Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 217 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og vægtafgiftsloven (Omlægning af bilbeskatningen for at mindske CO2-udledningen mv.)

Hermed sendes i 5 eksemplarer kommentar til henvendelsen fra Ssang Yong Danmark A/S, jf. L 217 bilag 15.

 

 

 

 

Kristian Jensen

 

                                                                 /  Per Bach Jørgensen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Henvendelsen fra Ssang Yong Danmark A/S er gengivet i en forkortet version. Der henvises i øvrigt til bilag 15.

Henvendelsen drejer sig konkret om overgangsordningen for autocampere.

Ssang Yong Danmark A/S anfører, at biler som ombygges til autocampere ikke kun bestilles hjem og ombygges på baggrund af foreliggende kundeordrer, men også indkøbes til almindeligt lager. Bilerne ombygges herefter løbende til færdige autocampere, således at såvel forhandlere som importør har et eget lager - i vores tilfælde svarende til ca. 3 måneders salg. Dette skyldes ikke mindst, at bilerne produceres i Korea.

Både  Ssang Yong Danmark A/S  og deres forhandlere har langt fra kundeordrer på alle lagerbiler. De pågældende biler er ombyggede, hvilket betyder, at der bl.a. er skåret hul i taget på bilerne og monteret et ”camper-tag” og køkken. Det er således ikke muligt at ombygge bilerne tilbage til normale personbiler igen, da der er ”hul” i taget. Det er heller ikke muligt at eksportere bilerne til andre markeder af samme årsag.

I en situation med manglende overgangsordning for allerede ombyggede lagerbiler, vil importører og forhandlere derfor være ude af stand til sælge bilerne uden dramatiske tab. Tab i  størrelsesordenen kr. 125-185.000 pr. bil afhængig af modelvariant er på ingen måde urealistisk, da omkostningerne til ombygningen alene udgør 43-45.000,- inkl. moms. Med konkret knap 200 biler på lager vil det betyde et forventeligt tab for os og vores forhandlere på 28 mio. kr. De mener ikke, at det er rimeligt, at de bliver stillet i denne situation og skal tage et sådan tab set i lyset af det begrænsede antal biler, det drejer sig om.

På denne baggrund er det afgørende, at overgangsordningen bliver ændret, så alle allerede ombyggede autocampere på importør- og forhandlerlager har mulighed for at blive afgiftsberigtiget efter de gældende regler med 60% afgift.

Kommentar:

Lovforslagets overgangsordning skal ses som en afvejning af hensynene til at undgå betydelig tilskyndelse til hamstring eller det modsatte, ikke at ramme de bilkøbere, der har købt bil men endnu ikke fået leveret bilen og at begrænse de administrative byrder for erhvervet og det offentlige.

Autocampere sidestilles ifølge forslaget med personbiler, men der vil blive stillet et ændringsforslag, således at overgangsordningen for campingbiler bliver tilsvarende overgangsordningen for varebiler. Det vil sige, at det afgørende ved købet af en campingbil bliver, om slutsedlen er skrevet inden den 25. april 2007 eller om slutsedlen er skrevet den 25. april 2007 eller senere. Hvis slutsedlen er skrevet inden den 25. april 2007, vil det være de hidtil gældende regler, der gælder hvad angår registreringsafgiften. Der skal således ikke beregnes registreringsafgift efter de nye regler. Det er dog en betingelse, at køretøjet indregistreres senest den 31. december 2007.

Bilforslaget indeholder ikke en overgangsordning for branchen, herunder for de biler, der skulle være på lager eller som er bestilt hos bilproducenterne. Det skyldes ønsket om at forslaget får de tilsigtede konsekvenser så hurtigt som muligt. Ved en overgangsordning, der åbnede op for en længere periode med salg af biler til gammel afgift, ville de tilsigtede konsekvenser af både miljø- og provenumæssig karakter blive forsinkede.