|
|
|
Dato: |
||
Besvarelse |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 4 ad L 17 stillet af Folketingets udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 1. november 2006.
Spørgsmål:
â€Ministeren bedes oplyse, hvorfor ministeren vil afskære ansøgere fra at klage over en afvisningsafgørelse?â€
Svar:
Selvbetjeningsmodellen indføres for at skabe større brugertilfredshed og øge effektiviteten i sagsbehandlingen. Selvbetjeningsmodellen skal medvirke til at motivere ansøgeren til i højere grad at tage ansvar for oplysningen af sagen, herunder oplysninger, som den herboende og ansøgeren er de nærmeste til at skaffe.
Afvisningsafgørelserne vil alene være formalitetsafvisninger. Konsekvensen af afvisning er alene, at ansøgeren henvises til at indgive en ny ansøgning. Dermed vil en eventuel klagesagsbehandling alene kunne have til formål at konstatere, om en ansøgning indeholder de nødvendige oplysninger og skal indgives på ny. Formålet med en eventuel klageadgang vil dermed ikke stå mål med ressourceforbruget i forbindelse med klagesagsbehandling.
Hertil kommer, at afskæring af klageadgangen ikke er til hinder for, at Integrationsministeriet som overordnet myndighed kan gå ind i konkrete sager af egen drift.