Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

I forbindelse med behandlingen af (L 196) Forslag til Lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 2. maj 2007 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 7:

”Mener ministeren, at Ungdommens Uddannelsesvejledning har de nødvendige kompetencer og forudsætninger til at varetage opgaverne i henhold til lovforslaget? I bekræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvilke ændringer der er sket siden 10. klasse høringen, idet der ved høringen fra Ungdommens Uddannelsesvejledning blev givet udtryk for, at kompetencer og forudsætninger vedrørende lovforslagets målgruppe ikke var til stede i Ungdommens Uddannelsesvejledning?”

 

Svar:

Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 298 af 30. april 2003 om vejledning om valg af uddannelse og erhverv, at skolekonsulenten for kuratorvirksomhed oftest er ansat ved pædagogisk-psykologisk rådgivning og  ud over sin vejledningsfaglige baggrund derfor også har en omfattende specialpædagogisk viden. Denne vejledningsfunktion indgår i Ungdommens Uddannelsesvejledning.

 

Efter lovforslagets § 3, stk. 2, 2. pkt., opfordres Ungdommens Uddannelsesvejledning til i nødvendigt omfang at inddrage andre sagkyndige fra kommunen eller fra andre kommuner, herunder pædagogisk-psykologisk rådgivning og skoler, hvor den unge har været optaget.

 

Grunden hertil er, at det ikke kan forventes, at Ungdommens Uddannelsesvejledning besidder dyb og specialiseret viden om hvert enkelt handicapområde, og det vil derfor være naturligt at medinddrage særligt sagkyndige i vejledningsprocessen.

 

Af det netop fremsatte lovforslag (L 171) om ændring af lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv og forskellige andre love, fremgår det af § 2, stk. 2, at ”Vejledningen skal varetages af personer, der har en uddannelses- og erhvervsvejlederuddannelse, som er godkendt af Undervisningsministeriet, eller som kan dokumentere et tilsvarende vejledningsfagligt kompetenceniveau.”

 

Dette lovforslag, som er en del af udmøntningen af ”Aftale om fremtidens velstand, velfærd og investeringer i fremtiden” fra 20. juni 2006, fastslår, at alle vejledere i fremtiden skal have en professionsbacheloruddannelse eller en diplomuddannelse i vejledning.

 

Diplomuddannelsen er pr. 1. januar 2007 udbudt på en række centre for videregående uddannelser og indeholder blandt andet modulet ”Vejledning af børn, unge og voksne med særlige behov”.

 

Formålet med dette modul er, at den studerende får viden om og forudsætninger for at kunne yde vejledning om uddannelse og erhverv af børn, unge og voksne, hvis udvikling kræver særlig hensyntagen eller støtte.

 

Under hensyntagen til ovenstående kan jeg ikke være enig i, at Ungdommens Uddannelsesvejledning ikke kan varetage opgaverne i forbindelse med loven om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder