Ændringsforslag stillet den 29. maj 2007 uden for betænkningen

Ændringsforslag

til 2. behandling af

Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre skattelove

(CFC-beskatning og indgreb mod kapitalfonde m.v.)

[af skatteministeren (Kristian Jensen)]

 

Af   skatteministeren:

Til § 1

   31) I den under nr. 5 foreslåede § 11 B, stk. 4, nr. 5, ændres »skattepligtige afståelsessummer vedrørende aktier m.v. omfattet af aktieavancebeskatningsloven« til: »skattepligtige afståelsessummer omfattet af ligningslovens § 16 B«.

[Præcisering af bestemmelsen]

   32) I det under nr. 5 foreslåede § 11 B, stk. 8, der bliver stk. 9, ændres »stk. 1-7« til: »stk. 1-8«.

[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 9]

   33) I det under nr. 5 foreslåede § 11 B, stk. 10, der bliver stk. 11, ændres »stk. 1-9« til: »stk. 1-10«.

[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 9]

   34) I det under nr. 5 foreslåede § 11 C, stk. 1, indsættes som 5. pkt.:

»Fremførte nettofinansieringsudgifter indgår i beregningen efter 1. pkt. i efterfølgende indkomstår.«

[Det præciseres, at beskårne og dermed fremførte nettofinansieringsudgifter efter § 11 C medregnes i EBIT-opgørelsen i efterfølgende indkomstår]

   35) I det under nr. 12 foreslåede § 32, stk. 1, nr. 2, indsættes efter 4. pkt. som nyt punktum:

»Uforrentede fordringer på varedebitorer m.v. indgår ikke i opgørelsen.«

[Det foreslås, at omtalen af uforrentet varegæld udgår, fordi der er tale om en aktivopgørelse. Erstatter ændringsforslag nr. 19 i betænkningen]

   36) I det under nr. 12 foreslåede § 32, stk. 10, indsættes efter 2. pkt. som nyt punktum:

»I indkomst efter 1. og 2. pkt. fradrages den skattepligtige indkomst, som moderselskabet medregner efter aktieavancebeskatningslovens §§ 8 eller 17 som følge af aktieoverdragelsen, idet fradraget dog ikke kan overstige indkomsten efter 1. og 2. pkt.«.

[Erstatter ændringsforslag nr. 22 i betænkningen, således at det bliver et fradrag i CFC-indkomsten i stedet for en creditlempelse i CFC-indkomsten]

Til § 3

   37) I det under nr. 11 foreslåede § 45 A, stk. 4, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:

»Hvis selskabet ved aflæggelsen af årsregnskabet for regnskabsåret 2007 ved en ændring af regnskabspraksis efter bestemmelserne i årsregnskabsloven opskriver aktiver, der indgik i selskabets balance for regnskabsåret 2006, forhøjes det efter 1. pkt. opgjorte beløb med den del af de foretagne opskrivninger fratrukket udskudt skat forbundet hermed, der svarer til den skattepligtiges andel af selskabets regnskabsmæssige egenkapital ved udløbet af regnskabsåret 2006.«

[Justering af opgørelsen af overgangssaldoen for unoterede aktier. Erstatter ændringsforslag nr. 24 i betænkningen]

Til § 14

   38) I stk. 3 indsættes som 3. og 4. pkt.:

»For aktier, der er erhvervet i indkomståret 2006 eller tidligere, fastsættes anskaffelsessummen pr. 1. juli 2007 efter reglerne i § 11 B, stk. 6, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, til aktiernes skattemæssige anskaffelsessum reduceret med udlodninger til sambeskattede selskaber og faste driftssteder foretaget i indkomstårene 2004-2006 samt værdien af aktier i danske selskaber og værdien af faste driftssteder og faste ejendomme i Danmark ved begyndelsen af indkomståret 2007 og efter reglerne i § 11 B, stk. 6, nr. 3-8, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, for dispositioner foretaget i perioden fra begyndelsen af indkomståret 2007 og indtil den 1. juli 2007. Hvis den regnskabsmæssige indre værdi af datterselskabet ved udløbet af det seneste regnskabsår inden den 1. juli 2007 er lavere end anskaffelsessummen efter 3. pkt., anvendes denne værdi ved opgørelsen af anskaffelsessummen pr. 1. juli 2007.«

[Det præciseres, at det er den regnskabsmæssige indre værdi af datterselskabet, der er alternativet i 4. pkt. Erstatter ændringsforslag nr. 28 i betænkningen]

Bemærkninger

Til nr. 31

Det præciseres, at afståelsessummer omfattet af ligningslovens § 16 B medregnes ved opgørelsen af nettofinansieringsudgifterne.

Til nr. 32 og 33

Der foreslås konsekvensrettelser som følge af ændringsforslag nr. 9.

Til nr. 34

Det præciseres, at beskårne og dermed fremførte nettofinansieringsudgifter efter § 11 C  medregnes i EBIT-opgørelsen i efterfølgende indkomstår.

Eksempel:

Koncernen har i indkomståret 2008 en skattepligtig indkomst før nettofinansieringsudgifter på 45 mio. kr. Nettofinansieringsudgifter er på 40 mio. kr. Koncernen rammes hverken af tynd kapitalisering eller renteloft i 2008.

EBIT-reglen medfører, at nettofinansieringsudgifterne i 2008 maksimalt kan være (80 pct. af 45 mio. kr.) 36 mio. kr. Der beskæres således (40 mio. kr. minus 36 mio. kr.) 4 mio. kr. De 4 mio. kr. fremføres til fradrag i efterfølgende indkomstår, hvor de indgår i EBIT-opgørelsen. De 4 mio. kr. indgår ikke som nettofinansieringsudgifter ved beregningen af renteloftet i § 11 B.

Koncernen har i indkomståret 2009 en skattepligtig indkomst før nettofinansieringsudgifter på 48 mio. kr. Nettofinansieringsudgifter er på 35 mio. kr. plus de fremførte 4 mio. kr. Det vil sige, at koncernen i alt har nettofinansieringsudgifter på 39 mio. kr. Koncernen rammes hverken af tynd kapitalisering eller renteloft i 2009.

EBIT-reglen medfører, at nettofinansieringsudgifterne i 2009 maksimalt kan være (80 pct. af 48 mio. kr.) 38,4 mio. kr. Der beskæres således (39 mio. kr. minus 38,4 mio. kr.) 0,6 mio. kr.

Til nr. 35

Ændringsforslaget træder i stedet for ændringsforslag nr. 19 i udvalgets betænkning.

Der foreslås en redaktionel rettelse af ændringsforslaget, hvor det er foreslået, at uforrentede varefordringer og uforrentet varegæld ikke indgår i aktivtestopgørelsen i § 32, stk. 1. Gæld er imidlertid en passivpost – og ikke et aktiv.

Det foreslås derfor, at omtalen af uforrentet varegæld udgår, fordi der er tale om en aktivopgørelse.

Til nr. 36

Ændringsforslaget træder i stedet for ændringsforslag nr. 22 i udvalgets betænkning.

I ændringsforslag nr. 22 er det foreslået, at der i CFC-beskatning efter § 32, stk. 10, gives credit for den skat, som moderselskabet betaler som følge af den direkte overdragelse. Bestemmelsen skal forhindre dobbeltbeskatning.

Det foreslås, at bestemmelsen ændres således, at der i stedet gives fradrag for den indkomst, som moderselskabet medregner efter aktieavancebeskatningslovens §§ 8 eller 17 som følge af den direkte overdragelse. Herved opnås tillige nedslag, selv om moderselskabet ikke beskattes af aktieavance f.eks. som følge af fremførte aktietab.

Efter selskabsskattelovens § 32, stk. 11, kan der opnås lempelse for den skat, der kunne være pålignet datterselskabet af fortjeneste på aktivet eller passivet, hvis det var afstået på samme tidspunkt. Nedslaget er maksimeret til den danske skat på indkomsten. Fradraget for aktieindkomsten nedsætter den maksimale lempelse for datterselskabets skatter.

Til nr. 37

Ændringsforslaget træder i stedet for ændringsforslag nr. 24 i udvalgets betænkning.

Ved opgørelsen af overgangssaldoen opgøres for unoterede aktier det beløb, der fremkommer ved at fratrække aktiernes anskaffelsessum i den skattepligtiges andel af selskabets regnskabsmæssige egenkapital ved udløbet af regnskabsåret 2006, jf. forslaget til aktieavancebeskatningslovens § 45 A, stk. 4.

 

Ved ændringsforslag nr. 24 er der ved den foreslåede indsættelse af et 2. pkt. i bestemmelsen indført mulighed for at forhøje overgangssaldoen, hvis det selskab, hvori den skattepligtige ejede aktier pr. 1. januar 2007, ved aflæggelsen af årsregnskabet for 2007 ændrer regnskabspraksis og opskriver aktiver, der indgik i selskabets balance for regnskabsåret 2006.

Ved en sådan opskrivning skal et beløb svarende til opskrivningsbeløbet efter årsregnskabslovens bestemmelser indregnes som en reserve under selskabets egenkapital. Denne reserve formindskes imidlertid, i det omfang de opskrevne aktiver er forbundet med udskudt skat, der skal hensættes.

Da det således ikke er det fulde opskrivningsbeløb, der posteres som en del af egenkapitalen, hvis de opskrevne aktiver er forbundet med udskudt skat, bør den skattepligtige alene kunne forhøje sin overgangssaldo med sin forholdsmæssige del af de foretagne opskrivninger fraregnet den udskudte skat, der hviler på opskrivningsbeløbet.

Til nr. 38

Ændringsforslaget træder i stedet for ændringsforslag nr. 28 i udvalgets betænkning.

Ændringsforslag nr. 28 i betænkningen fastsætter »indgangsværdier« for medregning af aktier ved opgørelsen af renteloftet.

Det præciseres, at det er den regnskabsmæssige indre værdi af aktierne i selskabet – og ikke den værdi, som aktierne er optaget til i regnskabet for det selskab, som ejer aktierne – der skal anvendes.