|
|
|
Dato: |
||
MMI |
||
|
|
|
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Kontraktsordning for afviste asylansøgere, der samarbejder om udrejse), Lovforslag nr. L 218
1. Indledning
Integrationsministeriet hørte ved breve og e-mails af 16. maj 2007 en række myndigheder og organisationer over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Kontraktsordning for afviste asylansøgere, der samarbejder om udrejse), Lovforslag nr. L 218.
Dansk Flygtningehjælp og KL har afgivet skriftlige bemærkninger til lovforslaget.
Datatilsynet, Kristelig Arbejdsgiverforening, Præsidenten for Vestre Landsret og Rigspolitiet har oplyst, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget.
Amnesty International og Landsorganisationen i Danmark (LO) har oplyst, at de senere vil afgive bemærkninger til lovforslaget.
Følgende hørte myndigheder og organisationer har pr. 21. maj 2007 (endnu) ikke afgivet bemærkninger til lovforslaget:
Advokatrådet, Allerød Kommune, Beskæftigelsesministeriet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Psykolog Forening, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Røde Kors, Danske Regioner, Den Danske Dommerforening, Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination, Dommerfuldmægtigforeningen, Flygtningenævnet, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre, Grønlands Landsstyre, Handel, Transport og Serviceerhvervene, HK/Danmark, Institut for Menneskerettigheder, Københavns Byret, Københavns Kommune, Ledernes Hovedorganisation, Mellemfolkeligt Samvirke, Præsidenten for Østre Landsret, Retssikkerhedsfonden, Retten i Odense, Retten i Roskilde, Retten i Aalborg, Retten i Århus, Rigsadvokaten, Rådet for Etniske Minoriteter, Specialarbejderforbundet i Danmark (SID), Sø- og Handelsretten, Udenrigsministeriet og UNHCR.
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar med hensyn til forslagene i det fremsatte lovforslag og Integrationsministeriets bemærkninger hertil. Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der ikke vedrører de fremsatte forslag, er sÃ¥ledes ikke medtaget. Integrationsministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik ved brev af dags dato.   Â
2. Kontraktsordningen
Dansk Flygtningehjælp bemærker, at det ikke giver nogen mening at knytte tilbuddet om opkvalificering til en kontrakt om frivillig udrejse i de tilfælde, hvor det internationale samfund, typisk FN’s Flygtningehøjkommissariat, UNHCR, og det pågældende lands myndigheder afviser muligheden for hjemsendelse af afviste asylsøgere og i visse tilfælde endda (f.eks. central og syd Irak) – for så vidt angår UNHCR – reelt anbefaler at anerkende de pågældende som flygtninge. Forudsætningen for kontraktindgåelse må være, at det internationale samfund (UNHCR) anerkender tvangshjemsendelse, at der er indgået en aftale med det pågældende lands myndigheder, og at det er praktisk muligt. Det er ikke efter Dansk Flygtningehjælp tilstrækkeligt, at der – som delforudsætning – er indledt forhandlinger med hjemlandets myndigheder.
Integrationsministeriet skal bemærke, at afviste asylansøgere, som kan udrejse frivilligt af Danmark, alene opholder sig her i landet, fordi de nægter at respektere de danÂske asylmyndigheders afgørelse om afslag pÃ¥ asyl og udrejse, og at alle afviste asylansøgere i Danmark sÃ¥ledes har fÃ¥et en grundig behandling af deres sag hos asylmyndigheÂderne, dvs. Udlændingeservice og Flygtningenævnet.
For yderligere at motivere afviste asylansøgere til at udrejse af Danmark foreslÃ¥s det, at der indføÂres mulighed for, at der kan indgÃ¥s en kontrakt med afÂviste asylansøgere, som hidtil ikke har medvirket til udrejsen – i tilfælde, hvor frivillig udrejse er mulig, men hvor tvangsmæssig udsendelse ikke er – om, at de tilbydes et samlet opkvalificeringsforløb i Danmark og hjemlandet, økonomisk støtte til tilbagevenden og hjælp til bolig og beskæftigelse i hjemlandet, mod at de indvilliger i at samarbejde om udrejsen og frivilligt udrejser af Danmark.
3. Opkvalificeringsforløbet
Dansk Flygtningehjælp finder, at idéen om et opkvalificeringsforløb for afviste asylsøgere isoleret set er et positivt initiativ, og at et opkvalificeringsforløb og økonomisk støtte kan være en nyttig hjælp og for mange reelt en forudsætning for hurtigt at genetablere sig i hjemlandet og tage del i en evt. genopbygning og udvikling.
Integrationsministeriet er enigt heri og skal bemærke, at der over for afviste asylansøgere fra lanÂde, som befinder sig i en efterkrigssituation, kan være grund til at tilretteÂlægge et særligt opkvalificeringsforløb, som starter i Danmark inden udrejsen og fortsætter i hjemlandet efÂter tilbagevenden.
KL bemærker, at der bør ske en koordinering af udlændingemyndighedernes arbejde med at finde praktikpladser m.v. til de afviste asylansøgere med de lokale jobcentres beskæftigelsesrettede arbejde.
Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at kompetenceafklaring og opkvalificeringsforløb skal tilrettelægges i tæt samarbejde med organisatioÂner, som har erfaring med og kan hÃ¥ndtere det fortsatte opkvalificeringsforløb i hjemlandet.
Et opkvalificeringstilbud i Danmark vil typisk kunÂne forløbe pÃ¥ følgende mÃ¥de:
Introduktionsforløb med undervisning i erhvervsÂrettet sprog, virksomhedsdrift, udarbejdelse af CV og porto folio samt førstehjælp. Undervisningen i erÂhvervsrettet sprog skal sikre, at de sproglige forudsætÂninger er til stede for at kunne deltage i et kursusforÂløb. Undervisningen i virksomhedsdrift tager udÂgangspunkt i erfaringer fra Want2Work-kurset "Start your own business".
Undervisnings- og praktikforløb individuelt tilretteÂlagt, f.eks. efteruddannelse i form af deltagelse i kurÂsus af faglig relevant karakter eventuelt med efterfølÂgende fagspecifikt praktikforløb hos en dansk virkÂsomhed.
Afslutningsforløb, hvor der sker opsamling og evaÂluering af det individuelle undervisnings- og praktikÂforløb og udstedes et diplom for deltagelse.
Forløbene i hjemlandet skal tilrettelægges i nært samarbejde med og efter dialog med hjemlandets myndigheder.