Folketingets Retsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Vedr. lovforslag L201/2006-07 om ændring af lov om euforiserende stoffer, straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf og retsplejeloven.
I bemærkningerne til ovenstÃ¥ende lovforslag (punkt 3.4.11) forudsættes, at en indsat, der findes i besiddelse af en mobiltelefon eller lignende kommunikationsudstyr ikendes disciplinærstraf, samtidig med at forholdet anmeldes til politiet med henblik pÃ¥ straf efter den foreslÃ¥ede beÂstemmelse i Straffelovens § 124, stk. 4.Â
I et høringssvar har Fængselsinspektørforeningen fundet det tvivlsomt, om man kan anvende bÃ¥de disciplinærretlig og strafferetlig sanktion for den samme forseelse. Endvidere har foreninÂgen fundet det tvivlsomt, om det er foreneligt med uskyldsformodningen i EMRK, artikel 6, stk. 2, at der under en disciplinærsag tages stilling til skyldspørgsmÃ¥let i en sag om strafbart forhold, som en domstol endnu ikke har forholdt sig til.
Justitsministeriet har kommenteret disse spørgsmÃ¥l i høringsnotatet (punkt 4.6), og i et svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l nr. 5 fra Folketingets Retsudvalg angÃ¥ende en uddybning af høringsnotatet.Â
Det er min opfattelse, at der til Justitsministeriets svar må føjes nogle væsentlige oplysninger, som Retsudvalget bør være bekendt med.
For sÃ¥ vidt angÃ¥r spørgsmÃ¥let om, hvorvidt en disciplinærsag er omfattet af EMRK, artikel 6 (â€anklage for en forbrydelseâ€), henviser Justitsministeriet til Menneskerettighedsdomstolens vejledende dom Engel m.fl. mod Holland (8. juni 1976), hvorefter der ved vurderingen af, om en disciplinærsag er omfattet af artikel 6, bl.a. lægges vægt pÃ¥ intensiteten af den sanktion, som den pÃ¥gældende risikerer. Med ordene â€blandt andet†antyder ministeriet, at der ogsÃ¥ lægÂges vægt pÃ¥ andre forhold, men man undlader at omtale disse.Â
PÃ¥ baggrund af konventionspraksis kan der opstilles tre kriterier (de sÃ¥kaldte â€Engel-kriterierâ€), som har betydning for, om der foreligger en â€anklage for en forbryÂdelseâ€:
1. Overtrædelsens klassificering efter national ret
2. Overtrædelsens karakter
3. Sanktionens karakter og alvor.
Disse tre kriterier er alternative, hvilket betyder, at de hver for sig kan danne grundlag for at konÂstatere, at der foreligger en â€anklage for en forbrydelseâ€, og dermed bringe sagen ind under artiÂkel 6.Â
Det er bemærkelsesværdigt, at Justitsministeriet hverken i høringssvaret eller i det uddybende svar til Retsudvalget berører de to førstnævnte kriterier. Efter vedtagelsen af lovforslaget vil der ikke herske tvivl om, at uretmæssig besiddelse af en mobiltelefon i et fængsel efter dansk ret vil være klassificeret som en forbrydelse, jfr. strl. § 124, stk. 4, og ikke længere kun en intern ordensforseelse. Efter det første af de tre Engel-kriteÂrier vil en indsat, som under en disciplinærproces anklages for uretmæssig besiddelse af en moÂbiltelefon, dermed være anklaget for en forbrydelse, og sagen vil være omfattet af artikel 6. Det betyder bl.a., at det vil være uforeneligt med uskyldsformodningen i artikel 6, stk. 2, at der under en disÂciplinærsag tages stilling til, om den indsatte er skyldig i uretmæssig besiddelse af en mobiltelefon, inden dette er afgjort ved en straffesag.
Justitsministeriet oplyser i svaret til Retsudvalget, at selvom en sÃ¥dan disciplinærsag skulle anses for omfattet af artikel 6, ville den foreslÃ¥ede ordning være forenelig med uskyldsformodningen, hvilket skyldes â€at Menneskerettighedsdomstolens hidtidige praksis ikke ses at være til hinder for, at mistanke om et (nyt) strafbart forhold, som ikke har været prøvet ved domstolene, kan indgÃ¥ i fængselsmyndighedernes forvaltningsafgørelse om ikendelse af disciplinærstraf. Det forudsætter dog, at fængselsmyndighederne i deres afgørelser i sÃ¥danne tilfælde alene konstateÂrer, at der foreligger en sÃ¥dan mistanke, sÃ¥ledes at fængselsmyndighederne hverken direkte eller indirekte foretager en vurdering af skyldspørgsmÃ¥letâ€. Ministeriet synes herved at have overset, at en disciplinærstraf er en pønal foranstaltning, som forudsætter, at den indsatte pÃ¥ grundlag af en bevisførelse anses for skyldig i den indberettede overtrædelse. En mistanke om lovbrud kan eventuelt føre til visse forebyggende indgreb efter straffuldbyrdelseslovens kapitel 10 eller efter udgangs- og besøgsreglerne, men der kan ikke ikendes disciplinærstraf efter kapitel 11 alene pÃ¥ grundlag af en mistanke.Â
Justitsministeriet henviser til Menneskerettighedsdomstolens dom af 3. oktober 2002 i sagen Böhmer mod Tyskland. I denne sag udtaler domstolen klart og tydeligt, at uskyldsformodÂningen vil blive overtrÃ¥dt, hvis en myndighedsperson udtaler, at en person er skyldig i en forbryÂdelse, inden en sÃ¥dan skyldkonstatering er fastslÃ¥et ved dom:
â€The presumption of innocence will be violated if (…) a statement by a public official concerÂning a person charged with a criminal offence reflects an opinion that he is guilty before he has been proved guilty according to lawâ€.
NÃ¥r det gælder spørgsmÃ¥let om forbudet mod dobbeltstraf i tillægsprotokol 7, artikel 4, mÃ¥ det antages, at en sag, som anses for omfattet af artikel 6 (â€anklage for en forbrydelseâ€), ogsÃ¥ anses for en straffesag (â€criminal proceedingsâ€) efter tillægsprotokollens artikel 4. Hvis man gennemfører en disciplinærsag mod en indsat for ulovlig besiddelse af en mobiltelefon, kan konÂsekvensen herefter være, at en senere straffesag herom vil blive afvist med henvisning til forbuÂdet mod dobbelt strafforfølgning. Tilsvarende vil en strafferetlig afgørelse spærre for senere rejsning af en disciplinærsag om samme forhold.Â
Uanset hvad Justitsministeriet har skrevet i bemærkningerne til lovforslaget og i det supplerende svar til Retsudvalget, mÃ¥ det i den praktiske fængselsverden lægges til grund, at en anklage mod en indsat for ulovlig besiddelse af en mobiltelefon er en anklage for en forbryÂdelse/lovovertrædelse i EMRK, artikel 6’s forstand, og at en sÃ¥dan sag derfor mÃ¥ afgøres i strafÂferetsplejens former og ikke som en administrativ disciplinærsag.Â
Det tilføjes, at den samme problemstilling gælder sager vedrørende andre forbryÂdelser, som begÃ¥s af indsatte i fængslerne, herunder strafbar omgang med euforiseÂrende stoffer. I disse tilfælde kan der ved administrativ beslutning i en vis udstrækning iværkÂsættes forebyggende indgreb pÃ¥ grundlag af en risikovurdering, medens disciplinærstraf, som forudsætter, at den indsatte efter bevisførelsen under disciplinærprocessen findes skyldig i en overtrædelse af straffelovgivningen, jfr. sfbl. § 67, nr. 6, ikke kan anvendes, uden at EMRK, artikel 6, stk. 2, krænkes.Â
Med venlig hilsen
Hans Jørgen Engbo