Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at hvis man gerne inden for partiet Venstre vil fastholde det, man har i dag, så kan man jo bare gøre det. Det her er jo en tilføjelse. Jeg håber, man har læst lovforslaget. Det er en yderligere mulighed for partierne, og det vil sige, at Venstre og alle andre bare kan fastholde det, det er i dag, ligesom de, der har partiliste, kan fastholde partiliste. Det synes jeg ikke man hører nogen argumenter om.
Så er jeg helt uenig i det med opstillingskredsens betydning, og at det vil blive sværere for en lokal kandidat. Overhovedet ikke. Tværtimod kan man sige, at det i realiteten bliver lettere for en lokal kandidat, fordi de personlige stemmer afgør det, det vil sige kun de personlige stemmer. Det vil sige, at en lokal kandidat ensidigt kan satse på et lokalområde, hvorimod andre så kan flytte rundt, og ved at de er kendte, får de et passende antal stemmer. Det er jo det, vi ser - det er jo faktisk det, vi ser.
Derfor synes jeg ikke, argumentet holder. Jeg beklager. Det, som jeg synes er vigtigt, er spørgsmålet hvorfor i alverden vi andre ikke må få lov til det. Hvorfor må vi ikke få lov til at lade være med at have en helt åndssvag alfabetisk opstilling?
Erling Bonnesen (V):
Jamen det er fair nok, at man ser forskelligt på det, og tænker vi bare ganske kort tilbage, da man havde drøftelserne, forhandlingerne om den vedtagelse, der netop er kørt igennem i valgkredsreformen, viste det sig jo også, at der var adskillige forskellige synspunkter på det, og der landede man jo lige præcis på det, der er besluttet. Og så synes vi i Venstre, at det er en fair indgangsvinkel at sige:
Jamen det må være god skik, at vi ser resultatet af det, vi har besluttet, inden man foretager eventuelle yderligere ændringer på det.
Vi kan jo også se alene i det forhold, at vi så får færre og større storkredse, at det går et stykke i den retning, at man, kan vi sige, udvander yderligere på det. Og det er jo også redegjort tidligere, at det formentlig er en meget lille virkning, det vil have, da det i forvejen er meget, meget få, der er valgt på - om jeg så må sige - de præmisser, som man her lægger til grund. Så vi mener, det må være god skik, at vi ser resultatet af det, vi har gennemført, inden vi overvejer nye tiltag.