Initiativerne i handlingsplanen til bekæmpelse af handel med mennesker i perioden 2007-2010 er finansieret af et bredt flertal i Folketinget gennem satspuljen. Det skyldes jo, at alle ønsker at bekæmpe den moderne slavehandel, som handel med kvinder udgør. Det er forfærdeligt, at der her i landet findes mennesker, primært mænd, der ønsker at købe sex af kvinder, der er handlet til formålet. Vi kan ikke tilstrækkelig mange gange tage afstand fra denne trafik, som endog synes at være meget vanskelig at komme til livs.
Vi skal sætte ind mod bagmændene, og vi er jo i øvrigt nogle, som gerne vil kriminalisere køb af sex fra ofrene, men det er jo en debat, der er pågående i Folketinget andetsteds.
Det, vi i dag diskuterer, er en række forslag, som forsøger at afbøde de traumatiske effekter for ofrene, og samtidig dannes der i øvrigt grundlag for at ratificere Europarådets konvention på området. Her har vi i Danmark været noget sendrægtige med at skrive under, men med de ting, der gennemføres her, vil vi så være i stand til at ratificere, og det er selvfølgelig godt.
Men indholdet er selvfølgelig vigtigere end konventionerne, og her er der en række fremskridt. For det første er det jo efter meget fodslæberi lykkedes at formå regeringen til at udvide refleksionsperioden til potentielt
100 dage, hvis man altså samarbejder om hjemsendelse. Men her må vi sige, at vi deler bekymringen, som er udtrykt i en række høringssvar, om den ensidige fokus på hjemsendelse nødvendigvis er til kvindens tarv. Jeg synes, at det gør stort indtryk, når nogle af dem, der arbejder med de her kvinder, siger, at de, der har det største problem med de her ting - jeg nævner f.eks. Reden-STOP Kvindehandel - vil være de mest desperate og mishandlede kvinder, som er rædselsslagne for at vende tilbage til kriminelle netværk og videre mishandling og alt for bange til at overveje at anmelde bagmændene, som vil blive fængslet, hvis kvinderne, som det fremgår af lovforslaget, fortsat vil kunne frihedsberøves efter § 36 i udlændingeloven med henblik på at sikre muligheden for udsendelse. Det er jo sådan nogle kvinder, der har brug for en lang refleksionsperiode. Det er jo sådan nogle kvinder, der har brug for tilbud om social og psykologisk behandling, inden de på nogen måde bliver i stand til at vurdere, om de skal deltage i en hjemsendelse eller ej. Det er jo derfor, at man bør lytte, når høringssvarene næsten med en stemme, Amnesty International, Dansk Psykolog Forening, Red Barnet og Reden-STOP Kvindehandel, siger, at den måde, det er formuleret på, ikke er god nok, altså med den pistolpolitik, som det nærmest er et udtryk for, når man ligesom siger til folk, hvis du vil have de her tilbud, så skal du her og nu garantere, at du vil vende hjem, også selv om du er helt overbevist om, at det bliver lige i armene på bagmændene. Det synes vi ikke er godt nok, og vi håber, at vi kan finde hinanden i udvalgsbehandlingen, så vi kan bløde op på de formuleringer, så det mere bliver fokuseret på kvindernes tarv end på det danske samfunds behov for at få dem sendt hjem igen. Derudover synes vi, det er udmærket, at der ændres i reglerne omkring udvisning, sådan at det bliver udsendelse frem for udvisning, selv hvis der er en dom involveret, og vi synes også, at det er fornuftigt med et videns- og koordinationscenter, som på nationalt plan forsøger at samle op på de her initiativer, og som skal søge internationalt samarbejde. I parentes bemærket kan vi sige, at det sådan set også er det, vi gerne så på andre områder, f.eks. indsatsen mod tvangsægteskaber og æreskriminalitet, og derfor synes vi den model er god. Når vi så kommer til spørgsmålet omkring uledsagede børn, så er vi enige i, at alle børn skal have en repræsentant, men vi er også bekymrede over de høringssvar, der påpeger, at det jo altså ikke altid er til barnets tarv, at der bliver iværksat en eftersøgning, og det bliver sendt hjem til sine forældre. Der synes vi, man bør lytte bl.a. til Røde Kors, som siger, at det er vigtigt, hvis der er tvivl om, hvorvidt det er i barnets tarv at blive sendt hjem til forældrene, at man da ikke, som der er lagt op til i forslaget, siger, at det skal være hævet over enhver tvivl, at der er tale om menneskehandel og forældrene har været involveret, hvis børnene ikke skal sendes hjem til dem.
Vi tror, det er bedre at lytte til Røde Kors, som har erfaringen, og som siger, at hvis der er tvivl om de her forhold, bør man være tilbageholdende med at sende dem hjem til deres forældre. I hvert fald synes vi, det er fornuftigt, at den værge eller den repræsentant, der er udpeget, er den, der har det afgørende ord i den sag.
Endelig er der også spørgsmålet om evakuering, som man altså - lidt mærkeligt - har valgt at inddrage i det her lovforslag. Vi vil bare sige, at vi ikke har noget at udsætte på det, der foregik ved evakueringen fra Libanon. Det var flot, og der er grund til at rose det, og derfor synes vi, at det er lidt mærkeligt med al den lovgivning, der følger i kølvandet af den evakuering. Heldigvis er det ikke hver dag, vi evakuerer, men vi vil udforske under udvalgsforhandlingen, om der er nogen problemer i det her. Ellers lever vi nok med, at man kan samkøre de her registre.
Det sidste, jeg gerne vil nå at sige, handler om proformaægteskaber. Vi synes, det er fint, at der kommer en indberetningspligt, men vi vil benytte udvalgsbehandlingen til at fokusere på, at der er nogle problemer med retssikkerheden på hele proformaområdet. Vi hører historier om folk, hvor afgørelsen af, at deres ægteskab er proforma, har været meget lemfældig og præget af meget lidt retssikkerhed - i betragtning af hvor indgribende det er at sige til mennesker, at det ægteskab, de har indgået, af samfundet er blevet dømt til ikke at være af kærlighed, men at være proforma med henblik på at få ophold. Det vil vi også gerne bruge udvalgsbehandlingen til at sætte fokus på, selv om vi støtter indberetningspligten.