Ministeriet for Familie- og Forbrugsanliggender Stormgade 2-6 1470 København K
|
Â
NBL/lh
Sag: 2006-SLCSFA-00715 Dokument: 231088
Side 1 af 2 |
Høringssvar til udkast til forslag om dagtilbudslov
Socialpædagogernes Landsforbund (SL) har den 23. november modÂtaget forslag til Dagtilbudslov (lov om dag-, fritids- og klubtilbud mv. til børn og unge) til høring. SL takker for muligheden for at komÂmentere udkastet til forslaget til en ny dagtilbudslov.
Lovforslaget samler bestemmelserne om dag-, fritids- og klubtilbud på normalområdet til børn og unge i en ny selvstændig lov. Lovfor-slaget er overvejende en videreførelse af gældende bestemmelser om dag-, klub- og fritidstilbud i lov om social service.
Lovforslaget hverken omfatter eller ændrer § 32 og § 36 i lov om soÂcial service (jf. lovbekendtgørelse nr. 929 af 5. september 2006) om henholdsvis særlige dagtilbud og særlige klubtilbud. Børn med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, hvis behov ikke kan dækkes i de almindelige tilbud, er sÃ¥ledes ikke omfattet af dagtilbudsloven, jf. § 4 stk. 3. Det tydeliggøres dermed, at børn og unge pÃ¥ normalomrÃ¥det er adskilt fra børn og unge pÃ¥ specialomrÃ¥det, idet de er omfattet af en anden lov og et andet ministerium, hvilket SL ogsÃ¥ finder henÂsigtsmæssigt.
§ 7: Formål for dagtilbud
Forslaget om en ny dagtilbudslov ophæver § 21 i lov om social serÂvice (jf. lovbekendtgørelse nr. 929 af 5. september 2006), hvoraf det af stk. 1 fremgÃ¥r at: â€Kommunalbestyrelsen skal fastsætte mÃ¥l og rammer for dagtilbuddenes arbejde som en integreret del bÃ¥de af kommunens samlede, generelle tilbud til børn og af den forebygÂgende og støttende indsats over for børn, herunder børn med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med andet behov for støtteâ€. En tilsvarende formulering er ikke at finde i formÃ¥lsparagraffen for dagtilbud i den nye dagtilbudslov. SL undrer sig i den forbindelse over, at hverken udsatte børn, børn med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller børn med andre behov for støtte er medtaget i den nye formÃ¥lsparagraf 7. Særligt da børn med behov for en særlige indsats er omfattet i formÃ¥lsparagraffen for fritidshjem, jf. § 45, og børn og unge med behov for støtte er nævnt i formÃ¥lsparagraffen for klubtilbud, jf. § 65.
§ 8: Pædagogiske læreplaner
Evalueringen af loven om pædagogiske læreplaner, som Ministeriet for Familie- og Forbrugsanliggender udgav i august 2006, viste blandt andet, at de pædagogiske læreplaner ikke i tilstrækkelig grad er med til at støtte udsatte børn og unge. Blandt andet stÃ¥r der i rapporten, at der blandt dagtilbuddene er en oplevelse af, at de ofte ikke har de fornødne kompetencer og ressourcer til at arbejde mÃ¥lrettet med børn med særlige behov. I lovforslaget stÃ¥r der i § 8, stk. 3, at: â€Den pædagogiske læreplan skal beskrive de pædagogiske metoder og akÂtiviteter, der iværksættes for at nÃ¥ mÃ¥leneâ€. Mens der i § 8, stk. 4 stÃ¥r, at: â€Det skal fremgÃ¥ af den pædagogiske læreplan, hvilke metoÂder, aktiviteter og eventuelle mÃ¥l, der opstilles og iværksættes i forÂhold til børn med særlige behovâ€. Det undrer i den forbindelse SL, at metoder og aktiviteter for børn med særlige behov ikke nødvendigvis skal iværksættes med henblik pÃ¥ et bestemt pædagogisk mÃ¥l.
Venlig hilsen
Benny Andersen
Forbundsnæstformand