Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
L 217 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og vægtafgiftsloven (Omlægning af bilbeskatningen for at mindske CO2-udledningen mv.)
Hermed sendes i 5 eksemplarer kommentar til henvendelsen fra Miljøbevægelsen NOAH, jf. L 217 bilag 11.
Kristian Jensen
                                                                / Per Bach Jørgensen
Henvendelsen fra NOAH er gengivet i en forkortet version. Der henvises i øvrigt til bilag 11.
NOAH mener ikke, at forslaget vil medføre mindre CO2-udledning, bl.a. fordi stort set alle hvidpladebiler bliver billigere og der åbnes op for nye gulpladefiduser fordi re-gistreringsafgiften på gulpladebiler under 2 tons nedsættes. Samtidigt mener NOAH, at den den lokale forurening med ultrafine partikler vil øges markant grundet flere dieselbiler uden partikelfiltre på gaden.
Generelt mener NOAH, at man skal reducere biltrafikken, og er derfor meget utilfredse med afgiftslettelsen for stort set alle biler på hvide plader. NOAH mener, at forhøjelsen af skalaknækket og ændringen vedrørende brændstoføkonomiske biler vil stimulere købet af flere biler.
Forslaget indebærer bl.a., at varevogne under 2 t. næsten får halveret deres afgift (fra 95 til 50 %). Det mener NOAH er en helt forkert udvikling.
NOAH-Trafik mener, at man helt burde afskaffe gulpladesystemet for at fjerne muligheden for fiduser, som de ovennævnte og for at stimulere alle - også firmaer til at købe mindre køretøjer.
For de helt store gulpladebiler over 3 t. bliver der tale om en afgiftsforhøjelse. Samtidig forhøjes afgiften for privat brug af sådanne store køretøjer. De der allerede har en sådan bil vil med et slag opleve, at bilen bliver meget mere værd.
Denne ændring i de tidligere helt urimelige regler virker som et alibi for de meget store lettelser af afgiften på andre biltyper.
Ændring af reglerne for autocampere virker yderst fornuftig. Der har været tale om en helt urimelig mulighed for at skaffe sig en alt for lille beskatning.
NOAH ønsker, at der som minimum burde det være et krav, at alle dieselbiler udstyres med partikelfiltre. Sikkerhedsudstyr skal tilvejebringes ved at påbyde biler at have det ligesom sikkerhedsseler.
Kommentar:
Henvendelsen fra NOAH svarer det høringssvar, NOAH har afgivet til skatteministeriet ved brev af den 1. maj 2007.
Høringssvaret er kommenteret i det høringsnotat, som jeg har sendt til Skatteudvalget – L 217, bilag 13. Jeg henviser derfor til høringsnotatet.