Ministeriet for Familie- og Forbrugsanliggender

Stormgade 2-6

1470  København K

 

 

 

 

 

Den 14. december 2006

 

Socialfaglig afdeling

NBL/lh

 

Sag: 2006-SLCSFA-00715

Dokument: 231088

 

Side 1 af 2

 

 

Høringssvar til udkast til forslag om dagtilbudslov

 

Socialpædagogernes Landsforbund (SL) har den 23. november mod­taget forslag til Dagtilbudslov (lov om dag-, fritids- og klubtilbud mv. til børn og unge) til høring. SL takker for muligheden for at kom­mentere udkastet til forslaget til en ny dagtilbudslov.

 

Lovforslaget samler bestemmelserne om dag-, fritids- og klubtilbud på normalområdet til børn og unge i en ny selvstændig lov. Lovfor-slaget er overvejende en videreførelse af gældende bestemmelser om dag-, klub- og fritidstilbud i lov om social service.

 

Lovforslaget hverken omfatter eller ændrer § 32 og § 36 i lov om so­cial service (jf. lovbekendtgørelse nr. 929 af 5. september 2006) om henholdsvis særlige dagtilbud og særlige klubtilbud. Børn med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, hvis behov ikke kan dækkes i de almindelige tilbud, er således ikke omfattet af dagtilbudsloven, jf. § 4 stk. 3. Det tydeliggøres dermed, at børn og unge på normalområdet er adskilt fra børn og unge på specialområdet, idet de er omfattet af en anden lov og et andet ministerium, hvilket SL også finder hen­sigtsmæssigt.

 

§ 7: Formål for dagtilbud

Forslaget om en ny dagtilbudslov ophæver § 21 i lov om social ser­vice (jf. lovbekendtgørelse nr. 929 af 5. september 2006), hvoraf det af stk. 1 fremgår at: ”Kommunalbestyrelsen skal fastsætte mål og rammer for dagtilbuddenes arbejde som en integreret del både af kommunens samlede, generelle tilbud til børn og af den forebyg­gende og støttende indsats over for børn, herunder børn med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med andet behov for støtte”. En tilsvarende formulering er ikke at finde i formålsparagraffen for dagtilbud i den nye dagtilbudslov. SL undrer sig i den forbindelse over, at hverken udsatte børn, børn med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller børn med andre behov for støtte er medtaget i den nye formålsparagraf 7. Særligt da børn med behov for en særlige indsats er omfattet i formålsparagraffen for fritidshjem, jf. § 45, og børn og unge med behov for støtte er nævnt i formålsparagraffen for klubtilbud, jf. § 65.

 

§ 8: Pædagogiske læreplaner

Evalueringen af loven om pædagogiske læreplaner, som Ministeriet for Familie- og Forbrugsanliggender udgav i august 2006, viste blandt andet, at de pædagogiske læreplaner ikke i tilstrækkelig grad er med til at støtte udsatte børn og unge. Blandt andet står der i rapporten, at der blandt dagtilbuddene er en oplevelse af, at de ofte ikke har de fornødne kompetencer og ressourcer til at arbejde målrettet med børn med særlige behov. I lovforslaget står der i § 8, stk. 3, at: ”Den pædagogiske læreplan skal beskrive de pædagogiske metoder og ak­tiviteter, der iværksættes for at nå målene”. Mens der i § 8, stk. 4 står, at: ”Det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvilke meto­der, aktiviteter og eventuelle mål, der opstilles og iværksættes i for­hold til børn med særlige behov”. Det undrer i den forbindelse SL, at metoder og aktiviteter for børn med særlige behov ikke nødvendigvis skal iværksættes med henblik på et bestemt pædagogisk mål.

 

 

 

Venlig hilsen

 

 

 


Benny Andersen

Forbundsnæstformand