|
|
|
Dato: |
||
2007/4011-208 |
||
DLR |
||
besvarelse |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 ad L 198 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 20. april 2007.
Spørgsmål:
†Ministeren bedes beskrive, hvilke økonomiske og ressourcemæssige omkostninger, der vil være forbundet med at indføre et obligatorisk informationsmøde for henholdsvis samtlige au pair-værtsfamilier, et obligatorisk informationsmøde udelukkende for "1-gangs au pair-værtsfamilien" og et obligatorisk informationsmøde for de au pair-værtsfamilier, der har været i karantæne, herunder oplyse, hvem der i givet fald ville skulle tilrettelægge og afholde disse møder.â€
Svar:
Integrationsministeriet vurderer, at sÃ¥fremt der indføres obligatoriske informationsmøder for au pair-værtsfamilier, ville det være hensigtsmæssigt at lade Udlændingeservice tilrettelægge og afholde disse møder.Â
Det vurderes, at indførelsen af et årligt obligatorisk informationsmøde for samtlige au pair-værtsfamilier ville medføre omkostninger på ca. 0,2. mio. kr. pr. år, hvoraf ca. halvdelen vedrører lønsum og halvdelen vedrører øvrig drift. Der ville skulle afholdes 6-8 møder i København og 2 møder i både Odense og Århus. Der er i dette kun medregnet omkostninger forbundet til afholdelse af møder. Omkostninger til kontrolvirksomhed m.v. – herunder kontrol af fremmøde – er ikke indregnet.
Det vurderes, at indførelsen af obligatorisk informationsmøder til førstegangs au pair-værtsfamilier, ville medføre en omkostning på ca. 0,1. mio. kr. pr. år, hvoraf ca. halvdelen vedrører lønsum og halvdelen vedrører øvrig drift. Det vurderes, at det ville være tilstrækkeligt med 2 årlige informationsmøder i henholdsvis København, Odense og Århus (6 møder i alt).
Obligatorisk informationsmøde for de au pair-familier, der har været i karantæne vurderes at ville kunne afholdes for under 0,1 mio. kr. pr. år. Der ville skulle afholdes 1-2 møder om året i København.