København,
d. 19. april 2007
ASP/1654
Â
Tilkendegivelse fra CVU-Rektorkollegiet om
forslag om at indføre støtte til hele 1-årige masteruddannelser i udlandet i
regi af lovforslag om udlandsstipendier (SU-loven)
CVU-Rektorkollegiet er blevet bedt om at kommentere
overvejelser om indførelsen af økonomisk støtte til 1-årige masteruddannelser i
udlandet.
Problematikken med de danske diplom-, master-
og kandidatgrader er væsentlig. Det danske parallelle kompetencesystem er
forskelligt fra mange udenlandske systemer, og det vil derfor være vanskeligt
at forestille sig en model for udlandsstipendier uden at det danske system
bliver udfordret.
Kollegiet fremfører følgende betragtninger:
- Forslaget om 1-Ã¥rige masteruddannelser som
uddannelsesmulighed for professionsbachelorer er umiddelbart i Bologna-processens
ånd og til de studerendes og aftagernes gode. Forslaget lever på den måde
op til forskrifterne om fri bevægelighed på uddannelsesmarkedet
sammenholdt med en fælles terminologi for omfang og niveau.
- Det giver professionsbachelorer mulighed for
at efteruddanne sig på kandidatniveau i udlandet. Det giver gode perspektiver
for sektoren og en god mulighed for professionsbachelorer med hensyn til
livslang læring, international akkreditering og uddannelse med en europæisk
dimension.
- Det ligger naturligt i forlængelse af
muligheden for at tage en 1-årig masteruddannelse som overbygning på en
professionsbachelor i udlandet, at de studerende også skal have mulighed
for at tage et lignende forløb på en dansk professionshøjskole, med en
vægt på 60 - 90 ETCS point.
- Der er også i dag en mastermulighed ved fx
DPU, som ikke har svækket diplomuddannelserne. Muligheden for at tage en
overbygning på masterniveau i udlandet vil være komplementært til de
danske uddannelser, herunder de danske diplomuddannelser.
- Tilbuddet om en udenlandsk 1-Ã¥rig master vil
være særdeles interessant for studerende, der ønsker specialiseringer, der
ikke udbydes i Danmark (fx mineingeniør, fiskeri) eller hvor det er muligt
at komme ind på særligt prestigefulde steder. Der eksisterer således allerede
i dag 1-årige masteruddannelser i England og Tyskland, som en dansk diplomingeniøruddannelse
giver adgang til.
- Inden for ingeniørområdet vil studerende,
som ønsker at læse videre, normalt tage en 2-årig civilingeniøruddannelse.
De danske aftagere af vores ingeniører kender i vidt omfang
civilingeniøruddannelsen, mens de globaliserede virksomheder formodentlig
ikke vil opfatte det som et problem at forstå udenlandske eksamener.
Danske kandidater, der kommer med en udenlandsk eksamen, vil blive
opfattet som et velkomment supplement, hvis kompetencerne ellers er
relevante – på lige fod med øvrige ansøgere.
- Med hensyn til de ingeniørstuderendes
interesse i at deltage i efter- og videreuddannelsesaktiviteter, så er
interessen for de tekniske diplomuddannelser meget begrænset. Diplomingeniører
ønsker videreuddannelse på kandidat- og masterniveau, dvs. en civilingeniøruddannelse
eller specialiserede masteruddannelser. Diplomuddannelser benyttes til
lederuddannelse og tilsvarende.
- Man kunne forestille sig, at muligheden
introduceres som et forsøg, der blev evalueret efter en 2-årig periode og
herefter gøres permanent eller afvikles.
Med venlig hilsen
                                                                                     Â
Harald Mikkelsen                                                           f.
Poul Rask Nielsen
Formand                                                                        Formand
for Internationalt Udvalg