ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

28. november 2006

 

 

Besvarelse af spørgsmål 2 ad L 19 stillet af Erhvervsudvalget den 9. november 2006.    

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål 2:

Kan ministeren oplyse, hvilke instanser der kontrollerer, at det ikke kun er golfbaner og lign., der får tildelt støttemidler, men også mere traditionelle erhvervsformål, herunder også f.eks. vareproducerende virksomheder?

 

Svar:

I henhold til lov om erhvervsfremme indstiller de regionale vækstfora, inden for rammerne af lovgivningen og de kommende operationelle programmer, til staten om konkrete projekter. Nærværende lovforslag uddyber og præciserer den administrative ordning, der blev besluttet i lov om erhvervsfremme. Under målet om regional konkurrenceevne og beskæftigelse får vækstfora med indstillingsretten, for så vidt angår regionaliserede midler, en central rolle i afgørelsen af, hvilke projekter der skal modtage tilskud. Erhvervs- og Byggestyrelsen vil som bevilgende myndighed følge indstillingerne, forudsat at alle regler er overholdt.

 

For de 10 pct. af midlerne, der fordeles efter konkurrence, foretager de regionale vækstfora den første prioritering af ansøgningerne om støtte og indstiller, hvilke konkrete projekter der efter deres opfattelse bør ydes tilskud til. Den endelige afgørelse om tildeling af disse midler træffes af økonomi- og erhvervsministeren efter høring af Danmarks Vækstråd.

 

Det skal understreges, at lovforslaget alene beskriver de administrative rammer for Regionalfondens og Socialfondens virke og ikke tilsigter at regulere den indholdsmæssige side af strukturfondenes virke i Danmark.

 

Lov om erhvervsfremme udgør sammen med EU-reglerne og de kommende operationelle programmer den overordnede ramme for den indholdsmæssige anvendelse af strukturfondene i Danmark fremover. Hertil kommer, at der i forbindelse med forberedelsen af den kommende strukturfondsperiode 2007-2013 som noget nyt udarbejdes en national strategisk referenceramme – en strategisk beskrivelse af, hvordan Danmark ønsker at anvende strukturfondsmidlerne.

 

Selv om lovforslaget ikke regulerer strukturfondenes indholdsmæssige side, kan jeg oplyse, at der fra regeringens side lægges vægt på, at strukturfondsmidlerne primært skal anvendes til udvikling af de lokale og regionale vækst- og erhvervspolitiske rammebetingelser for de danske virksomheder inden for innovation, iværksætteri, uddannelse og anvendelsen af ny teknologi, jf. også lov om erhvervsfremme.

 

Som udgangspunkt er det ønsket, at midlerne anvendes til at understøtte større strategiske satsninger, som med udgangspunkt i gældende EU-regler, operationelle programmer for hhv. Regionalfonden og Socialfonden samt strategisk referenceramme for strukturfondene for 2007-13 mv. også medvirker til at udmønte de regionale vækstforas erhvervsudviklingsstrategier. Ønsket om større strategiske satsninger fremgår af de operationelle programmer.

 

Støtte til fx enkeltvirksomheders anlægsinvesteringer vil kun i særlige situationer være relevant og vil være begrænset til geografiske yderområder i Danmark, som har helt særlige strukturelle udfordringer, og hvor udviklingen halter efter udviklingen i resten af landet.

 

Under målet om det europæiske territoriale (grænseoverskridende) samarbejde vil udvælgelsen af projekter blive besluttet i overvågnings- eller styringsudvalg med deltagelse fra alle de lande, der er omfattet af et givet program. De grænseoverskridende og tværnationale programmer udarbejdes sammen med vores nabolande og forventes over vinteren at kunne sendes til Bruxelles med henblik på godkendelse i Kommissionen. Det forventes ikke, at programmerne under målet om det europæiske territoriale samarbejde vil give mulighed for direkte virksomhedsstøtte.

 

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr    10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk