Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
L 217 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og vægtafgiftsloven (Omlægning af bilbeskatningen for at mindske CO2-udledningen mv.)
Hermed sendes i 5 eksemplarer kommentar til henvendelsen fra PB-Scandi-Mobil, jf. L 217 bilag 6.
Kristian Jensen
                                                                / Per Bach Jørgensen
Henvendelsen fra PB-Scandi-Mobil er gengivet i en forkortet version. Der henvises i øvrigt til bilag 6.
PB-Scandi-Mobil ombygger biler for Citróen, Land Rover, Dodge, Chevrolet og Chrysler Importør i Norge, ca. 550 til 600 biler årligt, hvoraf ca. 100 stk. er til eksport.
I dag bygger de udelukkende små og enkle køretøjer, og føler sig nu fanget i en mørk blindgyde uden at der gives dem en tidsmæssig mulighed for at finde ud. Som de ser det lige nu er deres struktur fuldstændig smadret, og de skal derfor bruge mere tid til at afvikle deres nuværende varelager og planlægge nye produktionsmuligheder med andre modeller. Alle aftaler med importører og forhandlere er som de ser det nu også gået tabt.
PB-Scandi-Mobil anfører, at de for nylig har været til forevisning i Høje Tåstrup med de fleste af vore modeller med deraf store forbundne udgifter. De fik der at vide, at de kan producere deres nuværende modeller frem til 31.12.07, og har således planlagt derefter. De har i øjeblikket reservedele liggende for ca. 2 millioner kroner. Alt det vil gå tabt hvis de ikke får en længere afviklingsperiode minimum frem til 31.12.07, som de var blevet lovet af Skat og lagt produktion efter.
Kommentar:
Lovforslagets overgangsordning skal ses som en afvejning af hensynene til at undgå betydelig tilskyndelse til hamstring eller det modsatte, ikke at ramme de bilkøbere, der har købt bil men endnu ikke fået leveret bilen og at begrænse de administrative byrder for erhvervet og det offentlige.
Autocampere sidestilles ifølge forslaget med personbiler, men der vil blive stillet et ændringsforslag, således at overgangsordningen for campingbiler bliver tilsvarende overgangsordningen for varebiler. Det vil sige, at det afgørende ved købet af en campingbil bliver, om slutsedlen er skrevet inden den 25. april 2007 eller om slutsedlen er skrevet den 25. april 2007 eller senere. Hvis slutsedlen er skrevet inden den 25. april 2007, vil det være de hidtil gældende regler, der gælder hvad angår registreringsafgiften. Der skal således ikke beregnes registreringsafgift efter de nye regler. Det er dog en betingelse, at køretøjet indregistreres senest den 31. december 2007.
Bilforslaget indeholder ikke en overgangsordning for branchen, herunder for de biler, der skulle være på lager eller som er bestilt hos bilproducenterne. Det skyldes ønsket om at forslaget får de tilsigtede konsekvenser så hurtigt som muligt. Ved en overgangsordning, der åbnede op for en længere periode med salg af biler til gammel afgift, ville de tilsigtede konsekvenser af både miljø- og provenumæssig karakter blive forsinkede.
For sÃ¥ vidt angÃ¥r det anførte vedrørende SKAT´s dispensation for autocampere skal det bemærkes, at der er tale om en administrativ afgørelse, der er truffet i henhold til gældende lovgivning. SÃ¥fremt den gældende lovgivning bliver ændret, som det forslÃ¥s ved L 217, vil dette naturligvis kunne fÃ¥ betydning derfor.Â