Dato:

3. maj 2007

Kontor:

Udlændingelovs-kontoret

J.nr.:

2007/4011-213

Sagsbeh.:

DLR

Fil-navn:

besvarelse

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 7 ad L 198 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 25. april 2007.

 

Spørgsmål:

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. april 2007 fra FOA - Fag og Arbejde, jf. L 198 - bilag 4.”

 

Svar:

 

FOA har i sin henvendelse udtrykt tvivl om, hvorvidt de foreslåede karensbestemmelser vil få nogen nævneværdig indflydelse på misbrug af au pair-ordningen. FOA har i den forbindelse henvist til, at karensbestemmelsernes anvendelse er knyttet til domfældelse. 

 

FOA anbefaler på den baggrund, at der sættes ind med økonomiske sanktioner mod lovovertræderne. FOA anfører, at dette kan ske enten ved at klargøre muligheden for konfiskation eller ved at skabe grundlag for, at den forurettede kan føre sag om erstatning mod misbrugeren. 

   

Integrationsministeriet kan oplyse, at på baggrund af retssikkerhedsmæssige betragtninger er anvendelsen af den foreslåede karensbestemmelse i udlændingelovens § 9 c, stk. 8, betinget af, at der foreligger en dom, og anvendelsen af den foreslåede karensbestemmelse i udlændingelovens § 9 c, stk. 9, er betinget af, at der foreligger en dom eller en bødevedtagelse. Tilsvarende er en afgørelse om tildeling af karensperiode efter den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 21 a betinget af, at der foreligger en administrativ afgørelse om inddragelse eller nægtelse af forlængelse af en au pair-opholdstilladelse.

 

Det bemærkes, at de foreslåede karensbestemmelser alene er en del af den samlede styrkede indsats mod misbrug af au pair-ordningen.

 

Som anført i bemærkningerne til lovforslaget sættes der tillige ind med øget information til au pair-personerne og værtsfamilierne samt øget kontrol med, hvorvidt au pair-ordningen anvendes i overensstemmelse med ordningens formål.

 

I relation til det af FOA anførte omkring økonomiske sanktioner som virkemiddel mod misbrug af au pair-ordningen bemærkes det, at efter udlændingelovens § 59, stk. 4, straffes ulovlig beskæftigelse med bøde eller fængsel i indtil 2 år. Det følger endvidere af udlændingelovens § 59, stk. 6, at hvis der ved den ulovlige beskæftigelse er opnået en økonomisk fordel kan denne konfiskeres efter reglerne i straffelovens 9. kapitel.

 

Endelig kan ministeriet oplyse, at en person – herunder en au pair-person – som finder at have et krav mod en anden person kan anlægge sag ved domstolene.

 

En au pair-person har sÃ¥ledes mulighed for ved domstolene at forfølge et krav som udspringer af au pair-forholdet.  Â