|
1060 København K
Sendt til e-mail: [email protected]
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (styrkelse af ungdomssanktionen)
Danske Regioner har i e-mail af 15-01-2007 fra Socialministeriet modtaget udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (styrkelse af ungdomssanktionen) i høring.
Danske Regioner tager forbehold for eventuelle yderligere bemærkninger til lovforslaget, der i så fald eftersendes efter endelig politisk behandling.
Lovforslaget har som hovedformål at styrke indholdet i ungdomssanktionen, så de unge i ungdomssanktionen får brudt deres kriminelle løbebane og kan vende tilbage til et normalt liv, hvilket blandt andet indebærer at de påbegynder uddannelse eller kommer i beskæftigelse.
Styrkelsen af ungdomssanktionen skal ifølge lovforslaget ske ved
- målretning af handleplanerne og en skærpelse af reglerne vedrørende revision af handleplanerne, der samlet skal sikre større fokus på uddannelse og beskæftigelse,
- etablering af en koordinatorfunktion, der skal sikre sammenhæng og samarbejde mellem de forskellige faser og involverede aktører i sanktionsforløbet.
Lovforslaget indeholder desuden forslag om
- mulighed for at undersøge den unges person og opholdsrum på de sikrede institutioner.
I strategien for en styrkelse af ungdomssanktionen indgår også udarbejdelsen af en beskrivelse af krav til anbringelsessteder der modtager kriminelle unge, samt udviklingen af et dokumentationssystem, der skal kunne dokumentere og – på sigt – forbedre indsatsen. Disse punkter indgår ikke i det udkast til lovforslag, der er sendt i høring. Dog indgår der i bemærkningerne til lovforslaget nogle overvejelser omkring udviklingen af et dokumentationssystem.
Danske Regioner tilslutter sig lovforslagets intentioner om en styrkelse af ungdomssanktionens indhold. Foreningen hilser det velkomment, at der sker et kvalitetsløft af handleplanerne, og at der skabes større sammenhæng og samarbejde gennem ungdomssanktionsforløbet, således at der sker en koordineret indsats i forhold til barnet eller den unge.
Danske Regioner kan desuden principielt tilslutte sig forslaget om, at der gives hjemmel til, at der over for børn og unge i sikrede institutioner i visse tilfælde administrativt kan besluttes at foretage undersøgelse af barnets eller den unges opholdsrum eller person. Foreningen finder det imidlertid vigtigt, at ganske særlige forhold skal være til stede, førend ovennævnte indgreb kan foretages, og skal således foreslå, at der i magtanvendelsesbekendtgørelsen opstilles klare kriterier for, hvornår sådanne indgreb kan finde sted. Det kan i den forbindelse overvejes at udarbejde en vejledning til magtanvendelsesbekendtgørelsen overfor børn og unge, der er anbragt uden for eget hjem.
Danske Regioner har desuden følgende konkrete bemærkninger til forslaget om undersøgelse af den unges opholdsrum eller person:
- Med lovteksten til § 123 a, stk. 3, hjemles der adgang til, at undersøgelse af, hvilke effekter barnet eller den unge har i besiddelse på sin person, undtagelsesvis kan foretages og overværes af personer af andet køn end den unge.
Af de specielle bemærkninger til nr. 4 om § 123 a, stk. 2-4 fremgår derimod, at undersøgelsen skal foretages og bevidnes af personale af samme køn som den unge.
      For at skabe sammenhæng mellem lovtekst og bemærkninger, finder Danske Regioner det hensigtsmæssigt, at det i bemærkningerne præciseres og eventuelt eksemplificeres, hvornÃ¥r lovforslagets krav om â€undtagelsesvis†mÃ¥ anses for værende opfyldt. Det skal i den forbindelse bemærkes, at det efter Danske Regioners opfattelse kun bør forekomme i helt særlige tilfælde.
- Det fremgår af bemærkningerne til nr. 4 om § 123 a, stk. 2-4, at en undersøgelse af den unges person skal registreres på et indberetningsskema udarbejdet til dette formål, som straks skal sendes til opholdskommunen. Danske Regioner skal i den forbindelse foreslå, at indberetning skal ske til den kommunalbestyrelse eller det regionsråd, der fører tilsyn med den pågældende sikrede døgninstitution, således at der anvendes samme systematik som ved øvrige magtanvendelser, jfr. bekendtgørelse nr. 1613 af 12-12-2006 om magtanvendelse overfor børn og unge, der er anbragt udenfor eget hjem.
Af de generelle bemærkninger til lovforslaget, afsnit 4.4 vedrørende dokumentation og evaluering, fremgår det, at der ønskes udviklet et dokumentationssystem, der kan følge resultaterne af indsatsen for de unge, der har gennemført en ungdomssanktion, samt registrere hvilken indsats den enkelte unge har modtaget. Der er ikke fastlagt en model for dokumentationssystemet, men i bemærkningerne til lovforslaget nævnes det svenske system ADAD som en mulighed.
Danske Regioner er fortaler for, at der udvikles brugbare metoder og værktøjer til dokumentation af den sociale og socialpædagogiske indsats og af kvaliteten og resultaterne heraf. Foreningen kan derfor bakke op om, at evaluering og dokumentation indgår som et indsatsområde i strategien for en styrket ungdomssanktion.
Danske Regioner skal gøre opmærksom på dokumentationssystemet, Det Sociale Indikatorprojekt (SIP), hvis formål er at muliggøre evaluering, måling og dokumentation af indsats, resultater og effekt af den sociale og socialpædagogiske indsats. Hvor ADAD er et samtaleinstrument, hvis formål er at give et sammensat billede af unges livssituation indenfor en række områder med henblik på at vurdere omfanget af den unges problemer og behov, udgør SIP et mere omfattende dokumentationsinstrument, der knytter beskrivelser af unges udviklingsforløb til den faktisk gennemførte indsats.
Det er Danske Regioner holdning, at Det Sociale Indikatorprojekt bør være en mulig model for dokumentationssystemet.
De ovennævnte forslag kan forventes at medføre øgede udgifter for de sikrede institutioner, og Danske Regioner tager forbehold herfor. Â