|
|
|
Dato: |
||
2007/4011-208 |
||
DLR |
||
besvarelse |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 2 ad L 198 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 20. april 2007.
Spørgsmål:
†Ministeren bedes oplyse, hvilke muligheder værtsfamilierne har for at klage over og fÃ¥ indsigt i afgørelser om karensperioder og registeringer i registeret over familier der har misbrugt au pair-ordningen.â€
Svar:
Finder Udlændingeservice på baggrund af de foreliggende oplysninger, at betingelserne for meddelelse af en karensperiode efter den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 21 a vil være opfyldt, foretager Udlændingeservice partshøring i overensstemmelse med forvaltningslovens regler herom, hvorefter Udlændingeservice træffer afgørelse i sagen på det foreliggende grundlag.
En afgørelse fra Udlændingeservice om tildeling af karensperiode efter den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 21 a vil blive meddelt til afgørelsens adressat, dvs. den pågældende værtsperson. I tilfælde, hvor værtspersonen lader sig repræsentere ved en anden, vil afgørelsen i stedet blive meddelt til partsrepræsentanten.
Afgørelsen fra Udlændingeservice om tildeling af karensperiode kan påklages til Integrationsministeriet, jf. udlændingelovens § 46, stk. 2, og den endelige administrative afgørelse vil kunne indbringes til prøvelse for domstolene, jf. grundlovens § 63.
NÃ¥r Udlændingeservice har truffet en afgørelse om tildeling af karensperiode, jf. den foreslÃ¥ede bestemmelse i udlændingelovens § 21 a, skal Udlændingeservice registrere dette i registeret over værtspersoner, der har misbrugt au pair-ordningen.Â
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at det forudsættes, at behandlingen af oplysningerne i registeret sker i overensstemmelse med reglerne i persondataloven, herunder bestemmelserne i lovens §§ 28 og 29 om den dataansvarliges oplysningspligt over for den registrerede og bestemmelserne i §§ 31-34 om den registreredes indsigtsret.
Den registrerede værtsperson kan til enhver tid gøre indsigelse mod at være omfattet af det pågældende register, jf. persondatalovens § 35, stk. 1. Det følger af persondatalovens § 37, stk. 1, at den dataansvarlige skal berigtige, slette eller blokere oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lov eller bestemmelser udstedt i medfør af lov, hvis en registreret person fremsætter anmodning herom.
Det er i første række den dataansvarlige, som skal foretage en vurdering af, om en indsigelse mod behandling af oplysninger eller en anmodning om berigtigelse, sletning eller blokering af oplysninger er berettiget. Hvis den registrerede værtsperson fremsætter en indsigelse eller anmodning om berigtigelse, sletning eller blokering af oplysninger, vil Udlændingeservice sÃ¥ledes træffe en afgørelse om, hvorvidt indsigelsen eller anmodningen kan imødekommes. Udlændingeservice skal i den forbindelse iagttage forvaltningslovens regler om begrundelse, klagevejledning m.v. En afgørelse fra Udlændingeservice om en indsigelse eller om en anmodning om berigtigelse, sletning eller blokering kan indbringes for Datatilsynet, jf. persondatalovens § 60, stk. 1.Â
Det bemærkes i den forbindelse, at Datatilsynet ikke vil skulle foretage en prøvelse af, hvorvidt afgørelsen fra Udlændingeservice om tildeling af en karensperiode efter den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 21 a er korrekt. Afgørelsen fra Udlændingeservice om tildeling af karensperiode vil imidlertid som ovenfor nævnt kunne påklages til Integrationsministeriet, og den endelige administrative afgørelse om tildeling af karensperiode vil kunne indbringes til prøvelse for domstolene.