Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 30. maj 2007
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og vægtafgiftsloven
(Omlægning af bilbeskatningen for at mindske CO2-udledningen m.v.)
[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-3, 5 og 6. Skatteministeren har stillet ændringsforslag nr. 4 til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. april 2007 og var til 1. behandling den 9. maj 2007. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Udvalget afgav betænkning den 23. maj 2007. Lovforslaget var til 2. behandling den 30. maj 2007, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet dette i 1 møde.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget modtaget 2 skriftlige henvendelser fra FDM og Michael Bosnack, København N.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet 2 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori det foreligger efter 2. behandling. Flertallet vil stemme for det af skatteministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af SF stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (S) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme for det af skatteministeren under nr. 4 og det af SF under nr. 1 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af SF under nr. 2, 3, 5 og 6 stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (RV) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme for det af skatteministeren under nr. 4 og de af SF under nr. 2, 3, 5 og 6 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod det af SF under nr. 1 stillede ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Såfremt de af SF under nr. 1-3, 5 og 6 stillede ændringsforslag ikke bliver vedtaget, vil mindretallet stemme imod lovforslaget.
Et fjerde mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af  et mindretal (SF), tiltrådt af et mindretal (S og EL):
  1) I den under nr. 10 foreslåede affattelse af § 4, stk. 2, ændres to steder »4.000 kr.« til: »6.000 kr.«, og i stk. 3 ændres to steder »1.000 kr.« til: »6.000 kr.«
[Forhøjelse af fradrag og tillæg]
Af  et mindretal (SF), tiltrådt af et mindretal (RV og EL):
  2) I den under nr. 10 foreslåede affattelse af § 4, stk. 2 og 3, ændres »16 km« til: »20 km«, og »18 km« ændres til: »22 km«.
[Ændring af kilometerdifferenteringen]
  3) Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer.
»01. I § 4 indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5. For hybridbiler nedsættes afgiften efter stk. 1, nr. 2, med 15.000 kr.«
Stk. 5-17 bliver herefter 6-18.«
[Nedsættelse af registreringsafgiften for hybridbiler]
Af  skatteministeren, tiltrådt af udvalget:
  4) Det under nr. 14 foreslåede § 4, stk. 15, affattes således:
»Stk. 15. For nye personbiler skal afgiften efter nedsættelserne i § 4, stk. 2, mindst udgøre 20.000 kr.«
[Den med ændringsforslaget til 2. behandling foreslåede affattelse af § 4, stk. 15, ændres således at fradragene i registreringsafgiften for renere dieseldrevne biler og selestrammere også kan ske i den mindste mulige registreringsafgift for personbiler]
Af  et mindretal (SF), tiltrådt af et mindretal (RV og EL):
Til § 4
  5) Stk. 9, 1. pkt., udgår.
[Konsekvensrettelse]
  6) Som stk. 10 og 11 indsættes:
»Stk. 10. I kalenderårene 2007 og 2008 fastsættes den i registreringsafgiftslovens § 4, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, 1. pkt., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 10, angivne grænse på 20 km pr. liter til 16 km pr. liter, i 2009 til 17 km pr. liter, i 2010 til 18 km pr. liter og i 2011 til 19 km pr. liter.
Stk. 11. I kalenderårene 2007 og 2008 fastsættes den i registreringsafgiftslovens § 4, stk. 2, 2. pkt., og stk. 3, 2. pkt., angivne grænse på 22 km pr. liter fastsat til 18 km pr. liter, i 2009 til 19 km pr. liter, i 2010 til 20 km pr. liter og i 2011 til 21 km pr. liter.«
[Årlig forhøjelse af grænse for fradrag og tillæg vedrørende brændstoføkonomi]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget går ud på, at kilometerdifferentieringen frem for at være 4.000 kr. opad fra balancepunktet (som er 16 hhv. 18 km/l) og 1.000 kr. nedad bliver 6.000 kr. både op og ned.
I forhold til gældende regler skønnes, at den foreslåede omlægning ved uændret bilsalg, men efter tilpasning i øvrigt, vil reducere CO2-emissionen med 145 kt årligt på sigt, dvs. når hele bilparken er udskiftet. Imidlertid vil forslaget samlet set virke som en stramning af bilafgifterne, der reducerer salget af personbiler med ca. 1.050 biler årligt. Det vil reducere CO2-emissionen med yderligere 30 kt, hvorved den samlede reduktion bliver 175 kt.
Forslaget vil føre til, at indtægterne fra registreringsafgiften forøges med ca. 280 mio. kr. Imidlertid vil substitutionen mod mere energieffektive køretøjer, samt faldet i bilsalget, reducere indtægterne fra ejerafgiften med 180 mio. kr. på sigt og indtægterne fra brændstofafgifterne med 530 mio. kr. på sigt. Nettoresultatet er et provenutab på 430 mio. kr. på sigt.
Dette vedrører personbiler. Beregningerne er foretaget under samme forudsætninger som vurderingerne af de miljø- og provenumæssige konsekvenser af regeringens forslag, jf. svaret på spørgsmål 3, og kan sammenlignes hermed.
Dertil skal medregnes en effekt fra varebiler, der skønnes at være en CO2-effekt på ca. 20 kt. og et merprovenu på 70 mio. kr. udover effekterne af regeringens forslag.
Til nr. 2, 5 og 6
Ændringsforslaget går ud på, at fremtidssikre lovforslaget, således at balancepunktet rykkes med 1 km/l hvert år: Dvs. i 2009 er det 17/19, i 2010 18/20. Det skal gælde de første 5 år; herefter skal virkningen vurderes politisk.
Til nr. 3
Med nedsættelsen af registreringsafgiften for hybridbiler sikres det, at hybridbiler – som eksempelvis en Toyota Prius – vil have en nypris efter registreringsafgift, som svarer til en tilsvarende benzinbil, jf. ministerens besvarelse af L 217 – spm. 26.
Til nr. 4
Efter ændringsforslaget til 2. behandling gælder den mindst mulige registreringsafgift for alle typer fradrag. Med dette ændringsforslag foreslås, at fradragene i registreringsafgiften for renere dieseldrevne biler og selestrammere også kan ske i den mindste mulige registreringsafgift for personbiler. Det betyder, at der også for de mest prisbillige og brændstoføkonomiske dieseldrevne biler gives nedslag i afgiften for de foranstaltninger, der nødvendige for at nedbringe udledningen af partikler.
 Kim Andersen (V)  Charlotte Antonsen (V)  Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)  Torsten Schack Pedersen (V)  Mikkel Dencker (DF)  Colette L. Brix (DF)  Jens Jørgen Nygaard (KF)  Jakob Axel Nielsen (KF)  Frode Sørensen (S)  René Skau Björnsson (S) fmd. Jens Peter Vernersen (S)  John Dyrby Paulsen (S)  Klaus Hækkerup (S)  Poul Erik Christensen (RV)  Poul Henrik Hedeboe (SF)  Frank Aaen (EL)
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
51 |
|
Enhedslisten (EL) |
6 |
Socialdemokratiet (S) |
47 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
22 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
18 |
|
Fólkaflokkurin (FF) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
16 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
11 |
|
Uden for folketingsgrupperne (UFG) |
4 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 217 omdelt efter afgivelse af betænkning
Bilagsnr. |
Titel |
40 |
Henvendelse af 22/5-07 fra Michael Bosnack |
41 |
Betænkning afgivet den 23. maj 2007 |
42 |
Henvendelse af 28/5-07 fra FDM |
43 |
Skatteministerens kommentar til henvendelse af 28/5-07 fra FDM |
44 |
Skatteministerens kommentar til henvendelse af 22/5-07 fra Michael Bosnack |
45 |
Ændringsforslag til 3. behandling fra skatteministeren |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 217 omdelt efter afgivelse af betænkning
Spm.nr. |
Titel |
35 |
Spm. om opfølgning på besvarelsen af spm. 26 anmodes ministeren endnu en gang om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der fremmer brugen af hybridbiler, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
36 |
Spm. om, hvordan regeringens omlægning af bilafgifterne påvirker taxavognmænds bilvalg, hvad angår henholdsvis hybridbiler, elbiler og miljørigtige benzin og dieselbiler, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |