 over en nyoprettet konto for Stabilitet og konfliktforebyggelse (§ 06.32.08.60.). Bevillingen på § 06.38.01. falder derfor med 50,0 mio. kr. fra 2007 til 2008 (§ 06.38.01.).
· Udgifterne til stabilitet og sikkerhed afholdes fra 2008 over en nyoprettet konto for Stabilitet og konfliktforebyggelse (§ 06.32.08.60.). Bevillingen på § 06.38.02 falder derfor med 100,0 mio. kr. fra 2007 til 2008 (§ 06.38.02.).
· Udgifterne til internationale menneskerettigheder, NGO’er mv. afholdes fra 2008 over en nyoprettet konto for Demokrati og Menneskerettigheder (§ 06.32.08.70.). Bevillingen på § 06.38.03. falder derfor med 53,0 mio. kr. fra 2007 til 2008.
· Der forventes i 2008 afgivet to tilsagn til FN’s organisation for Palæstina-flygtninge (UNRWA) og den Internationale Røde Kors Komité. Bevillingen til humanitære organisationer stiger derfor med 100 mio. kr. fra 2007 til 2008 (§ 06.39.01.).
Øvrige ændringer
· Som følge af aftalerne om den kommunale og den regionale økonomi er der foretaget en række modsatrettede bevægelser på § 07.11.04. Fremme af digital forvaltning, som samlet set betyder en reduktion af nettoudgiftsbevillingen på 27,2 mio. kr. Der afsættes midler til udmøntning af digitaliseringsstrategien, som er et fællesoffentligt projekt mellem kommuner, regioner og staten, der har til formål at fremme digitaliseringen af den offentlige sektor frem til 2010. Til gengæld nedlægges § 07.11.04.20. Digitalisering i staten, og en mindre del af midlerne herfra overflyttes til § 07.11.02. Effektivisering af offentlige institutioner. Ansvaret for borgerportalsprojektet overgår til § 19. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling. Endelig ophører puljen til fremme af kommunale digitaliseringsløsninger (§ 07.11.04.50.), da puljen kun er afsat med virkning i 2007.
· Danske Spils forventede overskud skønnes at blive mindre end det efter Tipsloven beregnede udligningsloft, hvorfor udgiftsbevillingen øges med 54,7 mio. kr. Hvis Danske Spils overskud ikke når udligningsloftet, udbetaler staten halvdelen af forskellen mellem Danske Spils overskud og udligningsloftet til tipsfondene (§ 07.13.40.).
· I 2007 blev der indbudgetteret et engangskapitalindskud pÃ¥ 3 mia. kr. pÃ¥ Statens kapitalindskud i Forebyggelsesfonden (§ 07.15.07.), og udgiftsbevillingen er derfor reduceret med 3 mia. kr. fra 2007 til 2008.Â
· Slots- og Ejendomsstyrelsens ejendomsportefølje udvides med ejendomme fra politiet, to mindre ejendomme fra Undervisningsministeriet samt fire ejendomme, som er tilfaldet staten i forbindelse med de kommunale delingsforhandlinger (§ 07.16.01.). Den budgetterede nettoindtægt øges med 38,6 mio. kr.
· Et byggeprojekt på Marienborg samt ændret periodisering af en række anlægsprojekter (§ 07.16.04.) betyder, at udgiftsbevillingen øges med 80,6 mio. kr., og indtægtsbevillingen øges med 47,0 mio. kr. fra 2007 til 2008.
· Udgifts- og indtægtsprofilen for Christianias anlægsbevilling er ændret som følge af nye skøn over periodiseringen af indtægter og udgifter i lyset af den aftale, staten indgik med Christianias Forhandlingsgruppe m.fl. d. 22. december 2006. Indtægtsbevillingen øges med 37,8 mio. kr. og udgiftsbevillingen reduceres med 11,5 mio. kr. I overensstemmelse med lovens bemærkninger er der budgetteret med, at omdannelsen af området økonomisk set skal hvile i sig selv (§ 07.16.06.).
Reserver
· Der er afsat en reserve på 75,0 mio. kr. til dansk deltagelse i EXPO 2010 samt en modsvarende budgetregulering. Midler fra reserven udmøntes i forbindelse med ændringsforslagene til statslig medfinansiering af dansk deltagelse i verdensudstillingen i Shanghai i 2010 (§ 08.32.79.). Finansieringen af reserven indarbejdes på ændringsforslagene, idet størrelsen af budgettet og mulighederne for finansiering forinden afdækkes.
Øvrige ændringer
· I medfør af Handlingsplan for offensiv global markedsføring af Danmark er der i årene 2007-2010 afsat 150,0 mio. kr. til Fonden til markedsføring af Danmark. Heraf udmøntes der i 2008 37,5 mio. kr. til fonden (§ 08.33.07.). Fonden, som er oprettet ved lov (L 476 af 30. maj 2007), skal øge omverdenens kendskab til Danmarks styrker og kompetencer.
Â
Øvrige ændringer
· Indtægter fra gebyrer, retsafgifter mv. (§ 09.21.03.) er blevet opjusteret med 793,2 mio. kr. fra 259,8 mio. kr. til 1.053,0 mio. kr. Opjusteringen skyldes, at Skatteministeriet pr. 1. januar 2008 overtager motorregistreringsopgaven fra Justitsministeriet. Hovedkontoen er opført på statens indtægtsbudget.
· Indtægter fra personlige fordringer (§ 09.22.15.) er blevet opjusteret med 182,0 mio. kr. fra 25,0 mio. kr. til 207,0 mio. kr. Området vedrører primært indtægter i forbindelse med inddrivelse af statslige restancer, herunder overtagelsen af bødeområdet fra Politiet i 2006. Opjusteringen skyldes et ændret skøn foretaget på baggrund af regnskabstallet ultimo 2006.
· Udgifter og indtægter vedrørende afdrag og tab på misligholdt studiegæld (§ 09.22.23.) er blevet nedjusteret med henholdsvis 110,5 mio. kr. og 93,0 mio. kr., fra 250,0 mio. kr. til 139,5 mio. kr. og fra 428,0 mio. kr. til 335,0 mio. kr. Nedjusteringen skyldes ændrede skøn på baggrund af tidligere års indgåede beløb, herunder regnskabstallet ultimo 2006.
Nye initiativer
· Med henblik på at etablere et nyt landsdækkende radiokommunikationssystem til beredskabet afsættes der 43,1 mio. kr. til etablering af en driftsorganisation samt til afholdelse af udgifter vedrørende køb af adgang til radionettet (§ 11.23.03.).
Budgetforbedringer
· Udgifterne til tinglysning reduceres med 120,1 mio. kr. som følge af, at tinglysningen forventes digitaliseret og centraliseret fra andet kvartal 2008, ligesom der i 2008 bortfalder midlertidige bevillinger til indscanning af de eksisterende tinglysningsakter (§ 11.41.05.).
Øvrige ændringer
· Der påregnes i 2008 anvendt færre midler til strukturtilpasningsprojekter i forhold til 2007. Yderligere påregnes en forskydning af udgifter til bygge- og anlægsarbejde på 250 mio. kr. fra 2008 til 2009. Samlet reduceres bevillingen dermed med 430,3 mio. kr. fra 2007 til 2008 (§ 12.21.13.).
· Der påregnes en stigning i det internationalt finansierede NATO-investe-ringsprogram til øgede anlægsarbejder i Danmark. Udgifterne refunderes af NATO. Såvel udgifter som indtægter påregnes at stige med 36,1 mio. kr. i 2008 set i forhold til 2007 (§ 12.22.13.).
Nye initiativer
· Som følge af nedsættelsen af grundkapitalindskuddet i almene plejeboliger fra 14 pct. til 7 pct. i 2008, hvilket indgår som en del af aftalen om kommunernes økonomi for 2008, er der merudgifter til ydelsesstøtte til almene boliger på 279,0 mio. kr. (§ 15.51.01.).
Øvrige ændringer
· Udgifterne til sygebehandling mv. nedjusteres i 2007 og 2008. Samlet set indebærer dette en mindreudgift på 24,3 mio. kr. i 2008. Årsagen er bl.a., at antallet af modtagere er reduceret betydeligt i de senere år formentlig som følge af faldet i arbejdsløsheden (§ 15.41.03.).
· Der er en merbevilling på 732,1 mio. kr. til ydelsesstøtte til almene boliger. Årsagen til den del af ændringen, der ikke skyldes grundkapitalnedsættelsen, jf. ovenfor, er primært et ændret skøn over det forventede nybyggeri af almene boliger, højere anskaffelsesudgift pr. bolig samt ændrede rente- og inflationsforudsætninger (§ 15.51.01.).
· Der er en merudgift på 20,0 mio. kr. tilskud til etablering af servicearealer i tilknytning til ældreboliger. Baggrunden herfor er, at der forventes en stigning på 500 plejeboliger i 2008 i forhold til 2007 (§ 15.51.03.).
· Der er en merindtægt på 186,9 mio. kr. på indtægter fra Landsbyggefonden. Baggrunden herfor er stigende udgifter til ydelsesstøtte til almene boliger og friplejeboliger, hvortil Landsbyggefonden yder et bidrag på 25 pct. (§ 15.51.05.).
· Der er merudgifter og tilsvarende merindtægter på 904,7 mio.kr. til Statslån til Landsbyggefonden. Ændringerne skyldes ny lovgivning, der hjemler mulighed for statslån til Landsbyggefonden.
· Der er en mindrebevilling på 161,8 mio. kr. til støtte til private ungdomsboliger. Baggrunden er, at bevillingerne i henhold til lov om støttede private ungdomsboliger var tidsbestemte til perioden 2003-2007 (§ 15.52.02.).
· Rammebeløb til projekter på det børne- og familiepolitiske område reduceres med 27,5 mio. kr. som følge af de bevillingsprofiler, der blev aftalt som led i udmøntningen af satspuljen for 2004, 2005, 2006 og 2007 samt en overførsel til bloktilskuddet til drift af fem nye sikrede pladser (§ 15.75.10.).
· Bevillingen til Bedre tværfaglig indsats over for børn af udsatte ophører med udgangen af 2007 i henhold til satspuljeaftalen for 2004. Bevillingen udgør 21,1 mio. kr. i 2007 (§ 15.75.19.).
· Der er en mindreudgift på 27,3 mio. kr. til Fremme af kønsligestilling blandt kvinder og mænd som følge af de bevillingsprofiler, der blev aftalt som led i udmøntningen af satspuljen for 2007 (§ 15.75.27.).
· Der er en mindreudgift på 21,0 mio. kr. til Pulje til ældre- og pensionsområdet som følge af de bevillingsprofiler, der blev aftalt som led i udmøntningen af satspuljen for 2005, 2006 og 2007 (§ 15.75.30.).
· Bevillingen til Med familien i centrum ophører med udgangen af 2007 i henhold til satspuljeaftalen for 2004. Bevillingen udgør 19,9 mio. kr. i 2007 (§ 15.75.32.).
· Udgifterne til den nye førtidspensionsydelse er indbudgetteret med merudgifter på 903,0 mio. kr. i forhold til 2007. Merudgiften skyldes indfasningen af førtidspensionsreformen, der trådte i kraft pr. 1. januar 2003 (§ 15.89.01.).
Nye initiativer
· I forlængelse af aftalen om regionernes økonomi for 2008 er der indbudgetteret en merudgift på 150,9 mio. kr. på Meraktivitetspulje til strålebehandling (§ 16.51.71.).
· Bloktilskuddet til regionerne (§ 16.91.03.) er forhøjet med 5,5 mia. kr. Forhøjelsen skyldes bl.a., at der er indbudgetteret balancetilskud på 4,9 mia. kr. som følge af aftalen om regionernes økonomi for 2008. Balancetilskuddet sikrer regionerne finansiering til det aftalte niveau for sundhedsudgifter og udviklingsudgifter i 2008.
· Bloktilskuddet til kommunerne (§ 16.91.11.) er forhøjet med 4,3 mia. kr. Forhøjelsen skyldes bl.a., at der er indbudgetteret et balancetilskud på 13,4 mia. kr., som følge af aftalen om kommunernes økonomi for 2008. Balancetilskuddet sikrer kommunerne finansiering til det aftalte udgiftsniveau i 2008.
Reserver
· Kontoen for Reserver og Budgetregulering er reduceret med 237,2 mio. kr. Nedskrivningen skyldes udmøntning af Indenrigs- og Sundhedsministeriets lov- og cirkulæreprogram og overførsel af midler til bloktilskuddet (§ 16.11.79.) samt indbudgettering af en budgetregulering på 65,0 mio. kr. i 2008, der indgår i finansieringen af den flerårige aftale for politiet og anklagemyndigheden, jf. finanslov 2007.
Øvrige ændringer
· Pulje til styrkelse af den social- og sundhedsfaglige indsats på alkoholområdet reduceres med 30,9 mio. kr. Dette skyldes den bevillingsprofil, der er aftalt ved udmøntningen af satspuljen for 2005 (§ 16.21.35.).
· Tilskud til forskningsopgaver reduceres med 42,7 mio. kr. Midlerne overføres til bloktilskuddet til regionerne. Dette skyldes omlægningen af finansieringen af de forskningsmæssige aktiviteter, som indtil 1. januar 2007 blev finansieret af det hidtidige tilskud til Hovedstadens Sygehusfællesskab. (§ 16.51.03.).
· Udgiftsbevillingen til Pulje til forsøg med sundhedscentre reduceres med 30 mio. kr., hvilket kan henføres til den aftalte bevillingsprofil, jf. finanslovsaftalen for 2007 mellem regeringen og Dansk Folkeparti (§ 16.51.42.).
· Der er indbudgetteret en mindreindtægt på 30 mio. kr. på Pulje til forsøg med sundhedscentre som følge af, at der på finansloven for 2007 er budgetteret med forbrug af opsparing i 2007 (§ 16.51.42.).
· Tilskud til bedre kræftrehabilitering reduceres med 20,4 mio. kr., hvilket kan henføres til den aftalte bevillingsprofil, jf. aftalen af 8. juni 2005 mellem regeringen og Dansk Folkeparti om forbedringen for kræft (§ 16.51.44.).
· Bevillingen til Styrkelse af influenzaberedskabet forøges med 26,1 mio. kr., hvilket kan henføres til den aftalte bevillingsprofil, jf. Akt 152 18/5 2006 (§ 16.51.63.).
· Styrkelse af indsatsen for mennesker med sindslidelser reduceres med 130,8 mio. kr. Nedskrivningen skyldes, at det i aftalen om udmøntning af satspuljen for 2007 (§ 16.51.79.) er forudsat, at der overføres midler til bloktilskuddet, og at der afsættes en reserve til psykiatri i 2007.
· Bevillingen til kompensation for begrænsning af grundskyldspromillen på produktionsjord er nulstillet fra 2008, da kommunerne kompenseres over bloktilskuddet (§ 16.91.21.).
Nye initiativer
· I overensstemmelse med Aftale om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden introduceres der på finanslovforslaget for 2008 en seniorjobordning for personer over 55 år, hvortil der er afsat en bevilling på 34,6 mio. kr. i 2008 (§ 17.46.58.).
Reserver
· Ministeriets reserver og budgetregulering reduceres med 127,9 mio. kr. til i alt 21,3 mio. kr. i 2008. Reduktionen kan hovedsageligt henføres til budgetteringen af ministeriets reserve til det kommunale lov- og cirkulæreprogram, hvor der på finansloven for 2007 var indbudgetteret midler til de forventede kommunaløkonomiske konsekvenser af fleksjobreformen og ændrede regler for modtagere af sygedagpenge (§ 17.19.79.).
Øvrige ændringer
· I overensstemmelse med Aftalen om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden øges bevillingen til Forebyggelsesfonden med 150,0 mio. kr. fra 2007 til 2008, så den på FFL08 udgør i alt 350,0 mio. kr. (§ 17.21.11.).
· På finanslovforslaget for 2008 er indtægtsbevillingen ved ATP-bidrag for modtagere af dagpenge reduceret med 109,6 mio. kr. Dette kan hovedsageligt henføres til efterregulering i bidrag fra a-kasser og arbejdsgivere (§ 17.31.24.).
· Indtægterne fra tilbagebetalinger af kontanthjælp ventes at falde med 27,0 mio. kr. i 2008. Faldet i tilbagebetaling skyldes blandt andet lovændringen fra 1. juli 2006, hvor kontoen fremover indeholder tilbagebetalinger ved passive tilbud med 35 pct. refusion mod tidligere 50 pct. refusion (§ 17.35.02.).
· Udgifterne til fleksydelse forventes at stige med 170,0 mio. kr. fra 2007 til 2008, hvilket primært kan henføres til en stigning i antallet af fleksydelsesÂmodtagere (§ 17.39.21.).
· Som følge af aftalen om en â€Ny chance for alle†gennemføres der i perioden fra 1. juli 2006 til 30. juni 2008 en landsdækkende indsats, hvor personer pÃ¥ kontanthjælp eller starthjælp skal have deres sag gennemgÃ¥et af kommunen med henblik pÃ¥ et tilbud om arbejde eller et aktiveringstilbud. Den fastlagte bevillingsprofil bevirker, at udgifterne pÃ¥ kontoen reduceres med 177,9 mio. kr. fra 2007 til 2008 (§ 17.46.29.).
· Udgifterne til afløb på servicejobordningen har til og med 2007 været finansieret af den videreførte beholdning på § 17.47.02. Servicejob. Imidlertid forventes videreførslen her at være opbrugt i løbet af 2007, hvorfor der fra og med 2008 afsættes bevilling til afløb på ordningen. I 2008 beløber bevillingen sig til 70,0 mio. kr. (§ 17.46.59.).
· Bevillingen til tværgående aktiviteter mellem stat, kommuner og andre aktører reduceres fra 2007 til 2008 med 45,5 mio. kr. Dette kan henføres til udløbet af en række tidsbegrænsede initiativer (§ 17.46.70.).
· Bevillingen til tværgående IT-understøttelse i beskæftigelsesindsatsen reduceres med 55,0 mio. kr. fra 2007 til 2008. Dette kan blandt andet henføres til udløbet af afskrivninger på tidligere IT-investeringer (§ 17.46.73.).
Reserver
· Bevillingen reduceres med 23,9 mio.kr., hvilket skyldes, at reserven til udmøntning af "Aftale om fremtidig indvandring" er udmøntet på finanslovsforslaget for 2008 (§ 18.11.79.).
Øvrige ændringer
· Bevillingen til indkvartering og underhold af asylansøgere mindskes med 44,1 mio. kr. som følge af et forventet faldende antal indkvarterede på de danske asylcentre (§ 18.21.03.).
· Bevillingen til introduktionsprogrammet mv. for udlændinge falder med 100,9 mio. kr. i 2008 som følge af finansieringsreformen af introduktionsprogrammet. Reformen træder i kraft 1. januar 2008 (§ 18.31.01.).
· Bevillingen til danskuddannelse for udlændinge ventes at stige med 199,5 mio. kr. i 2008 som følge af finansieringsreformen af introduktionsprogrammet og danskuddannelse. Reformen træder i kraft 1. januar 2008. Det bemærkes, at der ikke på FL07 blev budgetteret udgifter til danskuddannelse i 2008 (§ 18.31.03.).
Nye initiativer
· Reserven til dekommissioneringsopgaver er reduceret med 44,0 mio. kr. Kontoen er blevet ombudgetteret på baggrund af en revurdering af det tidsmæssige forløb af arbejdet med dekommissioneringen (§ 19.11.79.70.).
· Bevillingen til Borger.dk oprettes med 44,8 mio. kr. fra 2008 (§ 19.65.05.).
Øvrige ændringer
· Indtægtsbevillingen til Ejendomsadministration forøges med 40,0 mio. kr. som følge af igangværende anlægsprojekter (§ 19.11.05.).
· Bevillingen til Ikke obligatoriske programmer under Den Europæiske Rumorganisation (ESA) forøges med 303,1 mio. kr. Bevillingen afsættes kun hvert tredje år, og svarer til Danmarks forpligtigelser ved fortsat deltagelse i frivillige ESA-programmer (§ 19.15.02.).
· Bevillingen til Andre programaktiviteter forøges med 37,6 mio. kr. som følge af flere forhold. Der optages i 2008 en bevilling til registerforskning, jf. Akt 73 af 25/1 2007, bevillingen til Proof of Concept overflyttes fra § 19.74.01. Udvikling af kompetence og teknologi, og der oprettes en ny bevilling til forskerstipendier til udenlandske samarbejdslande under § 19.17.04.31. Internationale forskningssamarbejder (§ 19.17.04.).
· Bevillingen til Øvrige programaktiviteter reduceres med 66,2 mio. kr. som følge af ophør af bevillingen til § 19.17.08.18. Galathea (§ 19.17.08.).
· Bevillingen til Danmarks Tekniske Universitet forøges med 430,2 mio. kr. som følge af aktivitetsændringer samt udmøntning af globaliseringsinitiativerne basisbevillinger til forskeruddannelse, post.doc.-stillinger, ordinære basismidler til universiteterne, ændring af undervisningsformer, styrket studievejledning og efteruddannelse og stipendier til dygtige udenlandske studerende fra § 19.25.05. Fællesbevillinger samt som følge af sammenlægningen med § 19.51.01. Forsøgscenter Risø og § 19.55.01. Danmarks Rumcenter (§ 19.22.37.)
· Bevillingen til IT-Universitetet forøges med 25,8 mio. kr. som følge af aktivitetsændringer samt udmøntning af globaliseringsinitiativerne basisbevillinger til forskeruddannelse, post.doc.-stillinger, basismidler til IT-Universitetet, ordinære basismidler til universiteterne, ændring af undervisningsformer, styrket studievejledning og efteruddannelse og stipendier til dygtige udenlandske studerende fra § 19.25.05. Fællesbevillinger (§ 19.22.45.).
· Bevillingen til Fællesbevillinger reduceres netto med 86,1 mio. kr. som følge af udmøntning af globaliseringsinitiativerne basisbevillinger til forskeruddannelse, post.doc.-stillinger, basismidler til IT-Universitetet, ordinære basismidler til universiteterne, ændring af undervisningsformer, styrket studievejledning og efteruddannelse, stipendier til dygtige udenlandske studerende og Akkrediteringsinstitutionen og som følge af forhøjelse af universiteternes omstillingsreserve (§ 19.25.05.).
· Bevillingen til Det Strategiske Forskningsråd forøges med 107,4 mio. kr. som følge den fortsatte udmøntning af globaliseringspuljen samt en merbevilling til IKT-forskning, jf. Akt 73 25/1 2007 (§ 19.41.11.).
· Bevillingen til Forskeruddannelse forøges med 83,4 mio. kr. som følge af profilen på afløbet af bevillingen til styrkelse af forskeruddannelse afsat i 2005 (§ 19.42.01.).
· Bevillingen til Frie midler til universiteterne forøges med 242,4 mio. kr. Bevillingen afsættes først fra 2008, jf. Aftale om udmøntning af globaliseringspuljen (§ 19.43.01.).
· Bevillingen til Risø reduceres med 252,0 mio. kr. som følge af universitetssammenlægningerne. Bevillingen til Forskningscenter Risø er overflyttet til § 19.22.37. Danmarks Tekniske Universitet (§ 19.51.01.).
· Bevillingen til Danmarks Rumcenter er reduceret med 38,3 mio. kr. som følge af universitetssammenlægningerne. Bevillingen til Danmarks Rumcenter er overflyttet til § 19.22.37. Danmarks Tekniske Universitet (§ 19.55.01.).
· Udgifts- og indtægtsbevillingen til Højteknologifonden forøges med 78,1 mio. kr., idet der i forbindelse med FFL08 anvendes yderligere 80,0 mio. kr. til Højteknologifonden. Af forhøjelsen anvendes en mindre del til sekretariatsudgifter, således at bevillingen til uddeling reduceres marginalt (§ 19.55.07.).
· Indtægtsbevillingen til Netværkssamfundet forøges med 23,3 mio. kr. som følge af, at der budgetteres med forbrug af reserveret bevilling (§ 19.65.01.).
Reserver
· Bevillingen til reserver og budgetregulering mindskes med 379,4 mio. kr. hovedsageligt som følge af bortfald af en reserve til amtslige tillægsbevillinger til efterregulering af de almengymnasiale uddannelser og undervisningsmiddelcenterfunktionen ved Centre for Videregående Uddannelser (CVU) (§ 20.11.79.).
Øvrige ændringer
· Udgiftsbevillingen til tilskud mv. i forbindelse med kommunalreformen mindskes med 88 mio. kr. som følge af overførsel af bevillingerne til uforudsete udgifter og tjenestemandspensionsbidrag til de uddannelsesområder, som staten har overtaget fra amterne i 2007 i forbindelse med kommunalreformen (§ 20.11.74.).
· Indtægtsbevillingen vedrørende forsøgs- og udviklingsarbejde mv. uden tilsagnsordning i forbindelse med grundskolen mindskes med 21,9 mio. kr., på grund af et indbudgetteret forbrug af den akkumulerede opsparing i 2007 (§ 20.29.01.).
· Udgiftsbevillingen til IT i folkeskolen mindskes med 124,1 mio. kr., idet bevillingen er ophørt med udgangen af 2007 (§ 20.29.07.).
· Udgiftsbevillingen til evaluering i folkeskolen mindskes med 71,9 mio. kr. som følge af en ekstraordinær overførsel af midler i 2007 til finansiering af udgifter i forbindelse med udviklingen af nationale tests på folkeskoleområdet (§ 20.29.08.).
· Udgiftsbevillingen til skolepraktik mindskes med 32,7 mio. kr. på grund af et forventet fald i aktiviteten (§ 20.31.12.).
· Udgiftsbevillingen til afholdelse af almengymnasiale eksaminer mindskes med 35,7 mio. kr. på grund af omlægning af betaling for skriftlig censur (§ 20.42.31.).
· Udgiftsbevillingen til grundtilskud mv. til institutioner med almengymnasiale uddannelser forøges med 370,0 mio. kr. som følge af indførelse af et grundtilskud mv. til gymnasier. I 2007 blev disse tilskud ydet som rammetilskud til de almengymnasiale uddannelser (§ 20.48.02.).
· Udgiftsbevillingen til forskningstilknytning forøges med 56,5 mio. kr. som følge af udmøntning af aftale om udmøntning af globaliseringspuljen (§ 20.69.02.).
· Udgiftsbevillingen til almene voksenuddannelser forøges med 287,7 mio. kr., idet hf- og stx-enkeltfag og avu overgår til taxameterfinansiering af fælles- og bygningsvedligeholdelsesudgifter. I 2007 blev disse tilskud ydet som rammetilskud til de almene voksenuddannelser (§ 20.74.02.).
· Udgiftsbevillingen til institutioner for almene voksenuddannelser mindskes med 229,9 mio. kr., idet hf- og stx-enkeltfag og avu overgår til taxameterfinansiering af fælles- og bygningsvedligeholdelsesudgifter. I 2007 blev disse tilskud ydet som rammetilskud til de almene voksenuddannelser (§ 20.78.02.).
· Udgiftsbevillingen til introduktionskurser og brobygning til ungdomsuddannelser forøges med 48,3 mio. kr. som følge af en forventet stigning i aktiviteten (§ 20.83.01.).
· Udgiftsbevillingen til specialpædagogisk støtte mv. forøges med 28,2 mio. kr. som følge af en forventet stigning i antallet af ansøgninger – primært fra studerende med læse-/stavevanskeligheder (§ 20.98.31.).
· Udgiftsbevillingen til bonus til elever over 18 år i lønnet praktik forøges med 23,8 mio. kr. som følge af en forventet stigning i aktiviteten (§ 20.98.41.).
· Udgiftsbevillingen til udlandsstipendier forøges med 26,1 mio. kr. som følge af udmøntning af aftale om udmøntning af globaliseringspuljen (§ 20.98.71.).
Nye initiativer
· I forbindelse med regeringens handlingsplan for at trække store idrætsbegivenheder til Danmark er der indarbejdet en udgiftsbevilling på 50 mio. kr. og en indtægtsbevilling på 22,5 mio. kr. i 2008 (§ 21.61.20.).
· Bevillingen til Public Service-puljen, der var finansieret af licensmidler, var alene afsat i 2007, hvorfor bevillingen er nulstillet i 2008 (§ 21.81.16.).
Øvrige ændringer
· Den kulturelle rammebevilling reduceres fra 148,1 mio. kr. i 2007 til 72,4 mio. kr. i 2008 som følge af ophør af tilskud til musikskoler i kulturaftalen med kulturregion Fyn og ophør af kulturaftaler for perioden 2004-2007 med kulturregionerne Århus, Salling og Storstrøm (§ 21.11.32.)
· Byggeriet af Nyt Skuespilhus på Kvæsthusgrunden afsluttes ved udgangen af 2007 (§ 21.23.73.). Anlægsbevillingen, som var på 111,2 mio. kr. i 2007, ophører således fra 2008.
· På grund af forsinkelse ifm. etablering af magasiner til Rigsarkivet og Landsarkivet på Sjælland mv. (§ 21.32.01.) blev bevillingen nedsat i 2007 til 133,5 mio. kr. I 2008 er bevillingen som konsekvens heraf forøget til 201,2 mio. kr.
· I forbindelse med indgåelsen af en 30-årig Offentlig Privat Partnerskabsaftale mellem Slots- og Ejendomsstyrelsen og OPP-selskabet Pihl Arkivet A/S om finansiering, projektering, anlæg og drift mv. af magasiner til Rigsarkivet og Landsarkivet for Sjælland er der afsat en bevilling på 15,4 mio. kr. i 2008 (§ 21.32.02.).
· Bevillingen til museer med almindelig tilskudsordning er øget fra 100,5 mio. kr. i 2007 til 124,9 mio. kr. i 2008 som følge af ophør af kulturaftaler med Kulturregion Århus, Kulturregion Storstrøm og Kulturregion Skive (§ 21.33.31.).
· Bevillingen til Det Kongelige Danske Musikkonservatorium er øget fra 66 mio. kr. i 2007 til 90,6 mio. kr. i 2008 som følge af det Kongelige Danske Musikkonservatoriums flytning til Radiohuset (§ 21.41.21.).
Øvrige ændringer
· Anlægsbevillingen reduceres med 37,6 mio. kr. fra 58,4 mio. kr. i 2007 til 20,8 mio. kr. i 2008 primært som følge af, at bevillingen til istandsættelse af taget på Roskilde Domkirke ophørte i 2007, jf. Akt 67 8/12 2005 (§ 22.11. 15.).
· Kompensationsbeløbet, der tilfalder folkekirken for anden lovgivnings provenuvirkning på kirkeskatten, forhøjes med 90,3 mio. kr. fra 122,2 mio. kr. i 2007 til 212,5 mio. kr. i 2008 som følge af effekterne af ophævelsen suspensionen af SP-bidraget i 2008 samt vedtagelsen af lov om ændring af navneloven (§ 22.21.08.).
Nye initiativer
·
§ 23.52.02 Naturforvaltningsmidler er forhøjet med
92,4 mio. kr. Der er på kontoen indbudgetteret et natur- og kulturgenopretningsprojekt
i Åmosen, hvor der i 2008 er overført 11 mio. kr. fra § 35. og 19 mio. kr. fra
§ 23.55.08. Skovbrugsforanstaltninger. Der er i 2008 desuden indbudgetteret 37
mio. kr. fra indtægter fra salg af statens sommerhusgrunde i finansieringen af
projektet. PÃ¥ kontoen er endvidere indbudgetteret 10 mio. kr. i 2008 til
startkapital i forbindelse med etableringen af nationalparker.
Den forhøjede bevilling kan desuden henføres til den fortsatte udmøntning fra §
35., jf. aftalen om en særlig vand- og naturindsats indgået på FL07. I alt
overføres 239 mio. kr. i 2008 fra § 35 til naturforvaltningskontiene til fortsættelse
og udbygning af vand- og naturindsatsen.
· Bevillingen på § 23.21.01. Miljøstyrelsen er forhøjet med 55 mio. kr. til finansiering af en række nye initiativer vedrørende blandt andet klimatilpasning, monitorering og rapportering af optaget af CO2 i jorde og skove, en ny faciliterende enhed for klimakreditkøb, kontrol med transport af farligt affald samt midler til en afværgeindsats ved Kærgård Plantage. Endelig overføres 17,7 mio. kr. til fødevareforskning fra Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender til dækning af Danmarks Fødevareforsknings forskning, rådgivning og risikovurdering i Miljøministeriet.
Øvrige ændringer
· § 23.26.11. Miljøstøtte til Østeuropa og CO2-kreditter er reduceret med 65,7 mio. kr. Denne reduktion kan henføres til udfasningen af miljøstøtten til Østeuropa, overførslen af 2,5 mio. kr. til § 23.21.01. Miljøstyrelsen til oprettelse af et klimaforum og en ny faciliterende enhed for klimakreditkøb samt en reduktion i bevillingen til erhvervelsen af statslige klimakreditter.
· Indtægterne fra udstykningsafgiften forventes forøget med 30 mio. kr. som følge af en forventet stigning i antallet af afgiftspligtige nye ejendomme til registrering af matriklen (§ 23.91.02.).
Øvrige ændringer
· Der er mindreudgifter til anlægsprogram under Direktoratet for FødevareErhverv på 20,1 mio. i 2008 og mindreindtægter på 22,2 mio. kr. i 2008. Mindreudgiften og mindreindtægten skyldes et forventet mindre opkøb af puljejord til jordfordelinger i forbindelse med etablering af vådområder samt planlagt forbrug i 2007 af videreført beløb på 32,2 mio. kr. (§ 24.21.05.).
· Der er mindreudgifter til tilskud inden for fiskerisektoren med EU-medfinansiering på 59,4 mio. kr. i 2008 og stort set tilsvarende mindreindtægter fra EU-refusion på 61,7 mio. kr. i 2008. Mindreudgiften og mindreindtægten skyldes, at FIUF-programmet 2000-2006 (Det Finansielle Instrument til Udvikling af Fiskeriet) er fortsat i 2007 som en midlertidig overgangsordning, indtil det nye program under Den Europæiske Fiskerifond (2007-2013) forventes godkendt ultimo 2007, herunder lavere refusionsprocenter fra EU end under det tidligere FIUF-program (§ 24.26.30.).
· Udgiften til tilskud til fødevareforskning reduceres med 174,8 mio. kr. fra 2007 til 2008. Mindreudgiften skyldes, at bevillingen i 2008 til Vandmiljøplan III-forskningsprogrammet og i 2008 og 2009 til Forskningsprogram for Økologisk Fødevareproduktion III (FØJO III) er fremrykket til 2007 (§ 24.33.02.).
· Udgiften til eksportstøtte falder med 163,4 mio. kr. i 2008, og indtægten i form af EU-refusion falder stort set tilsvarende med 164,4 mio. kr. i 2008. Mindreudgiften og mindreindtægten skyldes lavere mængder for flere kategorier i mejerisektoren, og at eksportstøtten til sødmælkspulver bortfalder. Desuden budgetteres eksportstøtten til sukker lavere i 2008 og forventes helt at bortfalde fra og med 2010. Endvidere forventes eksportstøtten til korn at bortfalde fra 2008 (§ 24.42.11.).
· I forbindelse med EU’s interventionssystem falder lagerudgifter mm. ved intervention med 28 mio. kr. i 2008, og indtægterne fra EU-refusion falder stort set tilsvarende med 30,9 mio. kr. i 2008. Mindreudgiften og mindreindtægten skyldes større salg og dermed lavere mængde interventionsvarer (primært korn) på lagrene (§ 24.42.17.).
Nye initiativer
· Fødevarestyrelsen er som følge af forliget mellem regeringen og folketingets partier af 31. maj 2007 om styrkelse af fødevarekontrollen blevet tilført 56,8 mio. kr. i 2008, 51,3 mio. kr. i 2009 og 47,7 mio. kr. i 2010 (§ 27.41.01.).
Øvrige ændringer
· Der er et fald i udgiften på 70,5 mio. kr. på kontoen for reserver og budgetregulering, der dels skyldes udmøntning af reserven til samværsreformen (forældreansvarsloven) og dels skyldes overførsel til kommunernes bloktilskud til finansiering af kommunale udgifter på det lovbundne område i forbindelse med forslag til lov om dagtilbud (§ 27.19.79.).
· Som følge af aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om bedre kvalitet i dagtilbud fra oktober 2006, der også indgik i den samlede aftale om finansloven for 2007, blev der i 2007 oprettet en etårig kommunepulje, der fordeles til kommunerne i forhold til antallet af indskrevne 0-5 årige i dagtilbud. Faldet i udgiften på kontoen til bedre kvalitet i dagtilbud på 208,9 mio. kr. skyldes primært udmøntningen af den etårige kommunepulje (§ 27.25.01.).
· Der er et fald i udgifterne på 73,7 mio. kr. på kontoen til orlov til børnepasning, der skyldes, at den gennemsnitlige udbetalte ydelse i 2006 har været lavere end forudsat. Skønnet for 2006 danner grundlag for de skønnede udgifter i 2007 og frem. Ordningen er under udfasning, jf. lov nr. 141 af 25. marts 2002. Ordningen forventes at være fuldt udfaset 1. juni 2011 (§ 27.28.10.).
Nye initiativer
· Merudgiften på 30,3 mio. kr. på Oprensning af Esbjerg Havn (§ 28.42.15.) skyldes, at kontoen er oprettet ved Akt 120 af 30. april 2007.
· Merudgiften på 70,7 mio. kr. på Betalingsordning for lokomotivføreruddannelsen (§ 28.61.06.) skyldes oprettelse af en betalingsordning vedrørende den praktiske del af lokomotivføreruddannelsen. Merudgiften modsvares af en tilsvarende merindtægt, idet lokomotivføreruddannelsen finansieres af operatørerne.
· Mindreudgiften på 20,4 mio. kr. på Støtte til initiativer vedrørende biobrændstoffer (§ 28.74.14.) skyldes, at puljen er overført til Færdselsstyrelsens område på § 28.22.03., jf. Akt 168 af 21. juni 2007.
Reserver
· Mindreudgiften på 45 mio. kr. på Pulje til sikkerhed og bedre kapacitet (§ 28.11.11.) skyldes, at puljen for 2007 ved udmøntningen til konkrete projekter blev overført til andre hovedkonti på ministerområdet på finansloven for 2007.
· Merudgiften på 47,5 mio. kr. på Anlægsreserve (§ 28.11.13.) til finansiering af fordyrelser af anlægsprojekter er fastsat som forudsat i Aftale om trafik for 2007.
Øvrige ændringer
· Mindreindtægten på kontoen til Aktieudbytte mv. (§ 28.11.66.) på 244,2 mio. kr. skyldes, at udbyttet fra DSB er budgetteret i henhold til forudsætningerne bag trafikaftalen af 5. november 2003.
· Mindreudgiften på 67 mio. kr. på bevillingen til Finansiering af reducerede baneafgifter på Storebælt (§ 28.11.68.) skyldes, at kontoen er nedlagt i forbindelse med finanslovforslaget for 2008, idet der er opnået fuld finansiering af reducerede baneafgifter ved øgede selskabsudbytter i 2005 og 2006.
· Der er en mindreudgift på Vejdirektoratets bevilling til Anlæg af hovedlandeveje mv. (§ 28.21.20.) på 218,6 mio. kr., som skyldes, at der er budgetteret et lavere afløb på de enkelte anlægsprojekter i 2008 end i 2007. På samme konto er der en mindreindtægt på 205,2 mio. kr., som skyldes, at der budgetteres med mindre anvendelse af kontoens videreførselsbeholdning.
· Merudgiften på 253,0 mio. kr. på Betaling til indkøb af offentlig service jernbanetrafik (§ 28.61.01.) følger af kontrakten med DSB. På samme bevilling er der ligeledes en mindreindtægt på 35,5 mio. kr., som skyldes mindre anvendelse af kontoens videreførselsbeholdning end i 2007.
· Merudgiften på 185,1 mio. kr. på Banedanmarks bevilling til nyanlæg (§ 28.63.02.) følger af Aftale om trafik for 2007.
· Merudgiften på 474,2 mio. kr. på Banedanmarks bevilling til fornyelse og vedligehold af jernbanenettet (§ 28.63.05.) følger af Aftale om trafik for 2007.
· Mindreindtægten på 389,0 mio. kr. på Olierørledningsafgift mv. (§ 28.73.02.) skyldes primært en forventning om en mindre olieproduktion i 2008 end i 2007.
· Mindreindtægten på 1,571,0 mio. kr. på Overskudsdeling ved statsdeltagelse i Nordsøaktiviteter (§ 28.73.04.) skyldes primært, at prognosen for overskudsdeling er baseret på en forventning om en mindre olieproduktion i 2008 end i 2007.
· Merudgiften på 50,7 mio. kr. på Elproduktionstilskud (§ 28.75.06.) afspejler det seneste skøn for udbetaling af elproduktionstilskud i 2008.
Nye initiativer
· Som led i regeringens udspil til kvalitetsstrategi afsættes en pulje på 1.600 mio. kr. i 2008 til initiativer, der styrker kvaliteten i den offentlige sektor. Der afsættes endvidere en budgetregulering på -900 mio. kr. med henblik på udmøntning af allerede afsatte puljer mv. til bedre kvalitet i den offentlige sektor (§ 35.11.07.).
· Som led i Aftale om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden er der afsat en globaliseringspulje, hvor der resterer 377 mio. kr. i 2008, der vil blive udmøntet til uddannelse, forskning, innovation, iværksætteri og voksen- og efteruddannelse (§ 35.11.05.).
· Der er afsat en reserve pÃ¥ 200 mio. kr. til initiativer pÃ¥ sundhedsomrÃ¥det, fx til indførelse af nye vacciner og til den fysioterapeutiske indsats. Der er endvidere afsat en tilsvarende negativ budgetregulering til udmøntning samtidig med reserven (§ 35.11.18.).Â
· Der er afsat en reserve på 230 mio. kr. til udgifter vedrørende videreførelse af aktivitetsniveauet i kriminalforsorgen. Der er endvidere afsat en tilsvarende negativ budgetregulering til udmøntning samtidig med reserven (§ 35.11.31.).
· Der er afsat en reserve på 715 mio. kr. vedrørende udgifter i forbindelse med opfyldelse af Danmarks forpligtelse i kvotedirektiv (§ 35.11.11.).
Reserver
· Der er indbudgetteret en reserve på 500 mio. kr. til dækning af merudgifter ved nye bevillingsforslag (§ 35.11.01.).
· Der er afsat reserver til højt prioriterede områder på i alt 635,5 mio. kr. i 2008. Af den samlede reserve er der afsat 73,5 mio. kr. til forskning og i alt 562,0 mio. kr. til bedre kvalitet i dagpasning samt natur og miljø (§ 35.11.03.).
· Efter sædvanlig praksis er der indarbejdet en satspulje på finanslovforslaget for 2008. Puljen er i 2008 på 786,4 mio. kr. Der er endvidere indbudgetteret en negativ budgetregulering på 48,0 mio. kr. i 2008, herunder til finansiering af videreførelse af midler til Træningsskolernes Arbejdsmarkedsuddannelser (TAMU) (§ 35.11.04.).
· Reserven til midtvejsregulering af det kommunale bloktilskud udgør 1.000 mio. kr. Reserven udmøntes blandt andet i forbindelse med midtvejs- og efterreguleringen af regionernes udgifter til medicin (§ 35.11.09.).
· Der er afsat en reserve på 1.175 mio. kr. i 2008 til højere satsregulering af indkomstoverførslerne og visse andre udgifter. Afledt af nedsættelse af arbejdsmarkedsbidraget fra 8,0 til 7,5 pct. i 2008 forøges satsreguleringen således med 0,6 pct.-enheder i 2008 i forhold til budgetteringen på ministerbudgetterne (§ 35.11.22.)
· Som følge af en opjustering af olieprisen efter færdiggørelsen af ministerbudgetterne er der indarbejdet en merindtægt pÃ¥ 631 mio. kr. i 2008 vedrørende de statslige indtægter fra overskudsdelingen og olierørledningsafgiften i forbindelse med Nordsø-aktiviteterne (§ 35.11.23.).Â
· Som følge af en nedjustering af ledighedsskønnet for 2008 efter færdiggørelsen af ministerbudgetterne er der indbudgetteret en negativ budgetregulering på 2.610 mio. kr. i 2008 (§ 35.11.24.)
· For at sikre, at forsvaret og politiet hurtigt og fleksibelt kan opstille og udsende styrker i internationale operationer samt opretholde udsendte kapaciteter, er der afsat en reserve på 987,7 mio. kr. i 2008, jf. Aftale om Forsvarets ordning 2005-2009 (§ 35.11.26.).
· Der er afsat en reserve på 25 mio. kr. i 2008 til finansiering af eventuelle frikøb fra lejekontrakter i forbindelse med den endelige lokalisering af SKAT (§ 35.11.35.).
· Reserven til refusion af statsinstitutionernes udgifter til ikke-fradrags-berettiget købsmoms er budgetteret til 8.350 mio. kr. (§ 35.12.01.).