Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 9, som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. april 2007, om forslag til lov om ændring af færdselsloven (Alkoholkoncentration i udåndingsluft, nulgrænse for euforiserende stoffer m.v.) (L 180).

 

 

 

Lene Espersen

/

 Lars Hjortnæs

 


Spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg om forslag til lov om ændring af færdselsloven (Alkoholkoncentration i udåndingsluft, nulgrænse for euforiserende stoffer m.v.) (L 180):

 

”Hvilke overvejelser vedrørende Ribemodellen gør ministeren sig såvel generelt som konkret i forhold til L 180?”

 

Svar:

 

Efter Justitsministeriets oplysninger bygger den såkaldte Ribe-model på reglerne om inddragelse af førerret.

 

Det følger af færdsels­lovens § 60, stk. 1, at politiet kan inddrage førerretten, hvis den pågældende ikke længere opfylder betingelserne for at få kørekort. Endvidere fremgår det af færdselslovens § 56, stk. 3, at kørekort kan nægtes den, der er af­hængig af brug af euforiserende eller andre bevidst­heds­påvir­kende stoffer. Disse regler har i Ribe-modellen været anvendt i tilfælde, hvor der uafhængig af en konkret kørsel er konstateret et misbrug af euforiserende stoffer hos en person med førerret.

 

Forslaget om en nulgrænse vedrører derimod en anden situation. Den foreslåede nulgrænse vil finde anvendelse i de situationer, hvor det i et konkret tilfælde konstateres, at en person rent faktisk har kørt eller har forsøgt at føre motordrevet køretøj med bevidsthedspåvirkende stoffer i blodet.

 

Reglerne om erhvervelse og inddragelse af førerret ændres ikke med lovforslaget. Den foreslåede bestemmelse om en nulgrænse for kørsel med bevidsthedspåvirkende stoffer i blodet har således ikke betydning for de regler, som danner baggrund for Ribe-modellen.