Folketingets Skatteudvalg

 

 

Omtrykt 30/4 2007

(Ny udgave)

 

 

 


30. april 2007

 

Bilbranchens foretræde - L 217 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og vægtafgiftsloven

 

 

Bilbranchen anerkender, at regeringens forslag til ændring af bilafgifterne lægger op til en afgiftslettelse for miljørigtige biler. Men vi må betragte regeringens udspil som en lappeløsning, der ikke tager hånd om det fundamentale problem ved registreringsafgiften - nemlig at bilens værdi beskattes med 180 pct.. Ny teknologi bliver stadig beskattet urimeligt højt og der vil derfor også fremover være et behov for nye justeringer og tilpasninger af afgiften for at sikre at danskerne har adgang til biler, der sikkerhedsmæssigt og miljømæssigt ikke halter bagefter.

 

I Bilbranchen har vi længe ønsket en generel reform af bilafgifterne. En reform som gør op med verdens højeste afgift på køb af biler. Vi ønsker os - stadig - et robust afgiftssystem, som er let at håndtere, som er gennemskueligt både for vores sælgere i butikkerne og for vores kunder. Afgiften er til trods for ændringen fortsat langt fra at opfylde dette ønske. Først og fremmest giver den foreslåede nye definition af egentlige varebiler anledning til fortolkningstvivl. 2/3 dele af de knapt 60.000 biler på gule plader, der sælges i Danmark, sælges til erhvervsformål. En betydelig del af erhvervskøretøjerne er imidlertid biler med sideruder eller udskæring til sideruder bag førersædet.

 

Når mange som f.eks. den kommunale hjemmepleje og postvæsenet vælger biler med sideruder bag førersædet, hænger det naturligvis sammen med at føreren af bilen har langt bedre oversigtsforhold og føler sig mere sikre i en bil med ruder. Endvidere benytter en stor del af erhvervslivet egentlige kassevogne med en totalvægt på mellem 2 og 2,5 tons. Disse biler kan nu imødese en afgiftsforhøjelse, som næppe er tilsigtet. Bilbranchen skal derfor foreslå, at vægtgrænsen for såkaldte kassevogne ændres til 2 tons.

 

Lovforslaget har virkning fra fremsættelsesdagen, men indeholder en overgangsordning for de bilkøbere, der har indgået købsaftale inden lovforslagets fremsættelse. Skatteministeren har bebudet, at han vil fremsætte ændringsforslag således, at også campere omfattes af en lignende overgangsordning. Dette har Bilbranchen noteret med tilfredshed.

 

Bilbranchen har stor forståelse for, at regeringen vælger at fremsætte en såkaldt stoplov i dette tilfælde. Regeringen har ligeledes lagt op til en helt nødvendig overgangsordning, som sikrer, at kunder, der har købt en bil på gule plader, kan få bilen leveret til den pris, som de oprindeligt forventede.

 

Denne overgangsordning bør også udstrækkes til at gælde autocampere, helt som Skatteministeren har tilkendegivet at man vil gøre.

 

Med ovennævnte overgangsordninger vurderer Bilbranchen, at købere af nye biler er tilgodeset. Derimod indeholder regeringens lovforslag intet om konsekvenserne for forhandlere og importører.

 

Produktion af biler er en langstrakt proces, og for såvel danske forhandlere som importører gælder, at de allerede nu har disponeret, hvilke biler de vil have i butikkerne det kommende års tid. Det betyder, at de fleste for længst har bestilt de biler, som vi vil se hos forhandlerne et stykke ind i det nye år. Både forhandlere og importører har naturligvis afgivet deres bestillinger ud fra deres kendskab til markedet, som det var indtil den 24. april 2007. Derfor er der naturligvis også bestilt 4-hjulstrækkere og andre biler som der hidtil har været efterspørgsel efter.

 

Samtidig betyder den manglende overgangsordning, at flere virksomheder, der opbygger varebiler og campere, stilles urimeligt. Og her er vel og mærke også tale om virksomheder, der har disponeret deres produktion og indkøb i tillid til dispensation fra SKAT gældende til årets udgang.

 

I Bilbranchen har vi stor forståelse for, at regeringen må indrette afgiften, så den understøtter miljørigtige biler. Men for mange biler vil nedslaget kun have en marginal betydning. Kun de billige og meget benzinøkonomiske biler får en mærkbar gevinst. Det er imidlertid kun de færreste danskere der kan få dækket deres behov med en lille bil. En stor del af danskerne vil derfor ikke opleve en mærkbar afgiftslempelse - heller ikke ved køb af en bil der indenfor segmentet har en fornuftig brændstoføkonomi. Det er næppe de sidste par tusinde kroner der er afgørende, når valget af den nye familiebil foretages. Derfor må vi opfordre regeringen til at beholde arbejdstøjet på, og arbejde for en langsigtet og holdbar omlægning af bilafgifterne.

 

Med venlig hilsen

 

 

Elly Kjems Hove