Lad mig sige med det samme, at vi naturligvis kan støtte, at sagen går tilbage til udvalget, og at man får lavet den opdeling, som hr. Poul Henrik Hedeboe ønsker.
Men grunden til, at jeg tager ordet, er, at Venstres ordfører her fra talerstolen undrer sig over, at man ikke fra Socialdemokraternes og Radikales side vil stemme for lovforslaget, som det ligger nu. Han undrer sig over, at vi stemmer gult, altså stemmer blankt til forslaget.
Det er der nu ingen grund til at undre sig over. Sagen er jo den, at der står i overskriften for det her lovforslag, at det handler om at mindske CO2-udledningen, men selv hvis man er meget, meget optimistisk, kan man se, at det kun giver helt marginale ændringer i CO2-udledningen, og at realiteten er, at vi stort set ikke kommer nogen vegne på det felt.
Hvis man så havde spillet ud med noget, der lå i retning af det, De Konservative jo gik til valg på, nemlig at de ville have nedsat bilafgifterne - så vidt jeg ved, var det et konservativt slagnummer i valgkampen - havde man jo spillet ærligt spil; så havde det jo været ærlig snak. Og det er det, man gør for visse bilers vedkommende her.
I forhold til at mindske CO2-udledningen, som er overskriften heroppe på tavlen, må vi jo sige, at den mindskelse er helt marginal. Nogle hævder endda, at det forhold, at forslaget formodentlig vil betyde, at der kommer flere biler på vejene, alt andet lige vil betyde, at man måske endda forøger CO2-udledningen med forslaget, og så får det jo et lidt komisk skær. Det er altså baggrunden for, at vi simpelt hen ikke kan få hånden op til den grønne knap til det her punkt. Vi synes, det er skuffende, at man ikke fra regeringspartiernes side har villet tage fat om det, som er det helt afgørende, hvis man ønsker at mindske CO2-udledningen, nemlig hele spørgsmålet om kørselsafgifter, som er det, der for alvor kan ændre i vores kørselsmønster, og som er det, der for alvor kan være med til at give et bidrag til at nedbringe CO2-udledningen og dermed et bidrag til at kæmpe mod den globale opvarmning. Så havde der været anderledes perspektiv i det. Men vi anerkender - og det er helt nede i småtingsafdelingen - at de ændringer, man har lavet fra regeringens side siden førstebehandlingen, og som vi også drøftede der, selvfølgelig alt andet lige er bedre end det, der lå ved førstebehandlingen. Men vi må sige, at der er rigtig, rigtig lang vej endnu, hvis man ønsker at reducere CO2-udledningen og give et bidrag til bekæmpelse af den globale opvarmning. Hvis man for alvor vil rykke ved noget dér, er det i hvert fald ikke det her forslag, der gør noget som helst ved det.