Au pair betyder sådan lidt frit oversat: på lige vilkår, og det kan man bestemt ikke sige, at de historier, som er baggrund for den proces, der nu nærmer sig sin afslutning, gav udtryk for. Det var jo gratisavisen 24timer, der den 11. september sidste år beskrev en lang række historier, hvorfra jeg bare vil fremdrage tre eksempler:
Eksempel nr. 2: En russisk pige boede i et rum sammen med familiens dyr. Det omfattede aber, hunde og katte. Det lignede en zoo, siger Marina Andersen fra au pair-bureauet Dansk Kultur. Tre piger nåede at bo hos familien; alle stoppede inden for 3 måneder. En klar misligholdelse af kontrakten, som på det tidspunkt ingen konsekvenser havde for familien, selv om pigerne sagde op på stribe.
En au pair-pige fra Rusland arbejdede hos en familie og blev tvunget til at gå i gammeldags tjenestepigeuniform og arbejde fra 7 til 21.30. Hun måtte skrive under på en kontrakt om, at hun ikke ville fortælle om forholdene. Også det kunne familien gøre på samlebånd; dog var arbejdstiden naturligvis alt for lang, også i forhold til de gældende kontrakter.
Endelig et fjerde eksempel: En filippinsk au pair-pige på Frederiksberg skulle arbejde 12-13 timer om dagen med at støbe fundament i kælderen. Pigen blev fyret, da den var færdig efter nogle måneder. Det var rent slavearbejde, siger Peter Naedas, formand for Den filippinske Forening.
Det er altså sådan nogle eksempler, som er baggrunden for, at vi nu har haft både samråd og et par forhandlingsmøder og nu står med et lovforslag foran os. Vi støtter lovforslaget. Vi synes, det er godt, at der også med hensyn til retssikkerheden på området bliver skabt, hvad man kunne kalde lige vilkår, altså en balance, så det ikke længere alt sammen er på au pair-pigens risiko, hvilket altså betyder, at det ikke fremover er sådan, at hvis man misligholder en kontrakt med en au pair-pige, som så siger op, kan man hente en ny den næste dag.
Nu er der for det første og måske vigtigste basis for, at au pair-pigen kan få lov at blive i Danmark og finde en ny familie. Det betyder, at nogle vil fortælle om de slette forhold, de har været udsat for. Og for det andet, at hvis nogle vælger at bryde kontrakten eller tilskynder til ulovligt arbejde eller endnu værre nærmer sig brugen af vold og den slags ting, så falder der også en bom for, at man kan fortsætte trafikken med at hente au pair-piger til landet.
Det er meget, meget fornuftigt, og særlig den lille karenstid, altså den, der drejer sig om, at man ikke overholder den aftale og de vilkår, som au pair-pigen er kommet til Danmark på, synes vi har været vigtig og har vi kæmpet lidt for i forhandlingerne. For vi synes faktisk, at selv om det kan lyde tilforladeligt, at man bor sammen med familiens dyr, og det ligner en zoo, og at det måske kan være hyggeligt nok, hvis man kan lide dyr, så er det vigtigt, når tre piger, der måske har rejst fra den anden side af jorden for at komme hertil, siger op på baggrund af, at forholdene ikke er, som de er lovet, og hvis man ikke kan leve op til det, så kan man altså ikke regne med at kunne få au pair-piger til landet.
Vi vil dog foreslå én ændring, som jeg håber, vi kan finde tilslutning til. Vi er blevet opmærksomme på, at man først skal søge om adgang til Danmark, efter man har fået bevilget au pair-opholdstilladelsen, hvilket betyder, at uret så at sige begynder at tikke. Hvis der går en måned med at få papirerne i orden, er det faktisk kun 17 måneders ophold, man kan få i Danmark.
Derfor vil vi foreslå, at det fremover bliver sådan, at de 18 måneder starter fra det øjeblik, man rent faktisk kommer til Danmark, og ikke at man først får tilladelse, og den derefter gælder inklusive den tid, man skal bruge på at få sit visum og alt muligt andet.
Derudover synes vi, at det er vigtigt at sætte en lille smule fokus på nogle af ting, som ikke er omfattet af de ændringer, vi har lavet den her gang, og det drejer sig bl.a. om den her berømte formodningsregel, som altså gør, at folk, som f.eks. har fået afslag på studieophold i Danmark, ikke kan få et au pair-ophold.
Det er der for os ikke meget mening i. Vi synes, det er fint, at folk gerne vil lære Danmark at kende; vi synes, det er fint, at nogle gør det som et studieophold, at nogle gør det på anden vis som turister, og at nogle altså gør det som au pair. Vi kan altså simpelt hen ikke se, at det skulle være nogen stor forbrydelse mod den danske stat, at man en gang har fået afslag på et studieophold, så det skulle forhindre en i at få et au pair-ophold. Derfor synes vi, at der er grund til at kigge på den her formodningssag.
Endelig ville jeg jo gerne til sidst kunne sige, at vi var glade for den aftale, vi havde fået med integrationsministeren - en bred aftale om den her revision af au pair-reglerne - men jeg ved ikke rigtig, om der er en aftale, for det endte jo ikke med et møde, som vi egentlig havde aftalt, men med, at vi fik et lovforslag til gennemsyn. Derfor ved jeg ikke, om jeg kan bryste mig af at have en aftale med ministeren om en revision af au pair-reglerne.
Grunden til, at det måske ikke bare er ment i spøg, som det måske lyder, er jo, at der også ud over de ting, der fremlægges i lovforslaget, har været diskuteret en lang række ting i forbindelse med en effektiv kontrol og andre ting, som kan være væsentlige at holde sig ajour med. Så jeg håber, at ministeren vil give udtryk for eller indtryk af, at der er en aftale, for nu vi alligevel har forhandlet så langt, er der jo ingen grund til at stoppe før målstregen.