Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             9. maj 2007

J nr.             004-U18-158

  

 

Trafikudvalget har i brev af 19. april 2007 stillet mig følgende spørgsmål 3 vedrørende L 182, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 3:

 

" Ministeren bedes uddybe, hvem der vil skulle betale gebyret for kvalifikationsbeviset, hvorfor gebyret er på 500 kr. samt hvilke omkostninger gebyret dækker."

 

Svar:

 

Det er ikke reguleret i lovforslaget, hvem der i øvrigt skal betale gebyret. Men da det er et personligt bevis, vil det, med mindre der indgås aftale om andet, være chaufføren, der skal afholde udgifterne til gebyret.

Det vil imidlertid kunne aftales mellem en vognmand og dennes chauffører eller i brancheaftaler/overenskomster, at f.eks. arbejdsgiveren skal betale for beviset. Dette ses i vid udstrækning på en række områder i dag.

Eksempelvis indførtes der ved en ændring af færdselsloven i 2005 et gebyr på 525 kr. for udstedelse af førerkort til den digitale fartskriver, tackografen. Arbejdsmarkedets parter indgik dengang en frivillig brancheaftale om, at arbejdsgiveren betalte førerkortet. Chaufføren skulle dog selv betale, såfremt han forlod virksomheden inden 6 måneder efter, at kortet var udstedt. Denne ordning er nu en del af de nye overenskomster på bus- og godsområdet.  

Et andet eksempel er gebyret på 260 kr. for fornyelse af erhvervskørekort på busområdet, hvor der ligeledes er fundet en fælles brancheløsning. Det fremgår således af overenskomsterne på busområdet, at arbejdsgiveren betaler for fornyelse af erhvervskørekort.

Erfaringerne viser således, at der i vid udstrækning findes løsninger i branchen vedrørende betaling af gebyrerne, i særdeleshed gennem frivillige brancheaftaler/overenskomster.

Det kan bemærkes, at gebyret på ca. 500 kr. for udstedelse af kvalifikationsbevis til de ca. 1.000 elever, der årligt gennemfører en ungdomsuddannelse, vil blive betalt af skolen, da en erhvervsuddannelse til chauffør er 100 % offentligt finansieret.

Gebyret på ca. 500 kr. (2007-niveau) for udstedelse af et kvalifikationsbevis er et formålsbestemt, omkostningsdækkende gebyr. Gebyret vil blive opkrævet, forinden beviset udstedes.

Gebyrindtægterne skal dække de langsigtede gennemsnitsomkostninger i perioden 2007 - 2017 ved administration af ordningen. Udgifterne til administration forventes at være på ca. 7,8 mio. kr. årligt (2007-niveau), når ordningen er fuldt indfaset i 2014.

Administrationsopgaverne, der løses af Færdselsstyrelsen, består af tre hovedopgaver. Der er for det første tale om godkendelse af uddannelsescentre og uddannelser. Opgaven omfatter behandling af ansøgninger og udstedelse af godkendelser. I den forbindelse skal der gennemgås uddannelsesplaner, lærerkvalifikationer, prøver m.v.

For det andet skal der gennemføres tilsyn med de godkendte uddannelsessteder. Opgaven omfatter tilsyn med uddannelserne og prøverne. Dette vil blandt andet indebære besigtigelser.

Endelig er der tale om generel administration, herunder registrering og udstedelse af beviser. Opgaven omfatter opbygning og vedligeholdelse af et register over de ca. 76.000 chauffører omfattet af ordningen samt tilhørende udstedelse af beviser. Endvidere indgår behandling af henvendelser fra chauffører og politi samt behandling af klager.

Der vil indtil 2012 være underskud på ordningen på grund af omkostningerne ved etablering af ordningen og den gradvise indfasningsordning for efteruddannelse af chauffører, som først vil være fuldt gennemført i 2014. Underskuddet på ordningen vil blive "afdraget" af merindtægter fra gebyrerne, indtil der i 2017 opnås balance.

Det vil løbende ske en vurdering af, om gebyrniveauet er i overensstemmelse med det langsigtede gennemsnitlige omkostningsniveau. Hvis der opnås varigt overskud eller underskud fra gebyrindtægterne, vil gebyret blive reduceret henholdsvis forøget. Det bemærkes, at alle indtægter og udgifter vedrørende kvalifikations- og efteruddannelsesordningen for chauffører vil være regnskabsmæssig adskilt fra Færdselsstyrelsens øvrige indtægter og udgifter.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen