Betænkning afgivet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 9. maj 2007

Betænkning

over

Forslag til lov om ændring af universitetsloven

(Vejledning af studerende og afleveringsfrist for speciale)

[af videnskabsministeren (Helge Sander)]

 

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 14. marts 2007 og var til 1. behandling den 30. marts 2007. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Videnskab og Teknologi.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og videnskabsministeren sendte den 1. februar 2007 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 102. Den 14. marts 2007 sendte videnskabsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 2 spørgsmål til videnskabsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.

Fra socialdemokratisk side er vi glade for, at vi med velfærdsaftalen har slået fast, at der skal arbejdes målrettet på, at flere studerende gennemfører deres universitetsuddannelse på normeret tid, og at færre studerende afbryder deres uddannelse uden at gennemføre den. I det danske samfund har vi brug for så meget veluddannet arbejdskraft som muligt. Derfor er det værd at arbejde for, at de studerende motiveres og anspores til at gøre deres studier færdige på normeret tid, naturligvis uden at kvaliteten kommer til at lide under det. Når tal fra Danmarks Statistik viser, at halvdelen af de studerende, der fuldfører en kandidatuddannelse, er mere end 6 år om det, er det for mange, også når erfaringen viser, at mange studerende hænger fast i »specialesumpen« i årevis, nogle desværre uden nogen sinde at afslutte uddannelsen endeligt. Det er endnu mere ærgerligt, når uddannelsen trækker ud, bare fordi det er blevet normen på visse uddannelser, og fordi der ikke er en motiverende deadline. Derfor synes vi, det er værd at sætte ind med forskellige tiltag til at hjælpe de studerende med at komme i mål med deres uddannelse inden for normeret tid. Med dette lovforslag sikres en række gode og nyttige tiltag:

En bindende tidsbegrænsning for specialeskrivning, således at de specialestuderende ved specialets start får en deadline, de skal forholde sig til. For langt de fleste specialestuderende drejer det sig om et halvt år, svarende til de 30 ECTS-point, som deres specialesemester er sat til. Er deres speciale normeret til flere ECTS-point, får de en tilsvarende senere deadline. Det understreges, at det selvsagt ikke er tanken at slække på de faglige og indholdsmæssige krav til specialet, men måske i højere grad at sikre et niveau, der matcher den tidsperiode, specialet er normeret til. De studerende sikres retten til at gå til en omprøve eller reeksamination i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf, hvis de ikke består i første omgang. Der er en generelt større satsning på studievejledning. Der er en særlig studievejledningsindsats for studerende, der er forsinkede i deres uddannelse. Endelig sikres det, at det pædagogiske niveau hos universitetslærerne styrkes gennem løbende pædagogisk udvikling og efteruddannelse.

Det skal i denne sammenhæng understreges, at det med velfærdsaftalen blev sikret, at der afsættes midler til at styrke kvaliteten af uddannelserne. Således er der afsat 69 mio. kr. i 2007, 61 mio. kr. i 2008 og 75 mio. kr. i 2009. Fra socialdemokratisk side havde vi selvsagt gerne afsat flere midler til disse formål, men disse beløb var, hvad vi kunne opnå i forhandlingerne.

Fra socialdemokratisk side støtter vi varmt de ambitiøse og gode mål, der lægges op til med denne lov. Imidlertid er der stor forskel på, hvordan vi søger at nå målene. Vi er meget optaget af, at vi fra politisk side søger at lede med tillid og motivation, frem for at styre med kontrol. Derfor er vi glade for, at det i forligskredsen lykkedes os at ændre dele af loven, således at mere af ansvaret lægges over til universiteterne selv, frem for at alt styres centralt fra ministeriet. Bl.a. slås det nu fast, at det er universiteterne selv, der bestemmer deres semesterstruktur, tilrettelæggelse af undervisning og eksamen. I det hele taget er Socialdemokratiet optaget af, at universiteterne ledes ved motivation og positive incitamenter frem for med pisk og straffeekspeditioner.

Et mindretal i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


 

  Michael Aastrup Jensen (V) Â  Britta Schall Holberg (V) Â  Tina Nedergaard (V) Â  Torsten Schack Pedersen (V) Â  Hanne Severinsen (V) fmd.  Jesper Langballe (DF) Â  Jørn Dohrmann (DF) Â  Per Ã˜rum Jørgensen (KF) Â  Jens Jørgen Nygaard (KF) Â  Rasmus Prehn (S) Â  Magnus Heunicke (S) Â  Christine Antorini (S) Â  Sophie Hæstorp Andersen (S) nfmd.  Margrethe Vestager (RV) Â  Charlotte Fischer (RV) Â  Marie Fugl (SF) Â  Per Clausen (EL) 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

52

 

Enhedslisten (EL)

6

Socialdemokratiet (S)

47

 

Siumut (SIU)

1

Dansk Folkeparti (DF)

22

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Fólkaflokkurin (FF)

1

Det Radikale Venstre (RV)

16

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

11

 

Uden for folketingsgrupperne (UFG)

3

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 179

Bilagsnr.

Titel

1

Høringssvar og høringsnotat, fra videnskabsministeren

2

Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

3

1. udkast til betænkning

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 179

Spm.nr.

Titel

1

Spm., om ministeren mener, at lovforslaget skaber problemer i forhold til universiteternes udvikling af 4 + 4-ordninger og 3 + 5-ordninger, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm., om ministeren ser nogen problemer med forskerrekruttering for universiteterne i forbindelse med forkortelse af specialetiderne i lovforslaget, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå