Folketingets Socialudvalg Â
Dato: 20. april 2007 |
                                |
Folketingets Socialudvalg har i skrivelse af 2. april 2007 (ad L 170) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål nr. 41:
Spørgsmål nr. 41:
â€Ministeren bedes redegøre for, hvorfor netop Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og Dansk Center for Undervisningsmiljø fÃ¥r monopol pÃ¥ opgaverne med styring og udvikling pÃ¥ dagtilbudsomrÃ¥det samt til at udstikke retningslinier for de konkrete fortolkninger og udmøntninger af loven udenom den parlamentariske kontrol.â€
Svar:
Indledningsvis kan jeg oplyse, at hverken EVA eller Dansk Center for Undervisningsmiljø varetager myndighedsopgaver på dagtilbudsområdet herunder træffer afgørelser eller fortolker dagtilbudsloven.
EVA og Dansk Center for Undervisningsmiljø har ikke, som anført i spørgsmÃ¥let, monopol pÃ¥ opgaver i relation til styring og udviklingen af omrÃ¥det. SÃ¥ledes kan andre institutter, firmaer m.v. fortsat udøve forskning, foretage undersøgelser og lignende pÃ¥ omrÃ¥det.Â
Med Folketingets vedtagelse af lov om ændring af lov om Danmarks Evalueringsinstitut (evalueringer på folkeskoleområdet og dagtilbudsområdet) blev dagtilbudsområdet omfattet af lov om Danmarks Evalueringsinstitut. Ændringsloven trådte i kraft 1. januar 2007.
Danmarks Evalueringsinstitut skal forestÃ¥ systematisk indsamling af viden, analyse, evaluering og formidling af viden pÃ¥ dagtilbudsomrÃ¥det. Danmarks Evalueringsinstitut har fÃ¥et opgaven, idet instituttet allerede i dag foretager videnscenteropgaver i forhold til bl.a. grundskolen og dermed har erfaringer inden for omrÃ¥det.Â
Endeligt kan jeg oplyse, at lovforslagets §§ 12 og 13 om børnemiljøvurderinger er en videreførelse af lov nr. 485 af 7. juni 2006 om børnemiljø i dagtilbud.
I forbindelse med børnemiljøloven blev det indført, at Dansk Center for Undervisningsmiljø skulle forestå rådgivning og vejledning vedrørende børnemiljø i dagtilbud, idet Dansk Center for Undervisningsmiljø i en årrække har rådgivet og vejledet skoler og uddannelsesinstitutioner om undervisningsmiljø. Hensigten var, at dagtilbuddene fik mulighed for at trække på Dansk Center for Undervisningsmiljøs erfaringer fra skoleområdet, hvor det blev vurderet, at der måtte være en vis grad af sammenfald i problemstillingerne og spørgsmål.
Carina Christensen
  Â
            /Charlotte Meibom