Til Folketingets Uddannelsesudvalg

 

Dato

19. marts 2007

 

 

Vedrørende lovforslag om 10. klasse og Vejledningsreform

 

Efterskoleforeningen anmoder hermed om mulighed for at få foretræde for udvalget vedrørende lovforslag 171 og 172.

Foreningen ønsker at give udtryk for, at vi anser de politiske forlig om de to lovforslag som et vigtigt fælles skridt i retning af at bidrage til, at flest muligt af de unge både foretager det for dem rigtige valg af ungdomsuddannelse og også gennemfører uddannelsesforløbet.

 

For efterskolerne betyder lovforslagene, at skolerne har mulighed for perspektivskifte, samtidig med at skolerne kan at opretholde de undervisningstilbud, som en stadig stigende andel af de unge og deres forældre har tilvalgt, trods usikkerhed om 10. klasses fremtid.

 

Ønsker til ændringer i bestemmelserne for at fremme elevernes mulighed for at få en ungdomsuddannelse:

Foreningen har i høringssvarene udtrykt ønske om, at enkelte bestemmelser af hensyn til elevernes muligheder for at få en ungdomsuddannelse ændres. Det gælder fx

·       adgangen til aflægge fsa prøver i tysk/fransk (hvor lovforslaget kun giver mulighed for at aflægge prøver i de bundne fag);

·       muligheden for, at elever fra en prøvefri 9. klasse ved at tage fsa eller fs10 prøver i 10. klasse opnÃ¥r retskrav pÃ¥ optagelse pÃ¥ en gymnasial uddannelse (forslaget vil kræve ændring af optagelsesbetingelserne)

·       muligheden for længerevarende brobygning, hvis den udløser merit til en ungdomsuddannelse (hvor lovforslaget afskærer fx muligheden for merit pÃ¥ landbrugets grunduddannelse);

·       mulighed for brobygning til en bredere kreds af uddannelser end gymnasiale- og erhvervsuddannelser (hvor vi ønsker adgang til alle SU godkendte uddannelser og fx ogsÃ¥ søfartsuddannelser og uddannelser indenfor forsvaret).

·       Samt krav til efterskolerne om, at de ogsÃ¥ i 9. klasse udarbejder uddannelsesplaner, der stÃ¥r mÃ¥l med de tilsvarende i folkeskolen (vi sætter pris pÃ¥, at forslaget overlader til den enkelte frie skole, om den vil følge bestemmelserne for folkeskolen, men i betragtning af uddannelsesplanernes ændrede betydning, anser vi det for vigtigt, at alle elever har krav pÃ¥ en uddannelsesplan uanset hvilken skole elever gÃ¥r pÃ¥).

 

Skolernes mulighed for at tilrettelægge prøveaflæggelsen

Efterskoleforeningen ønsker at påpege, at bestemmelsen om adgang til at aflægge prøver ved vinterterminen ikke er særlig praktisabel på en efterskole med mindre skolen tilrettelægger semesterlæsning. Skolen skal kunne stå inde for, at eleverne er forberedt til aflæggelse af prøverne, og den elev, der ønsker at aflægge prøve til vinterterminen, bør derfor vælge et skoletilbud, der er tilrettelagt med henblik herpå. Problemstillingen kan efter foreningens vurdering løses ved et krav om, at skolerne på deres hjemmeside redegør for deres tilbud.

 

Efterskolernes mulighed for at hjælpe elever med særlige behov

Efterskolerne er parate til at bidrage med en særlig indsats i forhold til de elever, der har behov for ekstra støtte. SÃ¥ledes bidrager vi gerne med vore erfaringer om  mentorordningstilbud, som vel at mærke bør rettes bÃ¥de mod elever, der stiler mod en erhvervsuddannelse og mod de gymnasialt rettede elever. Efterskolerne vil ogsÃ¥ gerne have mulighed for at følge bestemmelserne om ”særligt tilrettelagte undervisningstilbud”, idet mÃ¥lgruppen for sÃ¥danne tilbud i høj grad er at finde pÃ¥ efterskolerne (de fleste fra denne mÃ¥lgruppe er let identificerbare, idet PPR typisk er inde i billedet). Vi opfordrer endelig til, at bestemmelsen om, integrationselever først udløser tillægstaksameter, nÃ¥r de har gennemført 12 uger af et kursus ophæves, da bestemmelsen dels er bureaukratisk dels hæmmer adgangen til introduktionsforløb for unge med anden etnisk baggrund pÃ¥ efterskolerne.

 

Ønsker til fleksibilitet i tilrettelæggelse af brobygning

Efterskoleforeningen vurderer, at de overordnede bestemmelser om brobygning giver skolerne mulighed for at forbedre de unges introduktion til videre uddannelsesvalg. Vi opfordrer til, at der ved tilrettelæggelsen af brobygningen tages skyldige hensyn til, at nogle efterskoleelever af geografiske og trafikale grunde vil være afskåret fra at følge et brobygningsforløb og samtidig bo på efterskolen. Forsøg i efterskolen har vist, at det kan være en fordel for såvel efterskolen som ungdomsuddannelsesinstitutionen at en begrænset del af brobygningen foregår som forlagt undervisning på efterskolen. Vi opfordrer til, at denne mulighed – som har været i tidligere oplæg til lovgivningen – igen kommer ind.

Folketingets 10. klasse høring viste, hvor vigtigt det er med bedre kendskab til hinanden, når der skal bygges bro mellem grundskolen/10.klasse og ungdomsuddannelserne. 10. klasse interessenterne opfordrer til, at ministeren indbyder repræsentanter fra begge parter til at indgå i et forum til udvikling af modeller for brobygning.

 

Modenhed og uddannelsesmotivation

Efterskoleforeningen havde gerne set, at der i 10. klasse lovforslaget, som begrundelse for valg af 10. klasse også var peget på, at 10. klasse er et uddannelsestilbud til unge med behov for at opnå større modenhed og uddannelsesmotivation, før de går i gang med en ungdomsuddannelse. Det er det billede, vi kan genkende blandt vore elever, og det bekræftes da også af Undervisningsministeriet egen Rambøll evaluering af 10. klasse og af CeFUs nyeste undersøgelser.

 

Som det fremgår kan Efterskoleforeningen overordnet set tilslutte sig den nuværende udformning af de to lovforslag. Vore forslag er udformet primært med det formål at udvide de unges muligheder i forhold til den foreslåede lovtekst.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Troels Borring

Formand

 

Direkte 65 99 22 75

Mobil 21 79 24 10

[email protected]

Efterskoleforeningen

 

Efterskolernes Sekretariat

Vartov

Farvergade 27, H, 2.

1463  København K

Tlf. 33 12 86 80

Fax 33 93 80 94

 

[email protected]

www.efterskole.dk