4. oktober 2006

/SIK-SPE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Høringsnotat vedrørende høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler og beredskabsloven (Samling af bemyndigelsesbestemmelser vedr. fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler)

 

Lovforslaget har været sendt i høring hos de organisationer, ministerier og styrelser som er nævnt sidst i notatet.

 

Der er modtaget svar fra:

 

Arbejdstilsynet, Amtsrådsforeningen (nu danske regioner), CIRIUS, Danmarks Tapet- og Farvehandlerforening, Dansk Handel & Service, Dansk Industri, Dansk Sprængteknisk Forening, De Samvirkende Købmænd, Erhvervs- og Byggestyrelsen, Forbrugerrådet, Foreningen af Kommunale Beredskabschefer, Forsvarsministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, Konkurrencestyrelsen, Københavns Kommune/Københavns Brandvæsen, Miljøstyrelsen, Politimesterforeningen og Søfartsstyrelsen.

 

Neden for gennemgås de dele af høringssvarene, som indeholder væsentlige bemærkninger til lovforslagets indhold.

 

Høringssvar vedrørende samling af reglerne i én lov

 

Dansk Industri, De Samvirkende Købmænd, Danmarks Tapet og Farvehandlerforening, Foreningen af Kommunale Beredskabschefer og Politimesterforeningen udtrykker tilfredshed med samling af reglerne om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler i én lov.

 

Foreningen af Kommunale Beredskabschefer anfører, at samling af reglerne giver kommunerne mulighed for bedre overblik og dermed mulighed for at kunne rådgive såvel virksomheder som borgere om fyrværkerireglerne.

 

Dansk Industri bemærker, at det forventes, at lovændringen vil blive fulgt op af en forenkling og samling af bekendtgørelserne på fyrværkeriområdet.

 

Miljøstyrelsen anfører, at Miljøstyrelsen også har relevant lovgivning på fyrværkeriområdet, f.eks. hvad angår indholdet af kemiske stoffer i fyrværkeri. Det foreslås, for at fremme og samle information til erhvervet, og for bl.a. at undgå at erhvervet importerer fyrværkeri som ikke kan sælges, at det i bemærkningerne til lovforslaget angives, at erhvervet skal være opmærksom på den relevante lovgivning på miljøområdet, herunder hvilke kemiske stoffer erhvervet især bør være opmærksomme på at undgå.

 

De samvirkende Købmænd og Danmarks Tapet- og Farvehandlerforening foreslår, at der indsættes en revisionsparagraf i loven, så den skal behandles politisk igen om eksempelvis 3-4 år, da det på et tidspunkt vil være relevant at evaluere, om de mange initiativer fra regeringens side har virket efter hensigten.

 

Kommentar: Lovforslaget indeholder primært bestemmelser vedrørende overførsel af ressortansvaret fra forsvarsministeren til økonomi- og erhvervsministeren. Hovedparten af lovforslagets bestemmelser medfører således ingen ændringer af den gældende retstilstand. Der er således ikke tale om væsentlig ny regulering, og der er ikke usikkerhed om konsekvenserne af lovforslaget.

 

På den baggrund findes der ikke at være grundlag for at indsætte en revisionsbestemmelse i loven. Lovforslaget er heller ikke udvalgt til lovovervågning.

 

Det vil dog til enhver tid være muligt at foretage en vurdering af, om der er forhold, der giver anledning til at foreslå ændringer.

 

For så vidt angår Miljøstyrelsens bemærkninger vil vejledning om, at der findes miljøregler på området kunne indarbejdes i Sikkerhedsstyrelsens eventuelle vejledninger til kommunerne og fyrværkerierhvervet.

 

Vejledning om at der findes miljøregler på området kan indarbejdes i Sikkerhedsstyrelsens eventuelle vejledninger til kommunerne og fyrværkerierhvervet.

 


Høringssvar vedrørende betingelser for tilladelse til opbevaring af fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (lovforslagets § 1, nr. 5 og 6)

 

Dansk Handel & Service giver udtryk for, at virksomhederne pålægges administrative byrder med forslaget om, at der ved ansøgning om tilladelse til opbevaring af fyrværkeri eller andre pyrotekniske artikler kræves dokumentation for, at ansøgeren ikke er under konkursbehandling. Det anføres, at formålet med lovgivningen kan opnås ved, at ansøgeren på forlangende dokumenterer ikke at være under konkursbehandling.

 

Kommentar: Efter den gældende lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler skal ansøgere om tilladelse til indførsel, fremstilling og overdragelse af fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler dokumentere, at de ikke er under konkursbehandling.

 

Dette har været administreret på den måde, at der ved ansøgningen afgives erklæring om, at ansøgeren ikke er under konkursbehandling. Det er hensigten, at ansøgninger om opbevaringstilladelser skal behandles på samme måde.

 

Forslaget vil derfor ikke medføre yderligere administrative byrder for virksomhederne.

 

Høringssvar vedrørende bemyndigelse til at fastsætte krav om efteruddannelse af festfyrværkere (lovforslagets § 1, nr. 12.)

 

Justitsministeriets Civil- og Politiafdeling har indhentet udtalelser fra Rigsadvokaten og Foreningen af Politimestre i Danmark der kan tilslutte sig, at der tilvejebringes klar hjemmel til efteruddannelse af festfyrværkere.

 

Københavns Kommune/Københavns Brandvæsen finder ligesom Foreningen af Kommunale Beredskabschefer, at muligheden for at kræve efteruddannelse af festfyrværkere er et fornuftigt tiltag.

 

CIRUIS bemærker, at lovforslaget ikke indeholder bestemmelser, som implementerer Europa parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer, herunder artikel 5-9 (fri udveksling af tjenesteydelser).

 

Dansk Industri er uenige i bemærkningerne til lovforslaget vedrørende hjemmel til at stille krav om efteruddannelse af festfyrværkere. Det anføres, at det ikke er korrekt, at den teknologiske udvikling af professionelt fyrværkeri til stadighed fører til nye materialer og antændelsesanordninger, idet fyrværkeri kun kan antændes på to måder, nemlig manuelt eller med elektrisk tænding. Argumentet kan derfor ikke bruges til at fastsætte krav om, at uddannelsen af festfyrværkere løbende skal opdateres.

 

Kommentar: Den gældende lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler indeholder i § 3, stk. 1, nr. 10, der med lovforslaget bliver nr. 13, bemyndigelse til at fastsætte bestemmelser, som er nødvendige for at opfylde Danmarks forpligtelser på fyrværkeriområdet i henhold til EU-retten.

 

Denne hjemmel vil kunne udnyttes til implementering af Europa parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer, herunder artikel 5-9 (fri udveksling af tjenesteydelser) for så vidt angår godkendelse af festfyrværkere.

 

Til det anførte fra Dansk Industri bemærkes, at det primære argument for at kræve foreslå bemyndigelse til at fastsætte krav om efteruddannelse af festfyrværkere er, at det er af væsentlig sikkerhedsmæssig betydning, at festfyrværkerne løbende holdes ajour med gældende regler for fyrværkerifremstilling, montering, opbevaring, anvendelse mv.

 

Der er ændret i lovforslagets almindelige bemærkninger således, at det er anført, at den gældende lovs § 3, nr. 10 kan anvendes til implementering af Europa parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer, herunder artikel 5-9 (fri udveksling af tjenesteydelser).

 

Der er herudover ændret i de almindelige bemærkninger og i bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 12 som følge af bemærkningerne fra Dansk Industri, således at det fremhæves, at efteruddannelse er nødvendig for at holde festfyrværkerne ajour med gældende regler på fyrværkeriområdet.

 

Høringssvar vedrørende Sikkerhedsstyrelsens og kommunalbestyrelsens kontrol- og tilsynsforpligtelser (lovforslagets § 1, nr. 15)

 

Københavns Kommune/Københavns Brandvæsen og Foreningen af Kommunale Beredskabschefer anfører samstemmende, at regler om at kommunalbestyrelsen skal foretage indberetning til Sikkerhedsstyrelsen om kontrol og tilsyn svarer til kommunalbestyrelsens pligt til at indberette brandsyn til Beredskabsstyrelsen. Dette findes at være et naturligt tiltag.

 

Forsvarsministeriet har modtaget bemærkninger fra Beredskabsstyrelsen, der bemærker, at der ikke ses at være stillet forslag om, at økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler for kommunalbestyrelsens tilsyn og kontrol.

 

Miljøstyrelsen bemærker, at læsning af lovudkastet kan efterlade det indtryk, at vedtagelse af loven vil medføre udtømmende regulering af fyrværkeriområdet. Imidlertid kan også miljømyndighederne og Arbejdstilsynet ud fra deres respektive lovgivninger fastsætte yderligere krav eller kræve en virksomhed lukket.

 

Kommentar: Der findes med lovforslaget at være hjemmel til at fastsætte nærmere regler om kommunalbestyrelsens tilsyn og kontrol, idet der ifølge lovforslagets § 3a, stk. 4 kan fastsættes regler om kontrol med lovens overholdelse.

 

For så vidt angår bemærkningerne fra Miljøstyrelsen er det korrekt, at lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler alene regulerer fyrværkeriområdet under økonomi- og erhvervsministeriets ressort.

 

I bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 15 er det præciseres at § 3a, stk. 4 hjemler mulighed for at fastsætte nærmere regler om kommunalbestyrelsens tilsyn og kontrol.

 

Endvidere er det i bemærkningerne til lovforslaget vedrørende § 3b præciseret, at der er tænkt på det forhold, at der ved nedlæggelse af forbud mod udnyttelse af tilladelser eller godkendelser, efter den gældende beredskabslov kan tages hensyn til fare for miljøet som følge af brand. Der er ikke tiltænkt nogen ændring i den gældende retstilstand. Miljømyndighedens adgang til at gribe ind efter miljølovgivningen vil ikke blive berørt heraf.

 

Høringssvar vedrørende offentlige myndigheders undtagelse fra lovens krav om tilladelser og godkendelser (lovforslagets § 1, nr. 18)

 

Forsvarsministeriet har modtaget bemærkninger fra Beredskabsstyrelsen, der giver udtryk for, at kommunen, for at have det bedst mulige udgangspunkt for at kunne foretage en forsvarlig indsats ved brand i forbindelse med fremstilling eller opbevaring af fyrværkeri eller andre pyrotekniske artikler, bør have forhåndskendskab til fremstillingsstedets eller oplagets karakter og beliggenhed. Dette sker i dag i forbindelse med behandling af ansøgninger om tilladelse til fremstilling eller opbevaring. Ifølge lovforslagets § 1, nr. 18 skal lovens krav om godkendelser og tilladelser ikke gælde for offentlige myndigheder, der ved deres normale virke har behov for indførsel, fremstilling eller opbevaring af fyrværkeri eller andre pyrotekniske artikler.

 

Forsvarsministeriet bemærker i forlængelse heraf, at det vurderes hensigtsmæssigt, at de undtagne offentlige myndigheder som minimum pålægges en oplysningsforpligtelse vedrørende oplag af fyrværkeri.

 

Kommentar: Der findes at være behov for at undtage de offentlige myndigheder, der anvender fyrværkeri i deres normale virke fra lovens krav om tilladelser og godkendelser. Redningsberedskabet bør samtidig sikres de bedste muligheder for at foretage en forsvarlig indsats i tilfælde af brand, hvilket kan ske ved at pålægge disse myndigheder en pligt til at anmelde fremstilling og opbevaring af fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler.

 

Lovforslaget er derfor blevet ændret, således at der er indsat en bestemmelse om, at de myndigheder, der er undtaget fra lovens krav om tilladelser og godkendelser, skal give meddelelse til kommunalbestyrelsen om fremstilling og opbevaring af fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler. Lovforslagets bemærkninger er ændret som følge heraf.

 

Høringssvar vedrørende lovforslagets strafbestemmelse (lovforslagets § 1, nr. 19)

 

Justitsministeriet har indhentet udtalelse fra Rigsadvokaten, der vedrørende bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 19 har anført, at der ved ulovlig opbevaring af fyrværkeri kan foreligge formildende omstændigheder, som kan give anledning til at fastsætte bøder på under 5.000 kr. Det gælder f.eks. ved opbevaring af mindre mængder nytårsfyrværkeri hos private, hvor der ikke konkret er fare for skader hos personer, ejendom eller miljøet. Det findes hensigtsmæssigt at uddybe bemærkningerne, således at det fremgår, i hvilke tilfælde der kan være anledning til at fastsætte en bøde på under 5.000 kr., dog således at bøden i almindelighed ikke fastsættes under 2.000 kr. 

 

Kommentar: I bemærkninger til forslag til lov om ændring af lov fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler i 2005 (lov 1060 af 09-11-2005) er angivet, at bøder til forbrugere for erhvervelse og anvendelse uden kommunalbestyrelsens tilladelse forudsættes at være på ikke under 2.000 kr. Tilsvarende bør være gældende for overtrædelse af regler om opbevaring af fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler.

 

Der er ændret I lovforslagets bemærkninger til § 1, nr. 19, således at det er anført, at der kan være anledning til at fastsætte bøder på ikke under 2.000 kr., og det præciseres, at dette kan være tilfældet, hvor der er tale om en forbruger, der opbevarer fyrværkeri, hvor der ikke konkret er fare for skader hos personer, ejendom eller miljøet.

 

Forslaget har været sendt til høring hos:

 

Aalborg Fyrværkerifabrik, ABC Teltudlejning, AdvokatrÃ¥det, AGO A/S, Apollo, AmtsrÃ¥dsforeningen, Arbejdstilsynet, Balls of Fire, BE Import, Beredskabsstyrelsen, Beskæftigelsesministeriet, Brightstar Fireworks A/S, CIRIUS, Cowi Consult, C. SøndergÃ¥rd Papir, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Tapet- og Farvehandlerforening, Danmarks Statistik, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Pyro Art, Dansk Sprængteknisk Forening, Dansk Supermarked, Dansk Scene Fyrværkeri , DSK – De Samvirkende Købmænd, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Euro 2000, Erhvervs- og Byggestyrelsen, Finansministeriet, Finanstilsynet, ForbrugerrÃ¥det, Forbrugerstyrelsen, Force Technology, Foreningen af Kommunale Beredskabschefer, Foreningen af Politimestre i Danmark, Foreningen af SmÃ¥ Teatre, Forsikring og Pension, Forsvarets Eksplosivstofkommission, Forsvarsministeriet, Frederiksberg Kommune, FyrværCo, Fyrværkeribrancheforeningen, Fyrværkerifabrikken Jylland, Fællesforeningen for Danmarks Brugsforeninger, Færøernes Lagting, Grønlands Hjemmestyre, Gertsen og Olufsen, H.C.Andersen Festfyrværkeri A/S, HTS - Handel, Transport og Serviceerhvervene, HÃ¥ndværksrÃ¥det, Ilbjerg Fyrværkerifabrik, Image 2000 v/Peter Kristensen, Importa, Indenrigs- og Sundhedsministeriet,  J.S. Trading, JKC Festfyrværkeri, Justitsministeriet, Jydsk Kotillionfabrik, Konkurrencestyrelsen, Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Københavns Politi, Landsorganisationen I Danmark, Lars Hoffmann Barfod, Larsens Fyrværkeri, LCH Import, Magic, Mermaid Fireworks, Midtjysk Pibe- og papir import, Miljøministeriet, Miljøstyrelsen, Møllers Fyrværkeri, Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, Nordlys, N.P. Johnsen, Odense festfyrværkeri, P. Weiling & Co., Pablo Diversity ApS, Poulsens Fyrværkerifabrik ApS, Proline, Pyro Tec ApS, Pyrodan Fyrværkerifabrik ApS, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Starlight Festfyrværkeri, Skatteministeriet, Statens Byggeforskningsinstitut, Statsministeriet, Sundhedsstyrelsen, Søfartsstyrelsen, Teaterteknikerforbundet, Teknologisk Institut, ThinghøjgÃ¥rd, Transport- og Energiministeriet,  Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, Uni-Safe A/S, Ulykkesanalysegruppen, Viking A/S, Zebra A/S.Â