Socialministeriet

Att. Elinor Colmorten

[email protected]

 

 

    

26-01-2007

 

 

 

Høringssvar om udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (styrkelse af ungdomssanktionen).

 

Børne- og Kulturchefforeningen (BKF) vil hermed gerne takke for muligheden for at kommentere det fremsendte forslag til lovændring.

 

Generelt

BKF anerkender behovet for at sikre sammenhæng mellem de 3 faser i ungdomssanktionen og støtter forslaget om, at der samtidig sættes større fokus på, at de unge gennem uddannelse og beskæftigelse sikres et bedre grundlag for at kunne vende tilbage til et normalt liv.

Det virker som en unødig øget detaljering af lovgivningen, at der indføres et nyt begreb – koordinator - for denne gruppe unge. Det er BKF´s opfattelse at funktionen kan indeholdes i de allerede eksisterende muligheder i lovgivningen vedrørende kontaktperson/personlig rådgiver samt mentorordninger.

BKF vil derfor foreslå, at målsætningen om sammenhæng og uddannelse/beskæftigelse beskrives i loven samtidig med at den skitserede økonomi afsættes til formålet, mens forslag til den mere konkrete opgaveløsning – f.eks. deltagere i og antal af netværksmøder – eventuelt kunne indskrives i vejledningen.

BKF mener at den væsentligste indsats skal ske i forhold til involvering og motivering af den unge. Uden en indsats og et engagement fra den unge vil selv den bedste kommunale indsats have vanskeligt ved at give den fornødne effekt.  

 

Koordinator

Der gives i bemærkningerne til forslaget vedrørende ansættelse af en koordinator udtryk for, at målet er at have én gennemgående voksen i hele perioden under ungdomssanktionen – og samtidig en voksen, er kender den unge. Samtidig foreslås det, at denne voksne eventuelt kunne være en ansat på den unges anbringelsessted.

BKF ønsker at pege på, at det kan vise sig ansættelsesmæssigt urealistisk at sikre, at tilknytningen bliver til én voksen, om end målsætningen herom er fornuftig.

Samtidig vil BKF foreslå, at der indføjes andre eksempler på kontaktpersoner, som kunne være ungdomskonsulenter eller medarbejdere i Ungdommens Uddannelsesvejledning. Formålet hermed er, at sikre en støre sammenhæng til det nærmiljø, hvor den unge hører hjemme, og desuden fastholde det nødvendige fokus på uddannelse og beskæftigelse. Det vil næppe give sammenhæng og kontinuitet at vælge en ansat på det enkelte anbringelsessted som kontaktperson.

Uddannelse og rådgivning/vejledning

 

BKF ser det som yderst positivt, hvis beskrivelsen af opgaven for Styrelsen for Specialrådgivning og Social Service betyder, at styrelsen skal tilbyde uddannelse af de kommunalt ansatte medarbejdere samt efterfølgende tilbyde rådgivning og vejledning, idet arbejdsgiveransvaret fortsat forventes at påhvile kommunen.

 

Dokumentation og evaluering

BKF mener, at dokumentationen af indsats og resultat på dette område bør sammentænkes med den form for dokumentation, der i øvrigt iværksættes i forhold til den kommunale indsats efter børneparagrafferne i Lov om Social Service, så der ikke på denne specifikke indsats udvikles et særskilt dokumentationssystem.

 

 

 

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:

Per B. Christensen, Tlf. 55 88 30 01, [email protected], eller

Bruno Borella, Tlf. 99 88 77 70, [email protected]

 

 

 

PÃ¥ bestyrelsen vegne

Bruno Borella.