|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            9. maj 2007 J nr.            004-U18-158  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 16. april 2007 stillet mig følgende spørgsmål 1 vedrørende L 182, som jeg hermed skal besvare.
" Ministeren bedes redegøre for, hvordan efteruddannelse af danske erhvervschauffører, der alene kører i Danmark og ikke krydser grænser
 mellem EUs medlemslande, kan være et EU-anliggende og ikke er omfattet af nærhedsprincippet, således at området reguleres af medlemslandene selv. "
I uddannelsesdirektivet har Kommissionen redegjort for forholdet til nærheds- og proÂportionalitetsprincippet.  Kommissionen anfører følgende:
â€MÃ¥let for dette direktiv, nemlig indførelse af fællesskabskrav om grundÂlæggende kvalifikationer og efteruddannelse, kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne og kan derfor pÃ¥ grund af den foreslÃ¥ede handlings omfang og virkninger bedre gennemføres pÃ¥ fællesskabsplan. Fællesskabet kan derfor træffe foranstaltninger i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, jf. traktatens artikel 5. I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, gÃ¥r dette direktiv ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nÃ¥ dette mÃ¥l.â€
Â
Idet sigtet med forslaget bl.a. er at sikre mere ensartede konkurrencevilkÃ¥r inden for vejtransporterhvervet i EU, har vi fra dansk side vurderet, at de omhandlede tiltag er i overensstemmelse med nærheds- og proportionaliÂtetsprincippet.
Â
Disse synspunkter har også været forelagt Europa-Udvalget i forbindelse med den danske beslutningsprocedure forud for vedtagelse af direktivforslaget.
Flemming Hansen