Betænkning afgivet af Socialudvalget den 3. maj 2007
Betænkning
over
 Forslag til lov om ændring af lov om social service
(Styrkelse af ungdomssanktionen og undersøgelse af person og opholdsrum på sikrede institutioner)
[af socialministeren (Eva Kjer Hansen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. marts 2007 og var til 1. behandling den 11. april 2007. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og socialministeren sendte den 15. januar 2007 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 161. Den 26. marts 2007 sendte socialministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er ikke i tvivl om, at behovet for ungdomssanktionen er til stede. Baggrunden for dens vedtagelse var konkrete sager om bl.a. gruppevoldtægter i København og Århus med fortrinsvis unge indvandrere.
Ungdomssanktionen har i sit udgangspunkt en dobbelt rolle, idet den både skal fungere som straf og være behandlende. Målgruppen er sanktionsdømte og svært utilpassede drenge og piger mellem 12 og 18 år, som ikke kan anbringes i traditionelle døgnforanstaltninger. Der er altså tale om svært belastede unge med voldsomme adfærdsmæssige reaktioner og en destruktiv social adfærd, så behovet for både straf og behandling er i høj grad til stede.
DF mener, at ungdomssanktionen er en rigtig løsning for kriminelle unge, men rent indholdsmæssigt er der brug for justeringer, hvis den skal virke efter hensigten. Det er ikke tilfredsstillende, at der er en recidivprocent på 82.
DF støtter dette forslag, som indeholder tre elementer, der kan skabe en større sammenhæng mellem de tre faser i ungdomssanktionen, men mener dog, at der grundlæggende er behov for en gennemgribende gennemgang af ungdomssanktionen, og at den rettelig hører hjemme under Kriminalforsorgen.
Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslistens medlem af udvalget understreger, at EL fra starten har været imod ungdomssanktionen. Ungdomsfængsler er ikke måden at håndtere ungdomskriminalitet på. Derimod er der behov for flere ressourcer til kommunerne, herunder ressourcer til ordentlig sagsbehandling, så sagsbehandlerne ikke har så mange sager, generelt bedre arbejdsforhold, en fornuftig ungdomspolitik m.v.
Derfor ønsker EL heller ikke at støtte skærpede regler om ransagning og undersøgelse af de unge selv osv., så det i endnu større omfang kommer til at ligne fængselsforhold.
Sluttelig skal det tilføjes, at forslaget er finansieret af satspuljemidler. EL er ikke med i satspuljeaftalen. Det er EL ikke, fordi EL ikke mener, det er rimeligt, at kontanthjælpsmodtagere, folkepensionister, efterlønsmodtagere og førtidspensionister ikke skal have den samme udvikling i indkomst som det øvrige samfund, og EL kan slet ikke forstå, hvorfor det er kontanthjælpsmodtagere, førtidspensionister og folkepensionister m.v., der skal betale for den sociale indsats mod ungdomskriminalitet. Det burde være en solidarisk skattepolitik, der finansierede denne indsats.
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
 Hans Andersen (V)  Anne‑Mette Winther Christiansen (V)  Gudrun Laub (V) nfmd. Inger Beinov Støjberg (V)  Pia Kristensen (DF) fmd. Henrik Brodersen (DF)  Tina Petersen (DF)  Tom Behnke (KF)  Per Ørum Jørgensen (KF)  Mette Frederiksen (S)  Hüseyin Arac (S)  Lene Hansen (S)  Lise von Seelen (S)  Martin Lidegaard (RV)  Bente Dahl (RV)  Pernille Vigsø Bagge (SF)  Line Barfod (EL)
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
52 |
|
Enhedslisten (EL) |
6 |
Socialdemokratiet (S) |
47 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
23 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
18 |
|
Fólkaflokkurin (FF) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
17 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
11 |
|
Uden for folketingsgrupperne (UGF) |
1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 181
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Høringssvar og høringsnotat, fra socialministeren |
2 |
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
3 |
1. udkast til betænkning |