Folketingets Socialudvalg  

 

 

 

 

 

 

Dato: 20. april 2007

                                


Folketingets Socialudvalg har i skrivelse af 2. april 2007 (ad L 170) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål nr. 41:

 

Spørgsmål nr. 41:

”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor netop Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og Dansk Center for Undervisningsmiljø får monopol på opgaverne med styring og udvikling på dagtilbudsområdet samt til at udstikke retningslinier for de konkrete fortolkninger og udmøntninger af loven udenom den parlamentariske kontrol.”

 

Svar:

Indledningsvis kan jeg oplyse, at hverken EVA eller Dansk Center for Undervisningsmiljø varetager myndighedsopgaver på dagtilbudsområdet herunder træffer afgørelser eller fortolker dagtilbudsloven.

 

EVA og Dansk Center for Undervisningsmiljø har ikke, som anført i spørgsmålet, monopol på opgaver i relation til styring og udviklingen af området. Således kan andre institutter, firmaer m.v. fortsat udøve forskning, foretage undersøgelser og lignende på området. 

 

Med Folketingets vedtagelse af lov om ændring af lov om Danmarks Evalueringsinstitut (evalueringer på folkeskoleområdet og dagtilbudsområdet) blev dagtilbudsområdet omfattet af lov om Danmarks Evalueringsinstitut. Ændringsloven trådte i kraft 1. januar 2007.

 

Danmarks Evalueringsinstitut skal forestå systematisk indsamling af viden, analyse, evaluering og formidling af viden på dagtilbudsområdet. Danmarks Evalueringsinstitut har fået opgaven, idet instituttet allerede i dag foretager videnscenteropgaver i forhold til bl.a. grundskolen og dermed har erfaringer inden for området. 

 

Endeligt kan jeg oplyse, at lovforslagets §§ 12 og 13 om børnemiljøvurderinger er en videreførelse af lov nr. 485 af 7. juni 2006 om børnemiljø i dagtilbud.

 

I forbindelse med børnemiljøloven blev det indført, at Dansk Center for Undervisningsmiljø skulle forestå rådgivning og vejledning vedrørende børnemiljø i dagtilbud, idet Dansk Center for Undervisningsmiljø i en årrække har rådgivet og vejledet skoler og uddannelsesinstitutioner om undervisningsmiljø. Hensigten var, at dagtilbuddene fik mulighed for at trække på Dansk Center for Undervisningsmiljøs erfaringer fra skoleområdet, hvor det blev vurderet, at der måtte være en vis grad af sammenfald i problemstillingerne og spørgsmål.

 

 

Carina Christensen

   

             /Charlotte Meibom