Folketingets Socialudvalg Â
Dato: 20. april 2007 |
                                |
Folketingets Socialudvalg har i skrivelse af 30. marts 2007 (ad L 170) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål nr. 11:
Spørgsmål nr. 11:
â€SÃ¥fremt de fire formÃ¥l beskrevet i § 1 skal opfattes som sidestillede, har ministeren sÃ¥ overvejet, hvordan man vil prioritere mellem formÃ¥lene, i situationer, der giver anledning til modstrid mellem disse, f.eks. i forbindelse med modulordninger, der har til formÃ¥l at skabe fleksibilitet for familierne, og dermed lever op til § 1, nr. 2, men som samtidig giver uro i institutionerne og dÃ¥rligere personaledækning, og derfor ikke lever op til bestemmelsen i § 1, nr. 1 om trivsel, udvikling og læring?â€
Svar:
Indledningsvist kan jeg henvise til min besvarelse af Socialudvalgets spørgsmål 4 og 9.
Ved tilrettelæggelsen af dagtilbuddenes arbejde og struktur skal der tages højde for, at alle lovens formål tilgodeses.
For så vidt angår familiefleksordninger, herunder hensynet til familiens fleksibilitet i forhold til barnets trivsel, udvikling og læring, kan jeg oplyse, at der i 2005 blev afsat 10 mio. kr. årligt i 2005 og 2006 til iværksættelse af en forsøgsordning, hvor kommunerne kunne søge om tilskud til udvikling, administration og evaluering af modulordninger i dagtilbud til børn. Familiestyrelsen foretog i 2006 en evaluering af erfaringerne fra forsøgene med familiefleksordninger. Evalueringen pegede både på fordele og svagheder ved de ordninger, der var omfattet af evalueringen.
PÃ¥ denne baggrund har regeringen besluttet at iværksætte en nærmere undersøgelse af familiefleksordningerne med henblik pÃ¥ at fÃ¥ udarbejdet et katalog over â€gode eksemplerâ€, hvor kvaliteten for bÃ¥de børn, forældre og det pædagogiske personale og pædagogisk udvikling tilgodeses. Undersøgelsen sendes i udbud inden for nærmeste fremtid.
Carina Christensen
Â
                                                                                   /Charlotte Meibom