Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             9. maj 2007

J nr.             004-U18-158

  

 

Trafikudvalget har i brev af 19. april 2007 stillet mig følgende spørgsmål 2 vedrørende L 182, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 2:

 

" Ministeren bedes oplyse, om det vil være muligt at iværksætte både de grundlæggende uddannelser og efteruddannelserne hurtigere, end der lægges op til i lovforslaget."

 

Svar:

 

Ifølge Uddannelsesdirektivet skal de buschauffører, der skal indfases i efteruddannelsesordningen, dvs. de chauffører, der har erhvervet kørekort til bus før den 10. september 2008, senest 5 år efter denne dato gennemføre en efteruddannelse. Tilsvarende skal lastbilchauffører, der har erhvervet kørekort til lastbil før den 10. september 2009, senest 5 år efter denne dato gennemføre en efteruddannelse. Indfasningen skal ske ifølge en tidsplan fastsat af medlemsstaten. Medlemsstaten kan afkorte fristen til 3 år eller forlænge fristen til 7 år, således at fristen falder sammen med datoen for udløbet af kørekortets gyldighedsperiode eller giver mulighed for en gradvis igangsættelse af efteruddannelse.

Der er således i direktivet intet til hinder for, at der sker en hurtigere indfasning af efteruddannelsen end den i lovforslaget foreslåede tidsplan, der opererer med en frist på 5 år og 3½ måned for den samlede gennemførsel af efteruddannelsen for henholdsvis bus- og lastbilchauffører. Der opereres alene med tidspunkter for, hvornår en chauffør senest skal have gennemført efteruddannelsen.

Når der ikke er valgt en kortere tidsfrist, skyldes det, at der med den foreslåede tidsplan sikres, at den nødvendige uddannelsesmæssige kapacitet og kvalitet er til stede.Jeg kan i øvrigt oplyse, at man fra transportbranchens side har tilsluttet sig den foreslåede tidsplan for indfasning af efteruddannelsen.

Med venlig hilsen

Flemming Hansen