Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 10. maj 2007

Betænkning

over

Forslag til lov om ændring af udlændingeloven

(Styrkelse af indsatsen mod misbrug af au pair-ordningen)

[af integrationsministeren (Rikke Hvilshøj)]

 

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 28. marts 2007 og var til 1. behandling den 17. april 2007. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Integrationsudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høringer

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og integrationsministeren sendte den 28. februar 2007 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 147. Den 30. marts 2007 sendte integrationsministeren de indkomne høringssvar til udvalget og den 12. april 2007 et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra FOA – Fag og Arbejde. Integrationsministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse.

Deputationer

Endvidere har FOA – Fag og Arbejde mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 9 spørgsmål til integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.

Socialdemokratiets medlemmer af udvalget er for brug af au pair-ordningen. Det er en kærkommen mulighed for unge for at lære et andet lands kultur at kende. Det er en god mulighed for at tilføre danske familier mangfoldighed i deres hverdag, og det er en del af et internationalt »ungdomsliv«, der også bibringer danske unge de samme fordele og kompetencer, som udenlandske unge får her i landet. Samtidig arbejdes der efter gældende regler.

Socialdemokratiet er samtidig også imod misbrug af au pair-ordningen. Den skærpede situation i hele verden med bl.a. menneskehandel og misbrug af unge på arbejdsmarkedet kaster også sine skygger ind over au pair-ordningen i Danmark. Vi skal forhindre misbrug og udnyttelsen af billig arbejdskraft.

Den foreslåede lovændring og de skærpelser, der ligger heri, ser Socialdemokratiet positivt på. Samtidig er det også positivt, at regeringen i sit forberedende arbejde har lagt op til bred forståelse imellem Folketingets partier for de foreslåede lovændringer.

Den hidtidige lovgivning har været præget af, at sanktioner i forbindelse med misbrug af au pair-ordningen var rettet imod au pair-personen. Men med de foreslåede ændringer kommer de værtsfamilier, der har forbrudt sig imod ordningens retningslinjer eller det almindelige juridiske lovkompleks i, fokus.

Socialdemokratiet har stillet en række spørgsmål, som er blevet besvaret tilfredsstillende. Dog forbeholder Socialdemokratiet sig retten til i forbindelse med en senere opfølgning at se på nødvendigheden af, at værtsfamilier har pligt til at deltage i et obligatorisk infomøde.

Socialdemokratiet finder det absolut nødvendigt – også i relation til handlingsplanen mod menneskehandel – at der sker en opfølgning på lovgivningen og dens virkning fremover.

Socialdemokratiet vil stemme for lovforslaget, som det foreligger ved 2., og ved 3. behandling.

Det Radikale Venstres, Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget finder, at lovforslaget indeholder en række forbedringer, der vil kunne medvirke til at sikre au pair-personen bedre rettigheder, samtidig med at der indføres skærpede regler for kontrol med reglernes overholdelse samt muligheden for indførelse af en karensperiode for personer, der har misbrugt au-pair ordningen.

Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten støtter, at der med lovforslaget indføres øget information til både au pair-personer og værtsfamilier om betingelser og rettigheder forud for indgåelse af en au pair-kontrakt. Det anses endvidere for en forbedring, at en au pair-person får mulighed for at indgive en ny ansøgning om opholdstilladelse som au pair, når vedkommende har forladt en værtsfamilie, som har forsøgt at udnytte den pågældende.

Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten finder det desuden positivt, at der med lovforslaget indføres en ordning, hvor værtsfamilier, der har misbrugt ordningen, registreres og pålægges en karensperiode, som stiger proportionelt med misbrugets beskaffenhed.

Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten glæder sig over, at ministeren i forbindelse med 1. behandling udtrykte sig positivt med hensyn til at løse den problemstilling med, at de 18 måneders opholdstid tælles fra det tidspunkt, hvor en ansøgning om ophold er bevilliget, frem for på det tidspunkt, hvor au pair-personen reelt får ophold i landet. Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten håber, at ministeren vil finde en løsning, der gør, at retten til 18 måneders ophold bliver ret til et 18 måneders au pair-ophold, hvor tiden til at få skaffet visum og lign. ikke fratrækkes opholdstiden.

Det Radikale Venstres, Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer finder det endvidere positivt, at ministeren i besvarelsen af spørgsmål nr. 4 tilkendegiver at ville følge udviklingen for at vurdere, om loven virker efter hensigten.

Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten kan med disse bemærkninger tilslutte sig initiativerne i forslaget. 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

  Anne‑Mette Winther Christiansen (V) fmd.  Lars Christian Lilleholt (V) Â  Irene Simonsen (V) Â  Eyvind Vesselbo (V) Â  Jørgen Winther (V) Â  Jesper Langballe (DF) Â  Søren Krarup (DF) Â  Henriette Kjær (KF) Â  Allan Niebuhr (KF) Â  Lotte Bundsgaard (S) nfmd.  Bjørn Medom Nielsen (S) Â  Troels Ravn (S) Â  Sophie Hæstorp Andersen (S) Â  Simon Emil Ammitzbøll (RV) Â  Morten Ã˜stergaard (RV) Â  Steen Gade (SF) Â  Jørgen Arbo‑Bæhr (EL) 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

52

 

Enhedslisten (EL)

6

Socialdemokratiet (S)

47

 

Siumut (SIU)

1

Dansk Folkeparti (DF)

22

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Fólkaflokkurin (FF)

1

Det Radikale Venstre (RV)

16

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

11

 

Uden for folketingsgrupperne (UFG)

3

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 198

Bilagsnr.

Titel

1

Høringssvar fra integrationsministeren

2

Høringsnotat fra integrationsministeren

3

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af L 198

4

Henvendelse af 16/4-2007 fra FOA – Fag og Arbejde)

5

Endelig tidsplan for udvalgets behandling af L 198

6

1. udkast til betænkning

 

 

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 198

Spm.nr.

Titel

1

Spm., om ministeren kan beskrive, hvilke økonomiske og ressourcemæssige omkostninger der vil være forbundet med at indføre et obligatorisk informationsmøde for samtlige au pair-værtsfamilier, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm., om ministeren kan oplyse, hvilke muligheder værtsfamilierne har for at klage over og få indsigt i afgørelser om karensperioder og registeringer i registeret over familier, der har misbrugt au pair-ordningen, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm., om ministeren kan oplyse, hvilke argumenter der er for ikke at indføre en mulighed for i helt særlige situationer, f.eks ved vedvarende gentagelsestilfælde af misbrug af au pair-ordningen, at fratage en au pair-værtsfamilie tilladelsen permanent, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm., om ministeren kan oplyse, hvornår ministeren finder, at det vil være hensigtsmæssigt at evaluere de nye tiltag, herunder tage initiativ til opfølgning på, om de nye regler har den tilsigtede virkning, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm., om ministeren kan oplyse, hvad der skulle være til hinder for, at en familie kan godkendes som au pair-værtsfamilie i tilfælde, hvor forældrene har tidsubegrænset opholdstilladelse, og hvor familien er »typisk dansk« m.v., til integrationsministeren, og ministerens svar herpå

6

Spm., om ministeren kan oplyse, i hvor mange tilfælde der meddeles en au pair-tilladelse vedrørende værtsfamilier, hvor ingen af forældrene har dansk statsborgerskab m.v., til integrationsministeren, og ministerens svar herpå

7

Spm. om kommentar til henvendelse af 16/4-07 fra FOA – Fag og Arbejde, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå

8

Spm., om ministeren kan redegøre for, hvilke juridiske muligheder en au pair-person har for at forfølge misbrug af ordningen m.v., til integrationsministeren, og ministerens svar herpå

9

Spm. om, hvilke juridiske rettigheder en au pair-person har under opholdet i Danmark, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå