Dato:

 

Kontor:

Udlændingelovs-kontoret

J.nr.:

2007/4011-217

Sagsbeh.:

DLR

Fil-navn:

besvarelse

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 10 ad L 198 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 23. maj 2007.

 

Spørgsmål:

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. maj 2007 fra FOA, jf. L 198 - bilag 7.”

 

Svar:

 

FOA har i sin henvendelse anført, at det i besvarelsen af spørgsmål nr. 7 indirekte medgives, at lovforslaget vil være uden effekt. 

 

Dette er ikke er korrekt.

 

I besvarelsen af spørgsmål nr. 7 er det derimod blot understreget, at de foreslåede karensbestemmelser alene er en del af den samlede styrkede indsats mod misbrug af au pair-ordningen, og at der således tillige sættes ind med øget information til au pair-personerne og værtsfamilierne samt øget kontrol med, hvorvidt au pair-ordningen anvendes i overensstemmelse med ordningens formål.

 

Som anført i bemærkningerne til lovforslaget er det regeringens opfattelse, at de foreslåede karensbestemmelser vil medvirke til at sikre, at værtsfamilier, som tidligere har misbrugt au pair-ordningen, ikke gentager et misbrug af ordningen. Endvidere vil værtsfamilier til au pair-personer, der allerede er her i landet, få en tilskyndelse til ikke at misbruge au pair-ordningen, da de ellers risikerer at blive afskåret fra i en periode at være værtsfamilie for en ny au pair.

 

I relation til det af FOA anførte omkring klargørelse af muligheden for konfiskation efter udlændingelovens § 59, stk. 4, kan Integrationsministeriet oplyse, at Rigsadvokaten har fastsat vejledende retningslinjer for anvendelse af konfiskation i sager om ulovlig beskæftigelse af udenlandsk arbejdskraft (Rigsadvokatens meddelelse nr. 7/2006 om sanktionspåstande i sager om overtrædelse af udlændingelovens § 59).

 

Det bemærkes endvidere, at en au pair-person, som finder at have et krav mod værtspersonen – f.eks. fordi den pågældende ikke finder at have fået udbetalt det aftalte lommepengebeløb – kan anlægge sag ved domstolene.

 

Endelig skal det bemærkes, at det efter udlændingeloven § 59, stk. 4, er strafbart at beskæftige en udlænding uden fornøden arbejdstilladelse. Opholdstilladelse som au pair indebærer ikke, at der gives en egentlig arbejdstilladelse. Det er alene tilladt en au pair-person at udføre huslige pligter hos værtsfamilien i maksimalt 30 timer om ugen. Hvis en au pair-person udfører andet end huslige opgaver for værtsfamilien eller udfører pligter i flere timer end tilladt, arbejder au pair-personen ulovligt. Dette er tilfældet, uanset om arbejdet er lønnet eller ulønnet. Â