Dato:

4. december 2006

Kontor:

Udlændingelovskontoret

J.nr.:

2006/4099-68

Sagsbeh.:

LEJ

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 16 ad L 17 stillet af Folketingets udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 15. november 2006.

 

Spørgsmål:

”Hvad er den nærmere begrundelse for at afvise en ansøgning, der ikke er fuldt oplyst, frem for at vejlede ansøgeren om hvilke oplysninger, der mangler, jf. også høringssvaret fra Landsorganisationen i Danmark om, at forslaget kan betyde, at sagsbehandlingstiderne bliver længere, hvis ansøgninger skal indgives flere gange på grund af afvisning? Ministeren bedes i den forbindelse forholde sig til, at der kan være helt almindelige mennesker, som ikke kan siges at mangle særlige forudsætninger, der har gjort deres bedste for at oplyse sagen, men som grundet det omfattende og komplicerede regelsæt og de mange krav til dokumentation, der i øvrigt kan ændre sig over tid, jf. lovforslagets bemærkninger, efter myndighedernes opfattelse ikke i fuldt omfang har oplyst sagen.”

Svar:

Den foreslåede bestemmelse om muligheden for at afvise en ikke fuldt oplyst ansøgning er en del af selvbetjeningsmodellen.

 

Det er også i dag muligt at få behandlet en ansøgning om familiesammenføring hurtigere, hvis Udlændingeservice fra starten har alle nødvendige oplysninger og dokumenter til at afgøre sagen.

 

Imidlertid er mange ansøgninger i dag mangelfulde, og Udlændingeservice må i disse sager indhente de relevante oplysninger fra sagens parter eller fra andre myndigheder. Dette forlænger sagsbehandlingen til skade for den herboende og ansøgeren. Endvidere medfører det et stort ressourceforbrug.

 

Formålet med selvbetjeningsmodellen er at skabe større brugertilfredshed og øge effektiviteten i sagsbehandlingen. Det skal således i videst muligt omfang søges sikret, at alle sager er oplyst så godt som muligt, således at så mange sager som muligt kan behandles på det foreliggende grundlag – til gavn for alle ansøgere.

 

Indførelsen af selvbetjeningsmodellen ændrer ikke på nogen måde på adgangen til at få vejledning. Ansøgeren og den herboende vil altid kunne rette henvendelse til Udlændingeservice – skriftligt, telefonisk eller personligt – for at få vejledning om udfyldelse af ansøgningsskemaerne og kravene til sagens oplysning.

 

Som det fremgår af lovforslaget (side 8), vil brugerne få entydig og let forståelig vejledning om, hvorledes ansøgningsskemaerne udfyldes, og hvilken dokumentation der skal vedlægges. Udlændingeservice vil udarbejde nye vejledninger og skemaer, der i afkrydsningsform klart angiver, hvad ansøgeren – og i familiesammenføringssager også den herboende – skal oplyse og fremskaffe af dokumentation.

 

Vejledninger og ansøgningsmateriale vil endvidere tage højde for, at en sag efter omstændighederne kan anses for fuldt oplyst, hvis der er oplyst om særlige grunde til at fravige de almindelige betingelser for opholdstilladelse, f. eks. i en familiesammenføringssag, hvor den herboende er flygtning.

                     

Ansøgningsmateriale og vejledninger vil være tilgængeligt på internettet på udlændinge- og integrationsportalen www.nyidanmark.dk.

 

Udlændingeservice vil løbende ajourføre ansøgningsmateriale og vejledninger, hvis kravene til, hvad ansøgeren – og i familiesammenføringssager også den herboende – skal oplyse og fremskaffe af dokumentation, ændrer sig.

 

Oplysningskravet vil altid være opfyldt, hvis ansøgningen indeholder alle de oplysninger og dokumenter, som ifølge ansøgningsskemaet og vejledningen på ansøgningstidspunktet skal fremlægges uanset eventuelle efterfølgende ændringer.