Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             9. maj 2007

J nr.             004-U18-158

  

 

Trafikudvalget har i brev af 16. april 2007 stillet mig følgende spørgsmål 1 vedrørende L 182, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 1:

 

" Ministeren bedes redegøre for, hvordan efteruddannelse af danske erhvervschauffører, der alene kører i Danmark og ikke krydser grænser

 mellem EUs medlemslande, kan være et EU-anliggende og ikke er omfattet af nærhedsprincippet, således at området reguleres af medlemslandene selv. "

 

Svar:

 

I uddannelsesdirektivet har Kommissionen redegjort for forholdet til nærheds- og pro­portionalitetsprincippet.  Kommissionen anfører følgende:

 

”Målet for dette direktiv, nemlig indførelse af fællesskabskrav om grund­læggende kvalifikationer og efteruddannelse, kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne og kan derfor på grund af den foreslåede handlings omfang og virkninger bedre gennemføres på fællesskabsplan. Fællesskabet kan derfor træffe foranstaltninger i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, jf. traktatens artikel 5. I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går dette direktiv ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå dette mål.”

 

Idet sigtet med forslaget bl.a. er at sikre mere ensartede konkurrencevilkår inden for vejtransporterhvervet i EU, har vi fra dansk side vurderet, at de omhandlede tiltag er i overensstemmelse med nærheds- og proportionali­tetsprincippet.

 

Disse synspunkter har også været forelagt Europa-Udvalget i forbindelse med den danske beslutningsprocedure forud for vedtagelse af direktivforslaget.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen