Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2007

1. udkast

Betænkning

over

Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og vægtafgiftsloven

(Omlægning af bilbeskatningen for at mindske CO2-udledningen m.v.)

[af skatteministeren (Kristian Jensen)]

 

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 24. april 2007 og var til 1. behandling den 9. maj 2007. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.

Høring

Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsættelsen, med høringsfrist den 1. maj 2007. Den 3. maj 2007 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 10. maj 2007 sendte skatteministeren yderligere høringssvar og et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:

Danmarks Automobilforhandlere Forening,

Den Danske Bilbranche,

De Danske Bilimportører,

FDM,

Land Rover Danmark A/S,

Miljøbevægelsen NOAH,

MotorcykelImportørForeningen (MIF),

PB-Scandi-Mobil,

SsangYong Danmark A/S,

Suzuki Bilimport Danmark A/S og

Wolstrup, Kim, Holbæk.

Deputationer

Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:

Danmarks Automobilforhandlere Forening,

Den Danske Bilbranche,

De Danske Bilimportører

Land Rover Danmark A/S

SsangYong Danmar A/S og

Suzuki Bilimport Danmark A/S.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 18 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret.]

2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.

  Kim Andersen (V) Â  Charlotte Antonsen (V) Â  Peter Christensen (V) nfmd.  Lars Christian Lilleholt (V) Â  Torsten Schack Pedersen (V) Â  Mikkel Dencker (DF) Â  Colette L. Brix (DF) Â  Charlotte Dyremose (KF) Â  Jakob Axel Nielsen (KF) Â  Frode Sørensen (S) Â  René Skau Björnsson (S) fmd.  Jens Peter Vernersen (S) Â  John Dyrby Paulsen (S) Â  Klaus Hækkerup (S) Â  Poul Erik Christensen (RV) Â  Poul Henrik Hedeboe (SF) Â  Frank Aaen (EL) 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

51

 

Enhedslisten (EL)

6

Socialdemokratiet (S)

47

 

Siumut (SIU)

1

Dansk Folkeparti (DF)

22

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Fólkaflokkurin (FF)

1

Det Radikale Venstre (RV)

16

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

11

 

UFG

4

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 217

Bilagsnr.

Titel

1

Henvendelse af 23/4-07 fra De Danske Bilimportører

2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

3

Henvendelse af 27/4-07 fra Den Danske Bilbranche

4

 Yderligere henvendelse af 27/4-07 fra De Danske Bilimportører

5

Henvendelse af 27/4-07 fra Danmarks Automobilforhandler Forening

6

Henvendelse af 1/5-07 fra PB-Scandi-Mobil

7

Henvendelse af 1/5-07 fra Suzuki Bilimport Danmark A/S

8

Henvendelse af 2/5-07 fra Kim Wolstrup, Holbæk

9

Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 27/4-07 fra Den Danske Bilbranchen

10

Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 27/4-07 fra De Danske Bilimportører

11

Henvendelse af 1/5-07 fra Miljøbevægelsen NOAH

12

Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 27/4-07 fra Danmarks Automobilforhandler Foreningen

13

Høringssvar fra skatteministeren

14

Henvendelse af 7/5-07 fra FDM

15

Henvendelse af 7/5-07 fra SsangYong Danmark A/S

16

Henvendelse af 8/5-07 fra Land Rover Danmark A/S

17

Henvendelse af 8/5-07 fra Den Danske Bilbranche

18

Henvendelse af 7/5-07 fra Danmarks Automonilforhandler Forening

19

Henvendelse af 9/5-07 fra MotorcykelImportørForeningen (MIF)

20

Yderligere høringssvar fra skattesministeren

21

Henvendelse af 10/5-07 fra De Danske Bilimportører

 

 

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 217

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om en vedtagelse af loven i den foreslåede form vil betyde, at gamle gulpladebiler under 2 tons skal betale mere i årlig vægtafgift/tillægsafgift, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om at redegøre for, hvad lovforslaget vil betyde for den gennemsnitlige udledning af CO2 (g/km) fra biler i Danmark pr. år de næste 10-15 år sammenlignet med udviklingen siden 1998, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm. om at redegøre for, hvordan man er nået frem til, at lovforslaget på sigt vil give en årlig CO2 reduktion på 175.000 tons, og hvornår denne reduktion opnås, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm. om at oplyse, hvilke effekter lovforslaget forventes at få mht. udledning af andre miljøskadelige stoffer end CO2, f.eks. skadelige partikler fra dieselbiler, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm. om at oplyse, om der er varebiler, som kører langt på literen, der vil blive dyrere med de afgiftsændringer, der er indeholdt i lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

6

Spm. om at redegøre for de forventede erhvervsøkonomiske konsekvenser for bilbranchen af lovforslaget, herunder blandt andet de erhvervsøkonomiske konsekvenser af de manglende overgangsordninger, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

7

Spm. om at uddybe ministerens udtalelser til pressen om at de manglende overgangsordninger er udtryk for et miljøhensyn, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

8

Spm. om at oplyse, om man forventer, at virksomheder må lukke som følge af lovforslaget samt hvor mange det i givet fald drejer sig om, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

9

Spm. om at redegøre for de trafiksikkerhedsmæssige implikationer af et forventet øget salg af kassevogne uden sideruder bagi, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

10

Spm. om at oplyse, hvorfor køretøjer, der har opnået mange »stjerner« af andre testorganisationer end EuroNCAP, ikke skal have et fradrag i registreringsafgiften, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

11

Spm. om at oplyse, i hvilket omfang lovforslaget, herunder specielt den nye »kassevogns-definition«, vil skabe uklarheder og deraf følgende »nye biltyper« på de danske veje, herunder vurdere risikoen for evt. afledte tvister om definitioner m.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpå

12

Spm. om at oplyse om det har været intentionen, at kassevogne på mellem 2,0 - 2,5 tons, hvor mere end 90 pct. sælges til erhverv, skal blive dyrere som følge af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

13

Spm. om at oplyse, hvilken effekt lovforslaget ventes at have på den danske bilparks alder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

14

Spm. om at oplyse, hvilken effekt ændringen af skalaknæk for motorcykler forventes at få på antallet af solgte billige motorcykler i Danmark, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

15

Spm. om at oplyse effekterne af lovforslaget på det der kaldes små varebiler med konkrete eksempler på før og efter priser, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

16

Spm. om at oplyse, hvorfor et betydeligt merprovenu i en årrække (som det anføres øverst i tabellen på side 17 i lovforslaget) ikke er i strid med regeringens skattestop, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

17

Spm. om at oplyse, om EU-kommissionens forslag til »Rådets direktiv om afgifter på personbiler« fra 2005 og meddelelsen fra Kommissionen om »Beskatning af personbiler i EU« fra 2002 har været inddraget i regeringens overvejelser i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

18

Spm. om ministeren finder, at lovforslaget lever op til anbefalingerne i EU-kommissionens forslag til »Rådets direktiv om afgifter på personbiler« fra 2005 og meddelelsen fra Kommissionen om »Beskatning af personbiler i EU« fra 2002, til skatteministeren, og ministerens svar herpå