Fra: Claus Silfverberg
[mailto:[email protected]]
Sendt: 2. maj 2007 09:40
Til: [email protected]
Emne: DAF om CFC-beskatning og indgreb mod kapitalfonde m.v.
Kære medlem af Folketingets skatteudvalg.
Nedenfor følger vor vurdering af skatteministerens forslag til ændring af CFC-beskatningen og indgrebet mod kapitalfondene.
Mvh
Claus W. Silfverberg
Tlf. 4582 1591
Pressemeddelelse og
Til
Skatteministeren og
Folketingets skatteudvalg
2. maj 2007
L 213 Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre skattelove (CFC-beskatning og indgreb mod kapitalfonde m.v.)
Lovforslaget er ikke godt nok.
Regeringen ønsker med lovforslaget tvinge kapitalfonde og koncerner med selskaber i flere lande til at betale skat i Danmark. Et af midlerne er en nedsættelse af selskabsbeskatningen.
En del af finansieringen sker ved en at øge beskatningen af store aktieindkomster.
Hvis aktieindkomsterne kommer fra danske selskaber, får investor kompensation på grund af nedsættelsen af selskabsbeskatningen, men hvis der er tale om udenlandske selskaber, slår forhøjelsen fuldt igennem.
Dansk skattelovgivning er præget af to forhold:
Ø En lang række ændringer, der gør skattelovgivningen uforståelig for borgerne
Ø En manglende forståelse for EU-retten.
Den manglende forståelse for EU-retten betyder, at lovgivningen og administrationen ikke tilpasses EU-retten, før der kommer en kendelse fra EF-domstolen, der gør helt nødvendigt at ændre danske lovgivning og administration.
Det foreliggende lovforslag skyldes blandt andet dommen i Cadbury Schweppes sagen fra 12. september 2006.
Den 30. januar 2007 har domstolen afsagt dom i en sag om dansk pensionsbeskatning, som EU-Kommissionen havde anlagt mod Danmark. Den 25. april har skatteministeren meddelt, at det som følge af dommen bliver nødvendigt at ændre de nuværende pensionsbeskatningsregler.
Den 28. marts 2007 har Kommissionen afsendt en åbningsskrivelse til Danmark vedrørende danske bestemmelser om beskatning, der diskriminerer mod investeringsforeninger med hovedsæde i andre EU-medlemsstater eller i EØS/EFTA-lande.
Lovforslagets nye progressionstrin i aktiebeskatningen vil - som følge af den samtidige nedsættelse af den danske selskabsskat - virke diskriminerende over for investeringer i udenlandske selskaber.
Der er behov for en sammenhængende og fremtidssikret skattereform, hvor dansk skattelovgivning og skatteadministration gennemgås for at sikre overensstemmelsen med EU-retten og for at tilpasse skattesatserne til satserene i andre lande, i første række EU-landene.
Dansk Aktionærforening ser med tilfredshed, at regeringen med den foreslåede overgangsordning ønsker, at overskud, der er blevet beskattet med den hidtidige selskabsskatteprocent, men stadig ligger i selskaberne, ikke skal beskattes med den nye høje skattesats for aktieindkomst.
Forslaget om at opgøre en overgangssaldo pr. 1. januar 2007 er en praktisk løsning. Det er i praksis ikke muligt for alle landets aktieejere at foretage en opgørelse af en overgangssaldo pr. den 26. januar, hvor forslaget om et nyt progressionstrin i aktiebeskatningen blev kendt.
Lovforslaget har fokus på selskabsbeskatningen, og ændringerne i beskatningen af aktieindkomst er kun en følgevirkning.
Det er usikkert, om virkningerne på selskabsbeskatningen vil slå fuldt igennem, men den forøgede beskatning af aktieindkomst vil få fuld virkning.
Dansk Aktionærforening havde hellere set et lovforslag, der havde fokus på opsparingen, og hvordan man kan stimulere opsparingslysten og ikke mindst lysten til at investere i aktier.
Dansk Aktionærforening
Claus W. Silfverberg
Direktør
Dansk Aktionærforening
Holte Midtpunkt 20,3
Postboks 77
2840 Holte
Tel.: 4582 1591
E-mail: [email protected]