ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

 

 

 

 

30. april 2007

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr.   10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk

 

 

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 15 af 23. april 2007 fra Folketingets Boligudvalg vedrørende forslaget til lov om ændring af byggeloven, lov om almene boliger m.v. og lov om bygnings- og boligregistrering. (Byggeskadeforsikring) (L 177).

 

 

Spørgsmål 15:

Det fremgår af bemærkningerne til § 25 F, stk. 5, at offentliggørelse af navne i visse tilfælde skal kunne ske uanset de regler, der er fastsat i persondataloven. Ministeren bedes uddybe disse bemærkninger og herunder redegøre og begrunde, præcist i hvilke tilfælde det kan komme på tale ikke at respektere persondataloven. Ministeren bedes desuden oplyse, hvorvidt en persons navn kan blive offentliggjort, selv om vedkommende ikke er blevet dømt ved en domstol, samt hvor længe vedkommende kan risikere at skulle have offentliggjort sit navn.

 

Svar:

Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at der er hjemmel til at offentliggøre navne og eventuelt cvr.nr. på fysiske og juridiske personer, der har udført, eller medvirket til udførelsen af arbejder, hvor der efterfølgende er konstateret en dækningsberettiget skade.

 

Formålet med offentliggørelsen er at øge forbrugerbeskyttelsen. Dette sker ved at give kommende forbrugere og bygherrer oplysning om, hvilke entreprenører, rådgivere og materialeleverandører, der har udført arbejder, hvor der efterfølgende er konstateret en dækningsberettiget skade. Dette vil have en præventiv effekt, og oplysningerne kan således medvirke til generelt at højne kvaliteten i byggeriet.

 

Det er Erhvervs- og Byggestyrelsens vurdering, at hensynene bag offentliggørelsesordningen, herunder det nævnte hensyn til forbrugeroplysning, vejer så tungt – sammenholdt med hensynet til virksomhedernes interesse i at beskytte oplysninger om deres forhold – at der bør være adgang til at offentliggøre navne på virksomheder, der har bidraget til eller forårsaget en dækningsberettiget skade. Offentliggørelse af oplysninger vil give forbrugere og bygherrer mulighed for at få indsigt i hvilke virksomheder der har udført eller bidraget til dækningsberettigede skader, og dermed eventuelt fravælge disse.

 

Det er vurderingen, at en offentliggørelse af disse oplysninger ikke vil omfatte fortrolige oplysninger.

 

Den foreslåede ordning fraviger persondatalovens regler. Fravigelsen består i, at der indføres en generel regel om offentliggørelse. Persondatalovens regler bestemmer, at der ved beslutning om offentliggørelse skal ske en konkret vurdering fra sag til sag. Det er dog vurderet, at hensynene bag offentliggørelsen tilsiger, at der skal være mulighed for generel offentliggørelse af virksomhederne, der har bidraget til, eller forårsaget en dækningsberettiget skade.

 

Det vil blive fastsat i bekendtgørelsen, at hvis der verserer en retssag eller anden form for tvist om ansvarsspørgsmålet, kan der ikke ske offentliggørelse, førend retssagen/ tvisten er afsluttet.

 

I henhold til persondatalovens § 5, stk. 5, må indsamlede oplysninger ikke opbevares på en måde, der giver mulighed for at identificere den registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt af hensyn til de formål, hvortil oplysningerne behandles.

 

Der vil på grundlag af persondatalovens § 5, stk. 5 blive fastsat regler i bekendtgørelsen om, hvor længe navne kan være offentliggjort. Det er hensigten at fastsætte, at offentliggørelsen højst kan vare i to år.