Ændringsforslag

til

Forslag til lov om ændring af lov om planlægning (L204)

 

 

Af miljøministeren, tiltrådt af …..

 

Til § 1

 

1) I det under nr. 14 foreslåede § 15, stk. 2, indsættes som nr. 25:

”25) installation af anlæg til opsamling af regnvand fra tage til brug for wc - skyl og tøjvask i maskine som betingelse for ibrugtagen af ny bebyggelse.”

 

[mulighed for i en lokalplan at kræve, at der installeres anlæg til opsamling af regnvand fra tage til brug for wc – skyl og tøjvask i maskine som betingelse for ibrugtagen]

 

 

2) I den under nr. 18 foreslåede § 21a ændres ”den energiramme” til: ”de energirammer”.

 

[præcisering]

 

Til § 2

 

3) Efter 1. pkt. indsættes som nyt punktum: ”Dog fastsætter miljøministeren tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 15, stk. 2, nr. 25.”

 

[miljøministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af den foreslåede bestemmelse om lokalplanbestemmelser om opsamling af regnvand]

 

 

Bemærkninger

 

Til nr. 1

 

Udgangspunktet i vandforsyningsloven er, at vand, der anvendes til husholdningsbrug, skal have drikkevandskvalitet.

 

Der er dog ikke krav om drikkevandskvalitet, hvis regnvand opsamles fra tage og anvendes til wc – skyl og tøjvask i maskiner. Regnvandsanlægget skal udføres i overensstemmelse Rørcenteranvisning 003, juli 2000 udarbejdet af Økonomi- og Erhvervsministeriet og Miljøministeriet, der kan findes på www.mst.dk. Undtagelsen fra kravet om drikkevandskvalitet gælder dog ikke, hvis der er tale institutioner med særligt udsatte personer, som for f.eks. skoler, dag – og døgninstitutioner, og hoteller og bygninger med offentlig adgang.

 

Det er i dag ikke muligt efter vandforsyningsloven at stille krav om, at der skal installeres regnvandsanlæg i nybyggeri.

 

Det foreslås, at der gives kommunalbestyrelserne mulighed for i en lokalplan at fastsætte bestemmelser om, at der ved nybyggeri skal installeres anlæg til opsamling af regnvand fra tage til brug for wc – skyl og tøjvask i maskine.

 

Det opsamlede regnvand vil imidlertid ikke kunne erstatte hele vandforbruget til wc – skyl og tøjvask. Det vil derfor fortsat være nødvendigt at supplere med drikkevand til wc – skyl og tøjvask.

 

Anvendelse af regnvand kan medføre, at der skal stilles krav om, at kommunerne fører tilsyn med regnvandsanlæggene for at sikre, at der ikke sker forurening af drikkevand.

 

Udnyttelsen af den foreslåede mulighed for lokalplanbestemmelser om anvendelse af regnvand fra tage skal ske inden for vandforsyningslovens rammer.

 

Da forslaget muligvis kræver ændringer i vandforsyningsloven, foreslås det i nr. 3, at ministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af forslaget til § 15, stk. 2, nr. 25.

 

 

Til nr. 2

 

Lovforslagets bestemmelser henviser til de til enhver tid gældende standarder i bygningsreglementet.

 

Efter lovforslagets nr.14 (§ 15, stk. 2, nr. 22) bliver det muligt i en lokalplan at stille krav om, at ny bebyggelse skal opføres som lavenergibebyggelse.

 

Lavenergibebyggelse defineres i lovforslagets nr.18 (§ 21a) som bebyggelse, der opfylder den energiramme for energiforbrug for lavenergibygninger, der er fastsat i bygningsreglementet. I bygningsreglementet klassificeres lavenergihuse i klasse 1 og 2, som bruger henholdsvis 50 % og 25 % mindre energi end bygninger, der opfylder den almindelige energiramme. Forslaget om ændring af § 21a præciserer, at bygningsreglementerne for tiden indeholder to lavenergiklasser.

 

Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets nr.14, at kommunen i lokalplanen kan stille krav om, hvilken lavenergiklasse i bygningsreglementet, som byggeriet skal leve op til. Det betyder, at der i en lokalplan fx kan fastsættes bestemmelser om, at ny bebyggelse som minimum skal opføres som lavenergibebyggelse klasse 2, eller at al bebyggelse skal leve op til de skærpede krav til lavenergibebyggelse klasse 1.

 

Lovforslagets bestemmelser er udformet på en sådan måde, at det i fremtidige lokalplaner bliver muligt at fastsætte bestemmelser med nye krav til lavenergibebyggelse i takt med, at klassifikationen af lavenergibebyggelser udvikles i bygningsreglementet.

 

Der er i dag ingen definition i bygningsreglementet af passivhuse, men hvis der fastsættes krav til en skærpet energiramme for lavenergibebyggelse bliver det efter lovforslaget også muligt at stille krav i en lokalplan om, at bebyggelse skal opføres som sådanne passivhuse.

 

Lovforslaget indeholder ikke nærmere rammer for, i hvilke tilfælde kommunerne vil kunne fastsætte krav om lavenergibebyggelse. Kommunerne vil således f.eks. kunne stille krav om lavenergibebyggelse ud fra et politisk ønske om at styrke hensynet til den miljømæssige bæredygtighed eller ud fra forsyningsmæssige hensyn i områder, hvor der ikke er mulighed for kollektiv varmeforsyning. Det fremgår dog af bemærkningerne til lovforslaget, at kommunen i sin afgørelse skal inddrage hensynet til den lokale kollektive varmeforsyning.

 

Muligheden for i en lokalplan at stille krav om lavenergibebyggelse drejer sig ikke alene om ny bebyggelse i nye byområder, men kan også dreje sig også om opførelse af ny bebyggelse i eksisterende byområder, der i en lokalplan kan udlægges til lavenergibebyggelse.

 

Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets nr. 14 (§ 15, stk. 2, nr. 22) kan det i en lokalplan bestemmes, at ny bebyggelse ved ibrugtagning skal tilsluttes et kollektivt varmeforsyningsanlæg.

 

Kommunalbestyrelsen har efter gældende ret pligt til at dispensere fra lokalplaners krav om tilslutning til kollektiv varmeforsyning, når der opføres et lavenergihus, dvs. et enfamiliehus. Efter lovforslaget bliver der pligt til dispensation for alle typer lavenergibebyggelse.

 

Pligten til at dispensere gælder uanset om lavenergibebyggelsen opføres inden for et område, der i en lokalplan er udlagt til lavenergibebyggelse, eller i et andet område, der er udlagt til boligformål uden krav om lavenergibebyggelse. Hvis der i området er mulighed for tilslutning til kollektiv varmeforsyning er der dog intet til hinder for, at lavenergibebyggelsen tilsluttes hertil.

 

 

Til nr. 3

 

Som det fremgår af bemærkningerne til ændringsforslag nr. 1, vil forslaget om, at det skal være muligt i en lokalplan at fastsætte bestemmelser om opsamling af regnvand fra tage til brug for wc – skyl og tøjvask i maskine, muligvis kræve ændringer i vandforsyningsloven. Det foreslås derfor, at ministeren bemyndiges til at fastsætte bestemmelser om ikrafttrædelsen af forslaget til § 15, stk. 2, nr. 25. Bestemmelsen vil herefter kunne sættes i kraft når forholdet til vandforsyningsloven er afklaret og eventuelle ændringer heri er vedtaget i Folketinget.