Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration
Holbergsgade 6
1057 København K
(fremsendt per e-mail til [email protected] og [email protected].)
København, den 22. maj 2007
Dansk Røde Kors’ høringssvar vedrørende forslag til Lov om ændring af Udlændingeloven,  L 218 (Kontraktordning for afviste asylansøgere, der samarbejder om udrejse),
j.nr. 2007/4000-88.
Dansk Røde Kors fremkommer nedenfor med vores overordnede synspunkter vedrørende L 218, idet man for så vidt de mere tekniske forhold skal henvise til den løbende dialog mellem Ministeriet og Udlændingeservice og Dansk Røde Kors’ asylafdeling.
Helt overordnet mener Dansk Røde Kors, at de irakiske asylansøgere har opholdt sig så længe i det danske asylsystem, at der af humanitære grunde bør findes en mere varig løsning på deres problemer, end det foreliggende lovforslag åbner mulighed for. En varig løsning ville efter Dansk Røde Kors’ opfattelse være, at de irakiske asylansøgere tildeles opholdstilladelse i Danmark, og som et minimum burde der ikke være tvivl om at tildele opholdstilladelse til de irakiske asylansøgere, der stammer fra områder i Irak, hvortil FN’s Flygtningehøjkommissær ikke kan anbefale at sende asylansøgere tilbage. Man skal i den forbindelse bemærke, at Den internationale Røde Kors Komité (ICRC) i forhold til den humanitære folkeret kategoriserer situationen i Irak som en ikke-international væbnet konflikt.
Det er også Dansk Røde Kors’ opfattelse, at denne og andre grupper af asylansøgere, der opholder sig i Danmark i længere tid, bør have adgang til det danske arbejdsmarked, således at de får mulighed for at forsørge sig selv og opretholde et aktivt og udviklende liv. Alternativt viser erfaringerne fra asylansøgere fra det tidligere Jugoslavien, at asylansøgerne får varige men af inaktivitet og uvis ventetid.
Til selve lovforslaget skal Dansk Røde Kors bemærke,
at det er uhensigtsmæssigt, at det af ikrafttrædelsesbestemmelsen fremgår, at
alene udlændinge, der har søgt om opholdstilladelse før lovændringens ikrafttræden,
vil være omfattet af ændringen. Dette synes at være i modstrid med
lovforslagets bemærkninger, der lægger op til, at denne lovændring også skal
have virkning for grupper af asylansøgere i fremtiden.
Til lovforslaget skal endvidere bemærkes, at
der ifølge bemærkningerne til den forslåede § 43 c, stk. 2, alene kan ydes en
særlig repatrieringsindsats til afviste asylansøgere, der kommer fra et land,
hvor Danmark har valgt at støtte genopbygning. Dansk Røde Kors mener, at man
altid, før man beslutter, hvor man vil prioritere at gøre en støttende indsats,
skal se på behov frem for noget andet.
Med venlig hilsen
Jørgen Poulsen
Generalsekretær