Â
|
1060 København K
Att.: Ellinor Colmorten
SociÂalministeriets udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (styrkelse af ungdomssanktioÂnen)
Socialministeriet har i henvendelse af 15. januar 2007 bedt SocialÂpædagogernes Landsforbund, HK/Kommunal og Dansk SocialrÃ¥dgiverforening om bemærkninger til det pÃ¥gældende lovudkast om en styrkelse af ungdomssanktionen. Indholdet i lovudkastet bestÃ¥r af bestemmelser om en mÃ¥lretning af handleplaner, sÃ¥ det sikres, at de unge kommer i gang med uddannelse eller i beskæftigelse, tilknytning af koordinator, som sikrer sammenhæng i de tre faser og holder møde med de unge, forældrene og andre relevante parter samt muligÂhed for at undersøge den unges person og opholdsrum pÃ¥ de sikrede afdelinger. Desuden beskrives initiativer om dokuÂmentation og evaluering.
Vi mener, at de unge, der idømmes ungdomssanktion, har behov for ro, stabilitet og lang tids sammenhængende indÂsats fra nogle tydelige voksne, som de unge kan fÃ¥ tillid til og fÃ¥ mulighed for at danne relationer til. Det er en forudsætÂning for at fastholde unge i de socialpædagogiske tilbud og for det motivationsarbejde, der kan fÃ¥ dem ind i en positiv udvikling. Ungdomssanktionen har efter vores opfattelse grundlæggende haft svært ved at leve op til disse krav blandt andet pÃ¥ grund af den lidt vilkÃ¥rlige brug af lukket regi i den indledende fase, pÃ¥ grund af brud mellem de forskellige faser og endelig fordi kommunens forpligtelse til at fortsætte indÂsatsen i fase tre og især i det efterfølgende efterværn er for svag. Vi er derfor enige i at styrke ungdomssanktionen med hensyn til sammenhæng og kontinuitet. Vi hÃ¥ber, at især en koordinator kan være med til at styrke sanktionens svageste punkt. Vi beklager imidlertid, at der ikke er overvejelser om selve foranstaltningens grundstruktur. Vi kan godt være i tvivl om, hvor langt man kan komme med en ny person bygÂget
â€ovenpå†sanktionen og med endnu en udbygning af handleÂplanerne med nye elementer. Efter vores opfattelse er det afgørende for succes i arbejdet med de unge et godt og staÂbilt socialpædagogisk arbejde pÃ¥ anbringelsesstederne og en styrkelse af fase tre og det efterfølgende efterværn. Det er desværre de punkter, hvor forslaget er svagest.
Vi er enige i, at der skal ske en mÃ¥lretning af handleplanerne for de pÃ¥gældende unge, sÃ¥ der bliver fokus pÃ¥ uddannelse eller beskæftigelse. Samtidig mener vi, at ogsÃ¥ udvikling af de unges personlige og sociale kompetencer er af stor betydÂning for et godt udfald af indsatsen, og at det skal sikres i handleplanen. Samtidig er det helt centralt, at der tages udÂgangspunkt i den enkelte unges individuelle behov. I beÂmærkningerne i lovudkastet om denne mÃ¥lretning angives det, at â€Specielt i forhold til unge i ungdomssanktionen er det bl.a. særlig relevant i forhold til sundhedsforhold at være opmærksom pÃ¥ unge med psykiske problemer og problemer med misbrug, og tage højde for en evt. behandling af dette i handleplanenâ€. Her bør det ogsÃ¥ nævnes, at der skal være særlig opmærksomhed pÃ¥ unge med et lavt IQ. Det er vores opfattelse, at der er unge med svag begavelse, som idømÂmes ungdomssanktion, hvor der i stedet var brug for en anÂden indsats. Hvis unge har sÃ¥danne særlige vanskeligheder som de nævnte, bør det afspejle sig i de tilbud, som foreslÃ¥s for de pÃ¥gældende. Det er for ofte ikke tilfældet i dag. Efter vores opfattelse bør udredningen, forberedelserne af handleÂplanen og en psykologisk undersøgelse pÃ¥begyndes i vareÂtægtsperioden, og det bør markeres klart i lovudkastet. Samtidig skal vigtigheden af, at forældrene inddrages, unÂderstreges stærkt.
De hidtidige erfaringer fra ungdomssanktionen viser blandt andet, at der mangler sammenhæng mellem de tre faser. Her er den foreslÃ¥ede koordinator i lovudkastet en mulighed for, at der bliver etableret et bindeled og en brobygger melÂlem faserne i et forsøg pÃ¥, at ungdomssanktionen kommer til at virke som en samlet indsats. Koordinatoren bør ogsÃ¥ arÂbejde pÃ¥ at styrke den unges netværk, pÃ¥ at fÃ¥ den unge til at forblive i det socialpædagogiske forløb og i øvrigt give den unge støtte. Det er i den forbindelse helt afgørende, at koorÂdinatoren bÃ¥de er en person, den unge har tillid til, og at vedkommende er i stand til at fÃ¥ de forskellige parter til at arbejde sammen. Det indebærer ogsÃ¥, at der skal være muÂlighed for, at den unge kan fÃ¥ en anden koordinator end den, der er udpeget i første omgang, f.eks. hvis forholdet mellem koordinator og den unge af en eller anden grund kommer til at udvikle sig skævt. Der er ikke i lovforslaget nævnt noget om tidsforbrug for koordinatoren, men det er indlysende, at det ikke er muligt at varetage de beskrevne funktioner, uden at der er afsat den tilstrækkelige tid til opgaverne. Det bør fremgÃ¥ tydeligt af forslaget.
Koordinatorerne skal ikke lave det samme som sagsbehandÂlerne, men de skal arbejde tæt sammen som nævnt i forslaÂgets bemærkninger. Vi mener i den forbindelse, at forslaget helt mangler at forholde sig til, hvad der er behov for i komÂmunerne for at fÃ¥ ungdomssanktionen til at fungere. HerunÂder tiltag i forvaltningen, der kan sikre ressourcer, kontinuiÂtet og fokusering pÃ¥ ungdomssanktionens særlige problemÂstillinger. Forslaget bygger meget pÃ¥, at etablering af koordiÂnatoren â€udenfor†kommunen kan løse problemerne, og der er ikke noget i forslaget, der kan medvirke til at fastholde kommunerne pÃ¥, at der i forvaltningsarbejdet skal være kvaÂlitet, stabilitet og de nødvendige kompetencer i forhold til ungdomssanktionen. Herunder for eksempel grænser for, hvor mange sager den enkelte sagsbehandler skal varetage, hvis arbejdet skal kunne udføres kvalificeret. En ny, ekstern person kan ikke løse problemer, hvis det blandt andet skylÂdes overbelastning og urimelige arbejdsvilkÃ¥r for de sagsbeÂhandlere, der i sidste instans skal have overblik over, hvad der foregÃ¥r i det enkelte forløb og være sagsstyrende.
Det bliver ikke – for nu at udtrykke det mildt - nogen ukompliceret rolle at være koordinator. Derfor bør der løÂbende være opmærksomhed pÃ¥, hvordan det i praksis komÂmer til at fungere. I den forbindelse skal det nævnes, at vi er meget enige i det forslag, der omtales i de almindelige beÂmærkninger under afsnit 4.4, hvorefter der nedsættes en følgegruppe blandt andet bestÃ¥ende af praktikere, der løÂbende skal følge ungdomssanktionen (og andre indsatser for unge kriminelle), sÃ¥ der kan udveksles erfaringer og foretaÂges justeringer undervejs, hvis der bliver behov for det. Her er det oplagt, at gruppen blandt andet løbende vurderer, hvordan bestemmelserne om koordinatoren i praksis bliver udmøntet, og hvilke barrierer der eventuelt er for, at der kan arbejdes kvalificeret med denne særlige opgave. I den forÂbindelse er vi opmærksomme pÃ¥, at der planlægges en særÂlig evaluering to Ã¥r efter lovens ikrafttræden. Denne evalueÂring mÃ¥ imidlertid ikke stÃ¥ i vejen for, at følgegruppen ogsÃ¥ beskæftiger sig med, hvordan det kommer til at gÃ¥ i praksis med de kommende koordinatorer.
Det fremgÃ¥r endvidere af bemærkningerne, at en handleplan ogsÃ¥ kan indeholde en beskrivelse af den støtte, den unge skal have efter tredje fase, altsÃ¥ en beskrivelse af et eventuÂelt efterværn efter det 18. Ã¥r. At efterværn i henhold til lov om social service i denne sammenhæng ligger efter fase tre bør efter vores opfattelse understreges yderligere, idet der er erfaringer for, at kommuner opfatter selve fase tre som efÂterværn. Det bør i den forbindelse overvejes at gøre det til et krav, at der i handleplanen for den unge er en egentlig stilÂlingtagen til efterværn efter fase tre. Endvidere bør koordiÂnatoren for den enkelte unge kunne â€følge med†i forbindelse med et efterværn.
I rapporten fra socialministerens ekspertgruppe om ungÂdomssanktionen blev det blandt andet fremhævet, at der af hensyn til motivationen hos den unge og sammenhængen i indsatsen bør arbejdes med at fremskaffe et velegnet anÂbringelsessted i fase to, sÃ¥ snart indstillingen til en ungdomsÂsanktion foreligger. Det blev endvidere anbefalet, at der stilÂles særlige krav til de anbringelsessteder, som arbejder med unge kriminelle som mÃ¥lgruppe, og at det kan ske ved at opÂstille særlige godkendelseskriterier. Det er vi meget enige i, og vi vil stærkt anbefale, at det indgÃ¥r i forbindelse med dette lovforslag i form af en bemyndigelse til socialministeÂren. I givet fald vil vi anbefale, at de særlige kriterier fastÂsættes i samarbejde med praktikere pÃ¥ omrÃ¥det. Endelig skal vi understrege vigtigheden af, at anbringelsessteder for unge kriminelle bestÃ¥r af smÃ¥ enheder, sÃ¥ der i videst muligt omÂfang kan tages udgangspunkt i, hvad den enkelte unge har brug for.
I rapporten fra ekspertgruppen blev der anbefalet etablering af en særlig efter- eller specialistuddannelse for ansatte udÂdannede pædagoger samt en merituddannelse til ansatte uden pædagogisk uddannelse, der beskæftiger sig med kriÂminelle unge pÃ¥ anbringelsessteder. Vi mener, at et sÃ¥dant mere generelt uddannelsesinitiativ vil kunne medvirke til et betydeligt løft i arbejdet pÃ¥ dette særlige omrÃ¥de.
Vedrørende de foreslÃ¥ede bestemmelser i § 123a om underÂsøgelse af barnet, den unge og opholdsrum pÃ¥ de sikrede afÂdelinger skal vi bemærke, at begrebet â€ordensbestemmelser†optræder i § 123a, stk. 1 og stk. 2, uden at det i bemærkÂningerne i lovudkastet nærmere er forklaret, hvad der menes med det, sÃ¥ formuleringen fremstÃ¥r løs og upræcis. Efter vores opfattelse skal den pÃ¥gældende undersøgelse kun kunne gennemføres af sikkerhedshensyn. Endvidere bør det være en betingelse i § 123a, stk.2, at der er tale om en beÂgrundet konkret mistanke.
Det fremgÃ¥r af § 123, stk. 3, at â€Undersøgelse af, hvilke efÂfekter barnet eller den unge har i sin besiddelse pÃ¥ sin perÂson, mÃ¥ kun undtagelsesvis foretages og overværes af perÂsoner af andet køn end den ungeâ€. Det bør ændres, sÃ¥ en sÃ¥dan undersøgelse aldrig kan foretages og overværes af en person af andet køn end den unge. Endelig skal det underÂstreges, at reglerne om legemsbesigtigelse kun skal kunne anvendes i de ekstraordinære situationer, hvor der vurderes at være fare pÃ¥ færde og af hensyn til sÃ¥vel de unges som medarbejdernes sikkerhed, og at bestemmelsen ikke mÃ¥ omfatte egentlig kropsvisitation. Det er i øvrigt vigtigt, at den bekendtgørelse, der skal udmønte reglerne om undersøgelse, kommer hurtigt efter lovens vedtagelse, sÃ¥ institutionerne ikke skal vente længe uden klare regler, som det for eksemÂpel skete med frihedsbekendtgørelsen fra JuÂstitsministeriet.
Til slut vil vi fremhæve det initiativ, som fremgÃ¥r af afsnit 4.2 i de almindelige bemærkninger – udarbejdelse af en hÃ¥ndbog om ungdomssanktionsforløbet. Der er en række problemstilÂlinger i forbindelse med ungdomssanktionen, hvor det sandÂsynligvis ikke hjælper med nye eller reviderede lovbestemÂmelser, men derimod om udvikling af god praksis. Det kan - for blot at nævne et par eksempler - handle om samarbejdet mellem de sikrede afdelinger og anbringelsesstederne i fase to og om en stærkt tiltrængt kvalificering af fase tre, der i dag fungerer svagt. Vi hilser pÃ¥ denne baggrund en sÃ¥dan hÃ¥ndbog velkommen, og vi forventer, at den udarbejdes med inddragelse af praktikere, der har erfaringer med ungdomsÂsanktionen.
Endelig vil vi benytte lejligheden til at foreslÃ¥, at der foretaÂges en undersøgelse af, hvordan § 140, stk. 4 i lov om social service i praksis fungerer. Efter bestemmelsen skal en komÂmune udarbejde en foreløbig handleplan senest syv dage efÂter, at kommunen har modtaget dokumentation fra politiet om voldskriminalitet eller anden alvorlig kriminalitet begÃ¥et af en ung under 18 Ã¥r.
Venlig hilsen
Henning Breinholt                       Benny Andersen                Per Støve
formand                                    forbundsnæstformand        formand
Dansk Socialrådgiverforening        Socialpædagogernes Socialpolitisk Udvalg
                                                        Landsforbund                   HK/Kommunal